ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ماه غول‌پیکر در قطب شمال؛ لطفا این ویدیوی جعلی را باور نکنید

ممکن است دیده باشید که در روزهای اخیر ویدیوی عجیبی از طلوع ماه در سرزمین‌های شمالی در تمامی شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و خورشیدگرفتگی پنج ثانیه‌ای را نشان می‌دهد. ادعا می‌شود که ماه ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

ممکن است دیده باشید که در روزهای اخیر ویدیوی عجیبی از طلوع ماه در سرزمین‌های شمالی در تمامی شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و خورشیدگرفتگی پنج ثانیه‌ای را نشان می‌دهد. ادعا می‌شود که ماه در شرایط عجیبی در مرزهای بین روسیه و کانادا به شکل فوق‌العاده بزرگی دیده می‌شود و در این شرایط تنها سی ثانیه طول می‌کشد تا از سمت شرق طلوع و در غرب آسمان غروب کند.

باید گفت که این ویدیو یک شبیه‌سازی بیش نیست و تنها منجر به ایجاد خرافه و شبه علم بین مردم شده است. تنها با چند دلیل بسیار ساده علمی می‌توان توضیح داد که این ویدیو واقعی نیست. در عین حال، پدیده‌های واقعی زیباتری در دنیای ما در حال رخ دادن هستند که نخواهیم لحظه‌ای برای زیباتر دیدن اطراف دست به گریبان خرافات شویم.

اولین چیزی که توجه ما را جلب می‌کند، سرعت بسیار زیاد حرکت ماه نسبت به خورشید است. حدود ۲۹ روز طول می‌کشد تا ماه یک دور در مدار زمین بچرخد و یک ماه کامل را تشکیل دهد. در این ویدئو با توجه به تغییرات اهله ماه می‌بینیم که ماه در سی ثانیه نیمی از مدار خود را طی می‌کند! چنین چیزی حتی با قوانین ابتدایی طبیعت سازگاری ندارد.

تصویر شبیه‌سازی نحوه حرکت ماه در مدار زمین

همچنین مشاهده می‌کنیم که ماه در فاز کامل یا ماه بدر طلوع می‌کند، ارتفاع می‌گیرد و در فاز تربیع آخر یا نیمه کامل قرار می‌گیرد، جلوی خورشید را می‌گیرد و پس از آن در فاز شب‌های اول و دوم ماه قمری، غروب می‌کند. همانطور که گفتیم ۲۹ روز طول می‌کشد تا ماه یک دور کامل به دور زمین بزند. اتفاقی که در ۳۰ ثانیه نشان داده می‌شود در دنیای واقعی بیشتر از دو هفته طول می‌کشد تا اتفاق بیفتد.

تصویر شبیه‌سازی مدار و فازهای ماه

نکته سوم اندازه ظاهری ماه نسبت به خورشید است. مدار ماه و خورشید نسبت به زمین طوری قرار گرفته‌اند که تقریبا اندازه یکدیگر هستند. چنین چیزی «همواره» در طبیعت برقرار بوده و هست و اگر خورشیدگرفتگی کامل یا حلقوی را دیده باشید، می‌توانید چنین چیزی را تایید کنید. در مواقعی که به لحاظ ظاهری و از دید زمین، مدار ماه و خورشید در آسمان یکدیگر را قطع می‌کنند، خورشیدگرفتگی اتفاق می‌افتد. در خورشیدگرفتگی کلی ماه کاملا جلوی خورشید را می‌گیرد و تنها برای چند ثانیه خورشید دیده نمی‌شود. در برخی مواقع اندازه ظاهری ماه از خورشید کوچکتر است و نمی‌تواند به طور کامل جلوی خورشید را بگیرد و تنها یک حلقه از خورشید را باقی می‌گذارد.

مراحل خورشیدگرفتگی حلقوی. تصویر از ترکیب چهار عکس تشکیل شده و واقعی است.

اگر بخواهیم واقع بینانه به این ویدیو نگاه کنیم، ماه نمی‌تواند در یک حرکت به قدری به زمین نزدیک شود که چنین اندازه غول‌آسایی داشته باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، سونامی‌های عظیمی رخ می‌دهد که می‌تواند تمام خشکی‌ها را بپوشاند و تمام زمین را در یک لحظه از بین ببرد. علاوه بر این، ماه و زمین به یکدیگر برخورد می‌کنند و زمین کاملا نابود خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • برسام برجسته
    برسام برجسته | ۲۷ بهمن ۱۴۰۰

    توضیحات و مطالب مفید در این گروه:
    https://chat.whatsapp.com/GX7hLejcxqR75bETdeZRrm

  • برسام برجسته
    برسام برجسته | ۲۱ بهمن ۱۴۰۰

    نه همه شما ها اشتباه میکنید. من هم اول گفتم کاملا الکیه اما وقتی اینو به استادم ( که معلم تیزهوشان آمل هست ) نشون دادم گفت که شاید تو نگاه اول فکر کنی الکیه اما استاد گفت چون نزدیک قطب شمال زاویه دید فرق داره مصلا خط استوا با قطب جنوب یکی نیست که و یه عالمه توضیحات دیکه که همه حرف های شما رو رد میکنه اگه هم بخواین کل دلایل استاد رو می نویسم و اینجا براتون به اشتراک می زارم

  • afg
    afg | ۱۱ خرداد ۱۴۰۰

    همچین گفتین باور نکنید.فک کردم خیلی چاقی پرست کردن نمیگفتیم باور نمیکردیم🙁🙁🙁🙁

  • Uncle_STULIN
    Uncle_STULIN | ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

    اصلاً تمام مسایل علمی رو هم بذاریم کنار، قشنگ معلومه که ویدئو ساختگیه؛ اگه کمی دقت کنین متوجه حرکت مصنوعی ماه تو این ویدئو میشین (حالا بماند که ماه تو این ویدئو چقدر نزدیک زمینه و اصلاً اگه ماه تو این فاصله قرار بگیره به احتمال زیاد به زمین برخورد می کنه)

مطالب پیشنهادی