ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سازمان بهداشت جهانی گونه‌های ویروس کرونا را با الفبای یونانی نام‌گذاری می‌کند

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید به منظور مقابله با هرگونه بدنامی و جلوگیری از ایجاد پیش‌فرض‌های ذهنی، گونه‌های ویروس کرونا را به جای محل کشف‌شان با الفبای یونانی نام‌گذاری می‌کند. این سازمان تاکنون چهار گونه اصلی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید به منظور مقابله با هرگونه بدنامی و جلوگیری از ایجاد پیش‌فرض‌های ذهنی، گونه‌های ویروس کرونا را به جای محل کشف‌شان با الفبای یونانی نام‌گذاری می‌کند.

این سازمان تاکنون چهار گونه اصلی ویروس کرونا را شناسایی کرده که در میان مردم به عنوان گونه‌های انگلیسی/کنت (B.1.1.7)، آفریقای جنوبی (B.1.351)، برزیلی (P.1) و هندی (B.1.617.2) شناخته می‌شوند. ولی از این پس به ترتیب حروف آلفا، بتا، گاما و دلتا به آن‌ها اطلاق خواهد شد تا ترتیب شناسایی گونه‌ها مشخص باشد. افزون بر این، هر گونه جدیدی که پیدا شود، بر همین اساس حروف بعدی الفبای یونانی را دریافت می‌کند.

این سیستم نام‌گذاری پس از چند ماه بررسی توسط کارشناسان انتخاب شده است. آن‌ها احتمالات مختلفی مثل استفاده از نام خدایان یونانی را بررسی کرده بودند. البته سازمان بهداشت جهانی می‌گوید این برچسب‌ها جایگزین اسامی علمی گونه‌ها نمی‌شوند چون آن اسامی دارای اطلاعات علمی مفیدی هستند که در تحقیقات به کار می‌روند.

بیماری‌ها در طول تاریخ معمولا با نام محل کشف‌شان شناخته می‌شدند. برای مثال نام ویروس ابولا از رودخانه‌ای در کشور کنگو گرفته شده که این ویروس اولین بار در آن‌جا شناسایی شد. منتها این قرابت می‌تواند بر پیش‌فرض‌های ذهنی افراد از این اماکن اثر منفی بگذارد و حتی گاها غیردقیق باشد. برای نمونه، آنفلوآنزای اسپانیایی که در سال ۱۹۱۸ جهان را درگیر خود کرد، اسپانیایی نامیده شد اما منشأ نامشخصی دارد.

دولت هندی چندی پیش از شبکه‌های اجتماعی خواست از انتشار محتواهایی با اشاره به گونه هندی ویروس کرونا جلوگیری کنند. از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا نفرت‌پراکنی‌های زیادی به خاطر شیوع کووید-۱۹ از ووهان چین نسبت به آسیایی‌ها انجام گرفته است. برخی از گروه‌های ضدافراط‌گرایی در آمریکا این اتفاق را ناشی از عملکرد دونالد ترامپ در نام بردن از ویروس کرونا با عنوان ویروس چینی می‌دانند.

حالا «ماریا ون کرخوف»، متخصص همه‌گیرشناسی سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: «هیچ کشوری نباید بابت شناسایی و گزارش گونه‌های جدید ویروس کرونا با ذهنیت منفی روبرو شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی