ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان با اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون در مغز، به دنبال دلایل ایجاد آلزایمر هستند

برای اولین بار در جهان، دانشمندان دانشگاه «ساسکس» سطح اکسیژن خون در ناحیه هیپوکامپ مغز که معمولا «مرکز حافظه مغز» نامیده می‌شود را اندازه‌گیری کردند و یک اثبات تجربی برای آسیب‌پذیری این ناحیه که باعث ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

برای اولین بار در جهان، دانشمندان دانشگاه «ساسکس» سطح اکسیژن خون در ناحیه هیپوکامپ مغز که معمولا «مرکز حافظه مغز» نامیده می‌شود را اندازه‌گیری کردند و یک اثبات تجربی برای آسیب‌پذیری این ناحیه که باعث ایجاد آلزایمر می‌شود، ارائه کردند.

برای درک دلیل حساسیت این قسمت از مغز، محققان دانشگاه ساسکس به سرپرستی دکتر «کاترین هال» از دانشکده روانشناسی و علوم اعصاب این دانشگاه، فعالیت مغز و جریان خون در هیپوکامپ موش‌ها را مورد مطالعه قرار دادند. محققان سپس با استفاده از شبیه‌سازی‌ها، پیش‌بینی کردند که میزان اکسیژن ذخیره شده در نورون‌های هیپوکامپ به اندازه‌ای است که سلول‌ها بتوانند به فعالیت طبیعی خود ادامه دهند.

دکتر هال، مدرس ارشد روانشناسی در دانشگاه ساسکس می‌گوید:

«این یافته‌ها گام مهمی در جستجوی اقدامات پیشگیرانه برای درمان آلزایمر است، زیرا نشان می‌دهد که افزایش جریان خون در ناحیه هیپوکامپ ممکن است در جلوگیری از بروز آسیب واقعا موثر باشد. اگر چنین چیزی درست باشد، اهمیت ورزش منظم و رژیم غذایی کم کلسترول برای سلامت طولانی مدت مغز افزایش پیدا می‌کند.»

آلزایمر

او در ادامه عنوان می‌کند:

«هیپوکامپ در حالت عادی تقریبا مشکلی ندارد، اما وقتی اتفاق دیگری برای کاهش جریان خون مغز می‌افتد، سطح اکسیژن موجود در هیپوکامپ به سطوحی کاهش پیدا می‌کند که این امر فعالیت سلول‌های عصبی را متوقف می‌کند. ما فکر می‌کنیم احتمالا به همین دلیل بیماری آلزایمر در مرحله اول باعث مشکلات حافظه می‌شود، زیرا کاهش سریع جریان خون باعث می‌شود هیپوکامپ به درستی کار نکند.»

او در ادامه صحبت‌های خود عنوان می‌کند که قصد دارند این موضوع که آیا جریان خون و میزان اکسیژن کم در هیپوکامپ باعث تجمع بتا آمیلوئید و شروع بیماری آلزایمر می‌شود را کشف کنند. درک این موضوع که چه عواملی باعث آسیب زودرس می‌شود برای کمک به پیدا کردن راه‌های درمان یا پیشگیری از بیماری آلزایمر بسیار مهم خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی