ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسیناسیون عمومی
تکنولوژی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: واکسیناسیون عمومی از شهریور آغاز خواهد شد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از آغاز واکسیناسیون عمومی کشور از شهریور ماه خبر داد و اظهار داشت این فاز تا دی ماه ادامه خواهد داشت. «علیرضا رئیسی»، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۵

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از آغاز واکسیناسیون عمومی کشور از شهریور ماه خبر داد و اظهار داشت این فاز تا دی ماه ادامه خواهد داشت.

«علیرضا رئیسی»، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در کلاب هاوس درباره آخرین آمار تزریق واکسن کرونا در ایران گفت:

«تا کنون 4 میلیون و 137 هزار دوز واکسن تزریق شده است. ما با واکسیناسیون دو هدف را دنبال می‌کنیم که اولین آن کاهش مرگ و میر است و با توجه به این که 74 درصد مرگ و میرها در بالای 60 سال است، در فاز دوم واکسیناسیون به سراغ این گروه‌های سنی رفته‌ایم. همچنین کادر بهداشت و درمان را در فاز یک واکسینه کرده‌ایم و هیچ پزشک و پرستاری نمی‌تواند ادعا کند که واکسن نزده است.»

به گفته وی تا پایان خرداد یا نهایت هفته اول تیر ماه بالای ۶٠ ساله ها یک دوز واکسن دریافت خواهند کرد و سپس بیماران هموفیلی، دیالیزی، پیوند اعضا و سرطانی واکسینه می شوند. در فاز سوم نیز راننده‌ها، خلبان‌ها، زندانیان و زندان‌بانان، مراکز تجمعی، خبرنگاران و سایر مشاغل پر خطر تا اول مرداد ماه واکسینه خواهند شد و فاز چهارم که واکسیناسیون عمومی کشور است از شهریورماه آغاز و تا پایان دی‌ماه همه گروه‌های هدف دوز اول واکسن کرونا را دریافت می‌کنند.

مصرف داوطلبانه واکسن‌های ایرانی

رئیسی درباره مجوز مصرف داوطلبانه واکسن کرونا نیز بیان داشت: «وزیر بهداشت خبر مجوز مصرف داوطلبانه واکسن‌های ایرانی برکت و پاستور را اعلام کرده است. واکسن پاستور در کوبا فاز سه بالینی را به خوبی سپری کرده و به مردم این کشور تزریق شده است.»

وی با اشاره به این که در هفته آینده فراخوان برای تزریق داوطلبانه واکسن برکت و پاستور اعلام خواهد شد، می‌گوید در مرحله نخست ١٠٠ هزار و سپس ٢٠٠ و ٣٠٠ هزار داوطلب واکسینه خواهند شد. در واقع قرار است فاز سه با داوطلبان بیشتری سپری شود و به زودی هم می توان به نتایج آن دسترسی پیدا کرد همچنین مقرر شده نتایج فاز اول و دوم واکسن برکت به زودی منتشر شود.

خرید واکسن همانند قرارداد ترکمنچای

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه به بحث خرید واکسن اشاره کرد و آن را همانند معاهده ترکمنچای دانست: «قراردادهای واکسن مانند معاهده ترکنمانچای است و هیچگونه تعهدی برای تحویل واکسن و حق فسخ وجود ندارد. همچنین تولید کنندگان واکسن هیچ تعهدی درباره عوارض آن نمی‌دهند.»

به گفته رئیسی ۶٠ میلیون دوز واکسن از اسپوتنیک روسیه خریداری شده اما ظرفیت تولید این شرکت ۵ میلیون دوز است. همچنین ۵٠٠ هزار دوز واکسن از بهارات هند خریداری شده بود و ١٢۵ هزار دوز پارت اول بارگیری و تحویل شد، پارت دوم هم بارگیری شد اما دادستانی هند مانع ارسال به ایران شده است.

او با بیان این که بخش خصوصی هم به راحتی نمی‌تواند واکسن بخرد مگر اینکه از طرف دولت معرفی شده باشد، به تولید انبوه واکسن در کشور اشاره کرد و گفت:

«وقتی وارد فاز تولید انبوه واکسن شویم ماجرا فرق خواهد کرد. یکی از زیرساخت‌های بزرگ برای تولید ١۵ میلیون دوز واکسن راه اندازی شده است و ماه آینده ما به تولید ماهیانه ۵ میلیون دوز می‌رسیم. در مرداد ماه به ٨ میلیون دوز خواهیم رسید و با واکسن‌های وارداتی ماهیانه ١٠ میلیون دوز خواهیم داشت.»

وی در پایان با اشاره به این که روزانه ١٢٠ هزار تست انجام می‌شود، این تعداد تست را با توجه به شیوع بیماری کافی دانست و ابراز امیدواری کرد تا ١٢ روز دیگر مرگ و میر به زیر ١۵٠ رسد و آمار فوتی‌ها تا اوایل تیر ماه، دو رقمی شود.

رئیس جمهور نیز در ابتدای هفته وعده داده بود در صورت تامین واکسن مورد نیاز کشور، واکسیناسیون عمومی مردم تا آخر تابستان آغاز خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی