ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

هفت خصوصیت مهم که یک رهبر موفق باید داشته باشد

«رهبر خوب بودن» یک ماجراجویی بی‌پایان برای «خودشناسی» محسوب می‌شود. مهم نیست که به مدت یک یا بیست سال کار کرده‌اید، همیشه چیزی برای بهبود و تلاش رو به جلو وجود دارد. در همین راستا ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

«رهبر خوب بودن» یک ماجراجویی بی‌پایان برای «خودشناسی» محسوب می‌شود. مهم نیست که به مدت یک یا بیست سال کار کرده‌اید، همیشه چیزی برای بهبود و تلاش رو به جلو وجود دارد. در همین راستا در این مطلب هفت خصوصیت مهم «رهبری» و «مدیریت» که برای موفقیت شما و کسب‌وکارتان مهم است را معرفی می‌کنیم.

متمرکز بودن

رهبر خوب

بسیاری از انواع کارآفرین‌ها با «سندرم شیء براق» دست و پنجه نرم می‌کنند. این سندرم را می‌توان به این صورت بازگو کرد که شما به فکر تجارت خود هستید و ایده و پروژه‌های جدید همیشه شما را هیجان‌زده می‌کنند، با این وجود ممکن است ساعت‌ها، روزها یا حتی ماه‌ها را به دنبال یک پروژه یا ایده تجاری جدید هدر دهید. البته دنبال کردن ایده‌های جدید ممکن است هیجان‌انگیز باشد، اما بیشتر اوقات به عنوان رهبر یک تجارت به شما کمکی نخواهد کرد. بنابراین اگر می‌خواهید رهبر بهتری باشید، بهتر است روی تمرکز خود تمرین کنید. هر روز و هر هفته زمانی را به تفکر در مورد مواردی که بیشترین تفاوت را ایجاد می‌کنند، اختصاص دهید.

 ذهن آگاهی داشته باشد

به عنوان یک رهبر، شما کارها و مشکلات زیادی برای رسیدگی دارید و از دست دادن آگاهی شما نسبت به این مسائل روزمره کاری بسیار آسان است. با این وجود ممکن است پس از گذشت مدت زمانی متوجه شوید که فروشندگان یا مهلت تحویل خود را از دست داده‌اید. یا به قدری اوضاع شلوغی داشته باشید که وقت کافی برای بررسی تیم خود و تایید موفقیت‌های آن‌ها نداشته باشید. این نوع مشکلات می‌توانند باعث آسیب‌رساندن به توانایی شما برای رسیدن به اهداف و حفظ کارمندان اصلی شود. بهترین رهبران هر روز یا هفته‌ای یکبار برای آگاهی از اقدامات و مشاهدات خود وقت صرف می‌کنند.

سبک و سنگین کردن را فراموش نکنید

رهبر خوب

یکی دیگر از ویژگی‌های رهبری که در مورد آن می‌خواهیم بحث کنیم، تمرین سبک و سنگین کردن شرایط است. رهبران خوب هر سه ماه اهداف خود را تعیین می‌کنند و برای تحقق آن‌ها تلاش می‌کنند. نه تنها اولویت‌بندی مواردی که بیشترین اهمیت را برای تجارت شما دارد مهم است، بلکه تعیین اهداف برای خود به عنوان یک رهبر موفق نیز اهمیت زیادی دارد. روش انجام این امر برای هر کسی متفاوت خواهد بود و اگرچه این مسئله هر مشکلی را حل نخواهد کرد، اما تمرین سبک و سنگین کردن مسائل پیش از انجام کارها به شما کمک می‌کند تا تیم خود را بهتر هدایت کنید.

در انجام تصمیمات خود ثابت قدم باشید

رهبر خوب

اعضای تیم این اعتماد را نسبت به شما دارند که به آنچه می‌گویید عمل خواهید کرد؟ رهبر خوب بودن به معنای ثابت قدم بودن در رفتارهای فردی است. برای مثال اگر به اعضای تیم خود بگویید که تا پایان یک روز مشخص، امر مهمی را به اتمام خواهید رساند، انجام دادن آن بسیار مهم است.

هدفمند بودن

یک رهبر خوب استراتژیک و هدفمند است. افراد استراتژیک می‌توانند پیش‌بینی کنند که بازار آن‌ها طی ماه‌ها و سال‌های آینده به کجا خواهد رسید و چشم‌اندازی به این موضوع دارند. اگر همه چیز مطابق انتظار آن‌ها پیش نرود، یک طرح و برنامه پشتیبان دارند. اختصاص دادن زمانی برای بررسی منظم کسب‌ و کار خود از همه جنبه‌ها به شما کمک می‌کند تا برای هر آنچه پیش روی شماست، آماده شوید.

به اشتباهات خود اعتراف کنید

رهبر خوب

شاید این مورد کمی سخت باشد اما بسیار مهم است. بهترین رهبران می‌دانند تا وقتی که می‌شود از اشتباهات فردی درس گرفت، چیزی به عنوان تصمیم بد تجاری وجود ندارد. برای مثال کمپین بازاریابی شما شاید نتواند به اهداف خود برسد اما به دنبال شکست آن برخی حقایق مهم را آموخته‌اید. بنابراین اعتراف به این موضوع که همه چیز را نمی‌دانید و تمایل به یادگیری مسائل جدید دارید، گام بزرگی در مسیر درست است.

اهمیت دادن به آموزش

آخرین خصوصیت یک رهبر خوب، اهمیت به آموزش است. یک رهبر خوب ارزش یک مربی یا مشاور و راهنمای باتجربه را که تجربیات مشابهی را پشت سر گذاشته و برای یادگیری توانایی‌ها جدید اشتیاق دارد، می‌داند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

    سبک و سنگین کردن:
    لازمۀ بهترین «انتخاب/ تصمیم/ گزینش» دیدن و شنیدن آراء مختلف از منابع متفاوت است که در تنوّع گروه «مشاورین» تبلور می‌یابد
    اعتراف به اشتباه:
    درسته که کار هرکس نیست و پختگی میخواد امّا لازم است ولی کافی نیست!
    چون اعتراف به خطای سهوی/ عمدی، رافع مسئولیت نیست؛ باید جبران مافات نمود
    اهمیت آموزش:
    هر کار خیری باید از خود آمرش شروع شود تا به آموزش خود و خواصّش نپردازد چطور میخواهد به وضع آموزش عمومی زیردستان برسد؟
    و السلام

مطالب پیشنهادی