ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

سوپر کامپیوتر ZF برای خودروهای خودران معرفی شد؛ سرعت پردازش قابل قیاس با مغز انسان

غول صنعتی آلمان، شرکت ZF که ید طولانی در زمینه تامین گیربکس شرکت های بزرگ خودروسازی را با خود یدک می کشد. از جدیدترین دست آورد خود که یک سوپر کامپیوتر با طول 24، عرض ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

غول صنعتی آلمان، شرکت ZF که ید طولانی در زمینه تامین گیربکس شرکت های بزرگ خودروسازی را با خود یدک می کشد. از جدیدترین دست آورد خود که یک سوپر کامپیوتر با طول 24، عرض 14 و ارتفاع 5 سانتی متر پرده برداری کرده است. طبق اعلام شرکت ZF این سوپر کامپیوتر توانایی محاسبه (sextillion) در ثانیه را دارد که تقریبا مشابه با مغز انسان است.

شرکت ها می‌توانند از این کامپیوتر در وسایل نقلیه مجهز به رانندگی خودران از سطح 2 تا سطح 5 بهره ببرند. این سوپر کامپیوتر از سال 2024 به بازار عرضه خواهد شد و ماه پیش در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش گذاشته شده بود.

با توجه با افزایش روز افزون امکانات و تجهیزات الکترونیکی در خودروها، که نیاز به ECU های مختلف و متعددی دارند.

شرکت های تامین کننده روشی کاملا جدید را برای مقابله با این مسئله در نظر گرفته‌اند. رویکرد جدید تقسیم خودرو به دامنه و مناطق است. مناطق نقش قدرت رسانی و ارائه ارتباطات را به سنسورها و دیگر تجهیزات ایفا می‌کنند.

این کار با یک ارتباط ساده بین کنترل کننده دامنه و مناطق اتفاق می‌افتد.

تامین کننده این سیستم جدید شرکت Aptiv ادعا می‌کند که با توسعه این ارتباط هوشمند در حدود 20 درصد از وزن سیم کشی درون خودرو کاهش پیدا خواهد کرد.

سوپر کامپیوتر شرکت ZF که با نام Pro Al خواند می‌شود قابلیت استفاه به عنوان کنترل کننده دامنه یا منطقه را دارد. همچنین از این سوپرکامپیوتر می‌توان به عنوان کنترل کننده مرکزی استفاده کرد.

همچنین قابلیت نصب نرم افزارهای مختلف بر روی آن وجود دارد.

این سوپرکامپیوتر با جمع آوری تمام داده ها از سنسور، lidar، دوربین و سیستم صوتی تصویری از محیط اطراف ترسیم می‌کند و از آن برای آگاهی از موقعیت موجود استفاده می‌کند.

همچنین قابلیت یادگیری عمیق با استفاده از ایجاد بلوک های پیشرفته برای سیستم رانندگی خودران و همینطور سیستم ایمنی پیشرفته را دارد.

به عنوان مثال با قابلیت ذخیره اطلاعات، امکان آموزش راحت‌تری را برای هوش مصنوعی کامپیوتر به ارمغان می‌آورد.

با تمامی این پیشرفت‌ها و امکانات نمی‌توان این سوپر کامپیوتر را با هوش مغز انسان مقایسه کرد. شاید از نظر سرعت پردازش عملکردی برابر با مغز انسان داشته باشد اما نمی‌تواند تصویرسازی ذهنی برای خودش انجام دهد و همچنین بدون ارائه ورودی اطلاعات توانایی انجام هیچ کاری را ندارد.

مغز انسان با کمک نوروپلاستیسته می‌تواند اطلاعات و پیکربندی های جدیدی برای خود ایجاد کند. به طور مثال در صورت آسیب دیدن محل پردازش را در مغز به کلی تغییر می‌دهد.

کامپیوتر کوانتومی گوگل

مغز انسان حتی به صورت فیزیکی تغییر می‌کند و با اتصال مجدد نورون ها در نتیجه یادگیری و...تغییر شکل می‌دهد.

همچنین مغز دارای ساختاری پلاستیته است که در حال حاضر در هوش مصنوعی کامپیوتر نیز از آن استفاده می‌شود اما مشخص نیست که تا چه میزان بدون دخالت انسانی قادر به کنترل وضعیت و شرایط است.

برای راندن یک وسیله نقلیه به طور کامل توسط هوش مصنوعی، نیاز به تجربه شرایط خاص و دشوار دارد. در صورتی که مغز انسان قابلیت پیش بینی شرایط و لحظات دشوار را نیز دارد. در نتیجه تا رسیدن هوش مصنوعی و سوپر کامپیوتر ها به مغز انسان هنوز راهی طولانی در پیش است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • dr x dr xx
    dr x dr xx | ۱۱ خرداد ۱۴۰۰

    چطوری یک شرکت گیربوکس سازی سوپر کامپیوتر توسعه میده؟

مطالب پیشنهادی