ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا رویکرد جدید مایکروسافت برای پشتیبانی از معماری ARM می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد؟

مایکروسافت در کنفرانس بیلد ۲۰۲۱ از بروزرسانی‌های زیادی خبر داد از مرورگر اج گرفته تا مایکروسافت تیمز، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها در کنار نسخه بعدی ویندوز، پشتیبانی بیشتر از معماری مبتنی بر آرم بود. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

مایکروسافت در کنفرانس بیلد ۲۰۲۱ از بروزرسانی‌های زیادی خبر داد از مرورگر اج گرفته تا مایکروسافت تیمز، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها در کنار نسخه بعدی ویندوز، پشتیبانی بیشتر از معماری مبتنی بر آرم بود. ردموندی‌ها این بار آماده‌تر از گذشته هستند و می‌خواهند کارایی و محبوبیت ویندوز با تراشه‌های ARM را افزایش دهند.

زمانی که اپل چیپ مبتنی بر آرم M1 را معرفی کرد، دنیای فناوری با یک شوک بزرگ مواجه شد چرا که مایکروسافت چندین بار تلاش کرده بود به چنین موفقیتی دست یابد، اما هربار به نحوی شکست خورده بود. ردموندی‌ها شانس خود را با سرفیس RT و البته تبلت گران‌قیمت سرفیس پرو ایکس امتحان کردند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها آنطور که باید و شاید نتوانستند برای خودشان جایگاه مناسبی در بازار دست و پا کنند.

اما این بار ظاهرا مایکروسافت در مسیر درستی قرار دارد و آینده برای این غول دنیای فناوری روشن‌تر به نظر می‌رسد. ردموندی‌ها رویکرد متفاوتی را در پیش می‌گیرند و ظاهرا کارها را به توسعه‌دهندگان واگذار می‌کنند. اما چرا تصور می‌کنیم جدیدترین تلاش مایکروسافت می‌تواند جواب دهد؟

دستگاهی جدید برای توسعه‌دهندگان

تا به امروز رویکرد مایکروسافت در قبال ویندوز مبتنی بر آرم، وابسته به سخت‌افزارهای خودش مانند سرفیس پرو ایکس بود. برای مثال اگر توسعه‌دهنده‌ای تصمیم به ساخت برنامه و کدنویسی برای این سیستم عامل می‌گرفت، مجبور بود یکی از این محصولات را خریداری کند. در حقیقت توسعه‌دهندگان محصولی را می‌خریدند که افراد عادی از آن استفاده می‌کنند.

این رویکرد به معنای افزایش هزینه‌های توسعه‌دهندگان به مرور زمان است، حتی اگر قیمت اولیه بالای خود دستگاه مانند سرفیس پرو ایکس را درنظر نگیریم. اما ردموندی‌ها در بیلد ۲۰۲۱ به سمت رویکرد متفاوتی رفتند و بالاخره توسعه‌دهندگان را در مرکز توجه‌شان قرار دادند.

حالا توسعه‌دهندگان بجای اینکه برای کدنویسی مجبور به خرید سخت‌افزارهای مایکروسافت باشند، می‌توانند به سراغ کیت توسعه‌دهنده اسنپدراگون با قیمت پایین‌تر بروند. اگرچه هنوز قیمت این کیت اعلام نشده، اما ارزان‌تر از محصولاتی مانند سرفیس پرو ایکس خواهد بود و بالاخره توسعه برنامه برای ویندوز مبتنی بر آرم، مشابه سایر بخش‌های فناوری مانند رویکرد اپل در قبال چیپ M1 می‌شود.

مسلما زمانی که شرکت‌ها به سمت معماری جدیدی می‌روند، باید با راهکارهایی توسعه‌دهندگان را ترغیب به نوشتن کدهای جدید برای این معماری یا پورت برنامه‌ها کنند. زمانی که اپل از چیپ M1 رونمایی کرد و از تجهیز مک‌ها به آن خبر داد، به سراغ کیت مخصوصی رفت تا توسعه‌دهندگان پیش از عرضه عمومی محصولات مجهز به M1، به سخت افزار لازم برای نرم افزارهایشان دسترسی داشته باشند.

این رویکرد زمان کافی برای بررسی وضعیت را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد و آن‌ها می‌توانند از تغییرات موردنیاز در کدنویسی مطلع شوند. اپل توانست با چنین استراتژی گذر روان و آرامی به سمت چیپ M1 داشته باشد و با توجه به مهاجرت کاملش از پردازنده‌های اینتل به تراشه‌های مبتنی بر ARM، چنین روشی را ادامه می‌دهد. تا به امروز برنامه‌های زیادی از مایکروسافت آفیس گرفته تا فتوشاپ ادوبی بدون نیاز به شبیه‌ساز و بطور بومی روی مک‌های جدید کوپرتینویی‌ها اجرا می‌شوند.

مک‌بوک پرو

در حال حاضر بیش از ۴۵۵ اپ می‌توانند بطور بومی روی مک‌های مجهز به چیپ M1 کار کنند. بنابراین دسترسی به سخت افزار مناسب می‌تواند توسعه‌دهندگان را ترغیب به اعمال تغییر برای حرکت به سمت معماری جدید کند. انتظار داریم چنین وضعیتی را در دنیای ویندوز هم شاهد باشیم و برنامه‌ها با گذر زمان برای ویندوز ۱۰ مبتنی بر ARM بهینه شوند و بتوان بطور بومی آن‌ها را روی معماری آرم اجرا کرد.

دلایل بیشتر برای کدنویسی

به نظر می‌رسد مایکروسافت از موفقیت اپل مطلع شده و می‌خواهد با دلایل بیشتری توسعه‌دهندگان را به کدنویسی برای ویندوز مبتنی بر ARM ترغیب کند. ردموندی‌ها برای اینکار به سراغ اپ‌های خودشان رفته‌اند.

زمانی که سرفیس پرو ایکس از راه رسید، با نسخه بهینه‌ اپ‌های مایکروسافت کار نمی‌کرد. مرورگر اج، مایکروسافت تیمز و اپ‌های دیگر با شبیه‌ساز روی این تبلت گران‌قیمت کار می‌کردند که نتیجه‌اش عملکرد پایین و باگ‌های آزاردهنده‌ای بود که کاربران گزارش می‌کردند.

اما اخیرا ردموندی‌ها رویکردشان را تغییر داده‌اند و می‌خواهند به توسعه‌دهندگان بگویند که اگر ما می‌توانیم برنامه‌هایمان را برای معماری جدید بهینه کنیم، شما هم می‌توانید. مایکروسافت به لطف همکاری با کوالکام توانسته برنامه‌هایش شامل اج و تیمز را برای سیلیکون‌های مبتنی بر ARM بهینه‌سازی کند.

این اقدامات مایکروسافت ظاهرا جواب داده چرا که ادوبی اخیرا برنامه محبوب فتوشاپ را برای ویندوز ۱۰ مبتنی بر ARM ارائه کرده که خودش به تنهایی می‌تواند توسعه‌دهندگان را به بهینه‌سازی برنامه‌ها ترغیب کند و البته خریداران به آینده امیدوارتر شوند.

حتی اگر امکان بهینه‌سازی مستقیم برنامه‌ها برای آرم وجود نداشته باشد، مایکروسافت همچنان از توسعه‌دهندگان حمایت می‌کند. ویندوز ۱۰ مبتنی بر ARM بدون پشتیبانی از برنامه‌های ۶۴ بیتی مورد علاقه دولوپرها از راه رسید، با این حال ردموندی‌ها شروع به تست شبیه‌ساز اپ‌های x64 روی برخی دستگاه‌های مبتنی بر ARM خاص کرده‌اند.

اگرچه این کار محدود است، اما مایکروسافت به توسعه‌دهندگان نشان می‌دهد که آرم را جدی گرفته، همانطور که اپل با Rosetta 2 به دولوپرها کمک می‌کند. ردموندی‌ها می‌خواهند هرطور که شده، توسعه‌دهندگان برنامه‌هایشان را به دستگاه‌های مبتنی بر آرم بیاورند.

پیشرفت‌های کوالکام

برخلاف اپل که روی سیلیکون مبتنی بر ARM خودش کار می‌کند و احتمالا هفته آینده در جریان کنفرانس WWDC 2021 از نسل جدید چیپ M1 با نام M1X یا M2 رونمایی کند، مایکروسافت برای چنین کاری وابسته به شریکش یعنی کوالکام است.

از زمان معرفی ویندوز ۱۰ روی پلتفرم آرم، کوالکام به پیشرفت‌های بزرگی در بازار دست پیدا کرده، جایی که اینتل در آن سلطه دارد. هرچند برخی شاید چندان با چنین عملکردی موافق نباشند و پیشرفت‌های کوالکام را چندان مهم تلقی نکنند.

البته می‌توان عملکرد کوالکام را بیش از اینکه موفقیت‌آمیز دانست، به پای تعهدش به این پلتفرم نوشت. کوالکام می‌خواهد در کنار مایکروسافت، چیپ‌های مبتنی بر ARM اسنپدراگون را به کامپیوترهای بیشتری بیاورد که چنین کاری مسلما به نفع این کمپانی خواهد بود.

کوالکام حتی سری پردازنده‌های کوالکام خاصی برای کامپیوترهای ARM دارد، درست همان رویکردی که اینتل برای سیستم‌های ویندوز ‍۱۰ درنظر گرفته است. کوالکام با پردازنده‌های مختلف از نسل دوم اسنپدراگون 7cX گرفته تا نسل دوم اسنپدراگون 8cX 5G می‌خواهد در محصولات مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

اگر مایکروسافت بخواهد در بازار کامپیوترهای مبتنی بر ARM به موفقیت برسد، کوالکام بخش بزرگی از آن خواهد بود.

در نهایت باید بگوییم که اقدامات اخیر نشان می‌دهند ردموندی‌ها معماری ARM را جدی‌تر از گذشته گرفته‌اند و اپل احتمالا نقش مهمی در این زمینه داشته و باعث تغییر رویکرد مایکروسافت شده. اگر کامپیوترهای ویندوزی مبتنی بر ARM در بازار محبوب شوند، اینتل ضرر خواهد کرد، هرچند تا سال‌ها اینتل در لپ‌تاپ‌های قدرتمند و گیمینگ حضور قدرتمندی خواهد داشت، البته اگر AMD موقعیتش را دستخوش تغییر نکند.

با این حال، عرضه گسترده‌تر کامپیوترهای ویندوزی ARM از یکسو و حرکت اپل به سوی سیلیکون‌های جدید برای مک‌ها، می‌تواند آینده را کمی برای اینتل تاریک‌تر کند. برخلاف اینتل، کوالکام می‌تواند در چنین آینده‌ای درآمدش را افزایش دهد، مخصوصا که گفته می‌شود در آینده نزدیک اپل دیگر نیازی به مودم‌های 5G آن نخواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی