ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ویتنام از شناسایی گونه ترکیبی بریتانیایی و هندی کرونا با سرعت انتقال بالا خبر داد

اگرچه واکسیناسیون علیه کرونا در بسیاری از کشورها شروع شده و مردم امیدوارند در آینده نزدیک این بیماری دست از سر بشر بردارد، اما به نظر می‌رسد کووید-۱۹ با گونه‌های جدیدش می‌خواهد تا جای ممکن ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰

اگرچه واکسیناسیون علیه کرونا در بسیاری از کشورها شروع شده و مردم امیدوارند در آینده نزدیک این بیماری دست از سر بشر بردارد، اما به نظر می‌رسد کووید-۱۹ با گونه‌های جدیدش می‌خواهد تا جای ممکن تلاش‌های انسان را بی‌اثر کند. مقامات ویتنام اخیرا گونه جدیدی از کرونا را شناسایی کرده‌اند که ظاهرا ترکیبی از گونه‌های بریتانیایی و هندی است و به سرعت از طریق هوا منتقل می‌شود.

تا به امروز گونه‌های زیادی از ویروس کرونا شناسایی شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گونه‌های رایج در بریتانیا و هند اشاره کرد. حالا ویتنام گونه‌ای ترکیبی از این دو گونه شناسایی کرده که به گفته وزیر بهداشت این کشور، «نوئن تان لانگ» بسیار خطرناک است.

یک ویروس در طول حیاتش چندین بار جهش پیدا می‌کند و اگرچه اکثر این جهش‌ها اهمیت چندانی ندارند، اما برخی می‌توانند ویروس را مسری‌تر کنند که تا به امروز در چند گونه کووید-۱۹ شاهد چنین موضوعی بوده‌ایم.

وزیر بهداشت ویتنام در یک جلسه دولتی از شناسایی این گونه جدید کرونا خبر داده:

«ویتنام گونه جدیدی از کووید-۱۹ را شناسایی کرده که ترکیبی از ویژگی‌های گونه‌هایی که برای اولین بار هند و بریتانیا شناسایی شده‌اند را دارد. این نوع جدید یک گونه هندی با جهش‌هایی است که در گونه بریتانیایی وجود دارد و بسیار خطرناک است.»

کرونا ویتنام

این کشور آسیایی در گذشته ۷ گونه ویروس کرونا شامل B.1.1.7 (گونه بریتانیایی)، D614G ،B.1.222 ،B.1.619 ،B.1.351 ،A.23.1 و B.1.617.2 (گونه هندی) را شناسایی کرده بود.

نوئن تان لانگ گفته گونه هیبریدی جدید در مقایسه با گونه‌های گذشته سرعت انتقال بالاتری دارد و این موضوع بیشتر در انتقال از طریق هوا به چشم می‌خورد. گونه جدید پس از انجام چندین آزمایش روی بیماران جدید شناسایی شده‌ است. به گفته وزیر بهداشت ویتنام، کد ژنتیکی این ویروس به‌زودی در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

به گفته محققان، واکسن‌های کرونا مانند واکسن‌های فایزر و آسترازنکا در برابر گونه هندی کووید-۱۹ اثربخشی بالایی دارند، البته برای دستیابی به این اثربخشی باید به افراد دو دوز واکسن تزریق شود. این موضوع درباره گونه بریتانیایی کرونا هم صادق است. با این حال باید منتظر ماند و دید واکسن روی گونه ترکیبی آن‌ها چه عملکردی دارد و آیا کرونا دوباره برای بشر دردساز می‌شود یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی