ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سیستم عامل Wear OS 3.0 یک پیروزی برای گوگل است یا سامسونگ؟

چند روز پیش در جریان Google I/O 2021 شاهد رونمایی از اندروید ۱۲ به همراه نسخه جدید سیستم عامل مخصوص گجت‌های پوشیدنی گوگل بودیم که البته تفاوتی با گذشته دارد. سیستم عامل Wear OS 3.0 ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

چند روز پیش در جریان Google I/O 2021 شاهد رونمایی از اندروید ۱۲ به همراه نسخه جدید سیستم عامل مخصوص گجت‌های پوشیدنی گوگل بودیم که البته تفاوتی با گذشته دارد. سیستم عامل Wear OS 3.0 تنها توسط این غول جستجوی اینترنتی توسعه پیدا نکرده و سامسونگ که تا به امروز ساعت‌های هوشمندش را با تایزن وارد بازار کرده هم در آن نقش داشته است. اما موفقیت احتمالی Wear OS 3.0 در بازار به نفع کدام یک از این غول‌های فناوری تمام می‌شود، سامسونگ یا گوگل؟

۷ سال از انتشار سیستم عامل Wear OS می‌گذرد و در طول این سال‌ها برای اینکه بتواند با watchOS اپل رقابت کند، تغییرات زیادی داشته، با این حال Wear OS 3.0 بزرگترین تغییر آن در سال‌های اخیر است چرا که سامسونگ به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ساعت هوشمند تصمیم گرفته در آن توسعه آن نقش داشته باشد.

Wear OS در سال‌های حضورش در بازار به موفقیت بزرگی دست پیدا نکرده که دلایل مختلفی برای آن وجود دارد، از عدم توسعه سیلیکون‌های ویژه و متنوع گرفته تا شکست گوگل برای جذب توسعه‌دهندگان.

در کنار این موارد، باید به نقش سامسونگ هم اشاره کنیم. بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند و یکی از بازیگران اصلی بازار ساعت‌های هوشمند به سراغ استفاده از سیستم عامل گوگل نرفت و تصمیم گرفت محصولاتش را با تایزن روانه بازار کند. اگرچه در ابتدا ساعت‌های هوشمند کره‌ای‌ها چندان محبوب نبودند، اما حالا عملکرد بسیار بهتری نسبت به روزهای اولشان دارند و جایگاهشان را در بازار پیدا کرده‌اند، بنابراین همکاری اخیر آن با گوگل اهمیت بالایی دارد.

نقش احتمالی سیلیکون‌های سامسونگ در آینده Wear OS

اگرچه ساعت‌های هوشمند سامسونگ با گوشی‌های اندرویدی و حتی آیفون‌ها سازگار هستند، اما اغلب به عنوان یکی از لوازم جانبی گلکسی‌ها محسوب می‌شوند. علاوه بر این، در حالی که سامسونگ در مقایسه با گوگل استراتژی بهتری برای بازار گجت‌های پوشیدنی دارند، هردو می‌دانند که به تنهایی نمی‌توانند اپل را شکست دهند.

سیستم عامل Wear OS 3.0

هرکدام از این غول‌های فناوری تخصص مخصوص به خودشان را دارند، با این حال سامسونگ می‌تواند با سیلیکون‌هایش رنگ تازه‌ای به Wear OS ببخشد و رقیبی تازه نفس برای چیپ‌های کوالکام بسازد تا گوگل هم به گزینه‌های بیشتری دسترسی داشته باشد. با این اقدام کره‌ای‌ها، گوگل می‌تواند سیستم عاملش را با توجه به معماری جدید بهینه‌سازی کند و شرکت‌های دیگری به سراغ استفاده از سیلیکون‌های سامسونگ بروند.

پلتفرمی جدید برای شروعی تازه

برخلاف اندروید ویر یا Wear OS، پلتفرم جدید همانند اندروید قابلیت‌های شخصی‌سازی زیادی دارد. بنابراین نسل آینده گلکسی واچ ظاهر و البته حسی مشابه با ساعت‌های هوشمند کنونی سامسونگ خواهد داشت.

در حالی که این همکاری از نظر نرم افزاری به نفع سامسونگ تمام می‌شود و این کمپانی با توسعه‌دهندگان بیشتری همکاری خواهد کرد، گوگل هم می‌تواند موقعیت سیستم عاملش را در بازار بهتر کند.

از نظر فروش هم سامسونگ با رفتن به سراغ پلتفرم جدید، نه تنها ضرر خاصی نمی‌کند، بلکه شاید فروش این کمپانی هم افزایش پیدا کند و این فروش تنها مربوط به خود ساعت‌های هوشمند نمی‌شود. این احتمال وجود دارد که سیلیکون کره‌ای‌ها در گجت‌های پوشیدنی برندهای دیگر هم مورد استفاده قرار بگیرد، بنابراین فروش تراشه‌هایش هم بیشتر می‌شود.

البته از سوی دیگر گوگل هم بیکار نخواهد بود و تنها به اینکه سامسونگ سهم Wear OS را در بازار افزایش می‌دهد، بسنده نمی‌کند. این غول جستجوی اینترنتی روی پیکسل واچ کار می‌کند که البته شاید فیت‌بیت واچ هم شود. این ساعت هوشمند بدون توجه به نامش، احتمالا طراحی مشابه اسکرین شات‌های Wear OS 3.0 خواهد داشت.

گوگل با ایجاد یک پلتفرم جدید می‌تواند شروع تازه‌ای داشته باشد. در حال حاضر ویر یک فورک یا نسخه‌ای از اندروید ۹ پای است که از اواخر ۲۰۱۸ در بازار حضور دارد. حالا پلتفرم جدید، روح تازه‌ای به این محصولات می‌بخشد و با افزایش تقاضا برای آن‌ها، در کنار تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند، تامین‌کنندگان قطعات هم توجه ویژه‌ای به آن نشان خواهند داد.

هنوز چندین ماه تا عرضه ساعت‌های هوشمند مجهز به Wear OS 3.0 زمان باقی مانده و احتمالا همزمان با اندروید ۱۲ از راه می‌رسند. بنابراین کاربران شاید در ماه‌های پایانی ۲۰۲۱ بتوانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند یا اینکه اوایل سال آینده شاهد ورود گسترده ساعت‌های هوشمند با این پلتفرم جدید باشیم.

فرقی نمی‌کند این ساعت‌ها امسال یا سال آینده میلادی از راه برسند، چرا که در هر دو صورت می‌خواهند در آینده تبدیل به رقیبی قدرتمند برای اپل واچ شوند.

گوگل و سامسونگ هدف یکسانی را دنبال می‌کنند که آن شکست اپل واچ است، اما تا به اینجای کار به تنهایی نتوانسته‌اند چنین کاری را انجام دهند و شاید در پی این همکاری، بتوانند به این مهم دست یابند. با این حال احتمالا در آینده وضعیتی مانند گوشی‌های اندرویدی و آیفون را شاهد باشیم: حجم بالایی از ساعت‌های هوشمند و متنوع با Wear OS در برابر اپل واچ و درآمد بالایی که جیب کوپرتینویی‌ها می‌رود.

در نهایت این همکاری پیروزی هردوی این کمپانی‌ها را در پی دارد، سامسونگ به جامعه توسعه‌دهندگان بزرگتری دست پیدا می‌کند، احتمالا چیپ‌هایش وارد محصولات شرکت‌های دیگری می‌شود و البته می‌تواند برای رقابت با اپل جایگاه بهتری پیدا کند. از سوی دیگر گوگل حضور گسترده‌تری در بازار خواهد داشت و می‌تواند با افزایش سهمش در بازار، توسعه‌دهندگان بیشتری را برای ساخت برنامه‌های Wear OS ترغیب کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی