ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چین محموله جدیدی را برای احداث ایستگاه فضایی خود به مدار فرستاد

طبق اعلام سازمان فضایی چین، ماژول جدیدی از ایستگاه فضایی این کشور با موشک «لانگ مارچ ۷» به مدار رفت. این موشک حالا به‌صورت کنترل‌شده به زمین برمی‌گردد. چین می‌خواهد تا انتهای ۲۰۲۲ ساخت ایستگاه ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰

طبق اعلام سازمان فضایی چین، ماژول جدیدی از ایستگاه فضایی این کشور با موشک «لانگ مارچ ۷» به مدار رفت. این موشک حالا به‌صورت کنترل‌شده به زمین برمی‌گردد. چین می‌خواهد تا انتهای ۲۰۲۲ ساخت ایستگاه خود را تکمیل کند.

فضاپیمای باری «تیانژو-۲» شنبه عصر ساعت ۱۷:۲۵ به وقت تهران با موشک «لانگ مارچ ۷» از «مرکز پرتاب ماهواره ونچانگ» در جزیره «هاینان» چین بلند شد و با موفقیت محموله خود را به مدار فرستاد.

سازمان فضایی چین گفته بود که تیانژو-۲ دارای محموله‌ای به وزن ۴.۶۹ تن و ۱.۹۵ تن سوخت است. این محموله ماژول «تیان‌هه» را برای ورود فضانوردان آماده خواهد کرد. به‌زودی سه فضانورد در ماموریتی به نام «شنژو-۱۲» راهی تیان‌هه می‌شوند.

ماژول تیان‌هه جزء مرکزی اولین ایستگاه فضایی چین است که از سه ماژول تشکیل شده و سازه‌ای ۶۶ تنی خواهد بود. چین می‌خواهد این ایستگاه را به‌طور کامل تا انتهای ۲۰۲۲ احداث کند. ساخت ایستگاه فضایی چین به ۱۱ پرتاب نیاز دارد و تاکنون ۲ پرتاب آن انجام گرفته است.

ایستگاه فضایی چین

چین از حدود ۳۰ سال پیش پروژه احداث ایستگاه فضایی را در نظر داشت و در طول یک دهه اخیر تجارب زیادی برای انجام این ماموریت در مدار زمین کسب کرده است. برای مثال، این کشور در سپتامبر سال ۲۰۱۱ نمونه اولیه یک آزمایشگاه فضایی به نام «تیانگونگ-۱» را به فضا فرستاد که در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ میزبان سه فضانورد بود.

چین «تیانگونگ-۲» را در سپتامبر ۲۰۱۶ به فضا فرستاد و سه فضانورد به مدت سه ماه در آن حضور پیدا کردند. فضاپیمای باری «تیانژو-۱» در آوریل ۲۰۱۷ به تیانگونگ-۲ رسید و در طول پنج ماه به آن سوخت‌رسانی کرد. با این حال، هیچ‌کدام از این آزمایشگاه‌های فضایی در مدار باقی نماندند.

تیانگونگ-۱ به‌صورت کنترل‌نشده در آوریل ۲۰۱۸ به زمین سقوط کرد و بر فراز اقیانوس آرام سوخت. تیانگونگ-۲ هم در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ به زمین سقوط کرد اما این بار سقوط کنترل‌شده‌تری در اقیانوس آرام داشت. چند هفته پیش موشک «لانگ مارچ 5B» که یکی از ماژول‌های تیان‌هه را به مدار برده بود، به‌طور کنترل‌نشده به زمین بازگشت و جنجال زیادی به پا کرد.

ولی بخش مرحله اول موشک لانگ مارچ ۷ به مدار نمی‌رسد؛ این موشک در عوض در منطقه‌ای معین‌شده پایین می‌آید و در دریا سقوط می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی