ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معاملات آنلاین صرافی‌ها مجاز شناخته شد؛ گامی برای ساماندهی صرافی‌های رمزارز؟

طبق دستورالعمل جدید تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، هرگونه عمليات صرافی در بسترهای معاملاتی برخط داخلی (آنلاین) و استفاده از رمزارزهای استخراج شده داخلی برای واردات مجاز شناخته شده که بایستی بر اساس ضوابط ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۹

طبق دستورالعمل جدید تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، هرگونه عملیات صرافی در بسترهای معاملاتی برخط داخلی (آنلاین) و استفاده از رمزارزهای استخراج شده داخلی برای واردات مجاز شناخته شده که بایستی بر اساس ضوابط ابلاغی بانک مرکزی و در چارچوب‌های تعیین شده صورت پذیرد. به نظر می‌رسد این دستورالعمل اولین گام جدی بانک مرکزی برای ساماندهی صرافی‌های ارز دیجیتال باشد.

اواخر اردیبهشت ماه شورای پول و اعتبار دستورالعمل جدید تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها را با حضور عبدالناصر همتی، رییس‌کل وقت بانک مرکزی، تصویب کرد. اگر چه در این دستورالعمل اشاره‌ای به صرافی‌های ارز دیجیتال نشده است اما طبق ماده 23 آن به صرافی‌های دارای مجوز، اجازه معامله آنلاین و خرید و فروش رمزارزهای استخراج شده در داخل کشور داده شده است. این در حالی است که در دستورالعمل پیشین، انجام هر گونه معامله برخط برای تمامی صرافی‌های دارای مجوز ممنوع بود.

با توجه به تاکید بانک مرکزی روی معاملات رمزارزهای استخراج شده در کشور، باید منتظر ماند تا زیرساخت‌های فنی برای شناسایی این رمرزارزهای تولید داخل آماده شود اگر چه این موضوع با ذات دارایی‌های دیجیتال در تضاد است.

طبق ماده 18 این دستورالعمل، انجام عملیات صرافی در خارج از نشانی مندرج در اساس‌نامه ثبت شده صرافی و اجازه‌نامه فعالیت صرافی یا مجوز شعبه، به استثنای عملیات صرافی در بسترهای معاملاتی بر خط داخلی در چارچوب ضوابط ابلاغی بانک مرکزی ممنوع است. اما ضوابطی از سوی بانک مرکزی هنوز برای این حوزه مشخص نشده و به نظر می‌رسد تعیین آن برعهده کارگروه مبادلات رمز ارز قرار گیرد که اعضای آن متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی است.

آن طور که پیدا است بانک مرکزی در نظر دارد تا صرافی‌های ارز دیجیتال را ساماندهی کند و احتمالا این مهم از مسیر اعطای مجوز رسمی به صرافی‌ها می‌گذرد. اگر چه برای تاسیس صرافی و دریافت مجوز، در استان تهران و شهرهای بزرگ نیاز به سرمایه 25 میلیارد تومانی است که به نظر تامین این سرمایه اولیه پیش‌بینی شده برای فعالان حوزه مبادلات رمزارزها که به صورت استارتاپی فعالیت می‌کنند، کار دشواری است.

متن کامل دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها را می‌توانید از اینجا مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی