ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشی جدید: طولانی‌ترین زلزله جهان ۳۲ سال طول کشیده است

محققان سنگاپوری با بررسی صخره‌های مرجانی موفق به کشف زمین لرزه‌ای با قدمت ۳۲ ساله شدند که لقب طولانی‌ترین زلزله جهان را به خود اختصاص می‌دهد. بیشتر زمین لرزه‌ها عموما در عرض چند ثانیه تا ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۵

محققان سنگاپوری با بررسی صخره‌های مرجانی موفق به کشف زمین لرزه‌ای با قدمت ۳۲ ساله شدند که لقب طولانی‌ترین زلزله جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

بیشتر زمین لرزه‌ها عموما در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشند، اما برخی دیگر حتی ممکن است روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها در فرکانس‌های کمی که ممکن است در سطح احساس نشوند، طول بکشند.

زمین لرزه‌ها عموما به دلیل فشار عمودی و افقی بین صفحات تکتونیکی به وجود می‌آیند و در نهایت به جایی می‌رسند که صفحات دیگر نتوانند این فشار را تحمل کنند و تغییر مکان دهند. بیشتر اوقات این تغییر ناگهانی ارتعاشاتی ایجاد می‌کند که در سطح احساس می‌شوند و به صورت بالقوه تخریب‌هایی را به همراه دارد.

اما در سایر مواقع، صفحات با سرعت کمتری از کنار یکدیگر عبور می‌کنند و ارتعاشاتی تولید می‌کنند که فقط توسط تجهیزات بسیار حساس قابل تشخیص هستند. به این لرزش‌های خفیف و آهسته SSE گفته می‌شود که معمولا چند هفته طول می‌کشد و در برخی موارد نیز ممکن است حتی تا سال‌ها طول بکشد و مواردی از آنها با سه سال لرزش خفیف و آهسته گزارش شده است.

طولانی‌ترین زلزله

حالا محققان دانشگاه فنی «نانیانگ» سنگاپور برای نخستین بار زمین لرزه‌ای با طول مدت ۳۲ سال کشف کرده‌اند. این تیم تحقیقاتی در حال بررسی مرجان‌های باستانی در سواحل سوماترا اندونزی بودند. این صخره‌های مرجانی که با نام «میکرواتوکل» شناخته می‌شوند، به آرامی رشد می‌کنند و می‌توانند تغییرات سطح دریا و ارتفاع زمین را در روند چندین ساله به نمایش بگذارند.

تیم تحقیقاتی با مشاهده صخره‌های مرجانی متوجه تغییراتی روی آن در بین سال‌های ۱۷۳۸ و ۱۸۲۹ شدند که درآن بازه زمانی حلقه‌های شکل گرفته روی مرجان‌ها با سرعت ثابت یک تا ۲ میلی‌متر در سال ایجاد شده بودند. اما در حدود سال ۱۸۲۹ این روند به صورت ناگهانی به  ۱۰ میلی متر در سال افزایش یافته بود. محققان متوجه شدند این روند تا حدود سال ۱۸۶۱ نیز ادامه داشته که خبر از زمین لرزه‌ای با قدمت ۳۲ ساله می‌دهد و لقب طولانی‌ترین زلزله دنیا را کسب می‌کند.

محققان می‌گویند با نظارت بهتر بر SSE‌های طولانی مدت می‌توان در واقع سیستم هشدار سریع زمین لرزه‌ برای زلزله‌های بزرگتر در اختیار داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی