ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تحقیقات جدید: مصونیت در برابر کرونا احتمالا تا سال‌ها باقی می‌ماند

دو پژوهش جدید نشان می‌دهند که مصونیت در برابر کرونا حداقل یکسال دوام می‌آورد و البته احتمالا تا پایان عمر چنین مصونیتی باقی می‌ماند. این مصونیت پس از واکسیناسیون بهبود هم پیدا می‌کند. طبق این ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

دو پژوهش جدید نشان می‌دهند که مصونیت در برابر کرونا حداقل یکسال دوام می‌آورد و البته احتمالا تا پایان عمر چنین مصونیتی باقی می‌ماند. این مصونیت پس از واکسیناسیون بهبود هم پیدا می‌کند.

طبق این تحقیقات جدید، اکثر افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و افرادی که اخیرا در برابر این بیماری مصونیت پیدا کرده‌اند، به واکسن‌های تقویتی نیاز ندارند. با این حال، افرادی که به کرونا مبتلا نشده‌اند، باید دو دوز واکسن را دریافت کنند. در این میان شمار کمی از افراد پس از بهبود کرونا، وضعیت ایمنی مناسبی در برابر آن نخواهند داشت.

این دو پژوهش افرادی که یکسال پیش به کرونا مبتلا شده بودند را مورد بررسی قرار دادند. یکی از این تحقیقات می‌گوید سلول‌هایی که حافظه‌ای از ویروس را در خود نگه می‌دارند، در مغز استخوان باقی می‌مانند و در زمان لازم، آنتی‌بادی تولید می‌کنند.

پژوهش دیگر به این موضوع اشاره دارد که سلول‌های حافظه B برای حداقل ۱۲ ماه پس از ابتلای اولیه به کرونا، به بالغ شدن و افزایش قدرت ادامه می‌دهند.

ویروس کرونای هندی

«اسکات هنسلی»، ایمونولوژیست دانشگاه «پنسیلوانیا» که نقشی در این تحقیقات نداشته، می‌گوید شواهد بیشتری درباره مصونیت بلندمدت در برابر کرونا پیدا می‌شوند:

«این مقالات در راستای شواهد رو به رشدی قرار می‌گیرند که نشان می‌دهند ایمنی ناشی از ابتلا به کرونا یا واکسیناسیون علیه آن، برای مدت طولانی باقی می‌ماند. دلیل اینکه ما در طول زندگی بطور مکرر به ویروس‌های کرونا رایج آلوده می‌شویم، ارتباط بیشتری با نوع این ویروس‌ها و نه سیستم ایمنی بدن ما دارد.»

به گفته «میشل نوسانزویگ»، ایمونولوژیست دانشگاه «راکفلر» که در پژوهش دوم نقش داشته، سلول‌های B در هنگام ابتلا به کووید-۱۹ واکنش نشان می‌دهند و با واکسیناسیون، عملکردشان بهتر می‌شود. این سلول‌ها با تزریق واکسن به اندازه‌ای قدرتمند می‌شوند که می‌توانند حتی گونه‌های ویروس را هم خنثی کنند و البته نیازی به تقویت‌کننده یا دوز دوم هم ندارند:

«افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند و واکسیناسیون می‌شوند، واکنش بسیار مناسبی در برابر کووید-۱۹ از خود نشان می‌دهند و مجموعه بی‌نظیری از آنتی‌بادی دارند، چرا که این آنتی‌بادی‌ها با گذر زمان همچنان تکامل پیدا می‌کنند. من انتظار دارم که این مصونیت برای مدت طولانی دوام بیاورد.»

مصونیت در برابر کرونا

نتیجه‌گیری بالا برای افرادی که به کرونا مبتلا نشده‌اند و از طریق واکسن مصونیت پیدا می‌کنند، صادق نیست چرا که عملکرد سیستم ایمنی آن‌ها متفاوت است. در همین راستا افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا نشده‌اند، احتمالا باید دوز دوم واکسن را دریافت کنند، هرچند محققان هنوز درباره این موضوع تحقیق می‌کنند.

تا به امروز پژوهش‌های زیادی درباره عملکرد ایمنی بدن در برابر کرونا صورت گرفته که بخشی از آن‌ها به کاهش چشمگیر آنتی‌بادی‌ها چندین ماه پس از بهبود خبر می‌دهند. اگرچه پژوهشگران چنین رویکردی را به معنی از بین رفتن مصونیت در برابر کووید-۱۹ می‌دانند، اما تحقیق جدید نظر دیگری دارد و می‌گوید سلول‌های B در مغز استخوان باقی می‌مانند و در مواقع لازم دست به‌کار می‌شوند.

اگرچه این پژوهش‌ها خبر خوبی برای آینده بشر محسوب می‌شوند، اما از سوی دیگر با گونه‌های جدید کرونا روبه‌رو می‌شویم که با سرعت بالاتری شیوع پیدا می‌کنند و شاید روزی بتوانند واکسن‌ها را هم بی‌اثر کنند، هرچند هنوز برای نتیجه‌گیری در این زمینه زود است. جدیدترین گونه کرونا در ویتنام شناسایی شده که ترکیبی از گونه بریتانیایی و هندی است و با سرعت بالایی از طریق هوا منتقل می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی