ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

صدای مخصوص کامیون‌های برقی ولوو برای افزایش ایمنی [تماشا کنید]

با نزدیک شدن به زمان اجرای قوانین و مقررات مربوط به صدای خودروهای برقی در اروپا، ولوو از مجموعه اخطارهای صوتی مخصوصِ کامیون‌های الکتریکی خود رونمایی کرد. این اخطارها در مجموع دارای 4 نوع مختلف ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵

با نزدیک شدن به زمان اجرای قوانین و مقررات مربوط به صدای خودروهای برقی در اروپا، ولوو از مجموعه اخطارهای صوتی مخصوصِ کامیون‌های الکتریکی خود رونمایی کرد. این اخطارها در مجموع دارای 4 نوع مختلف بوده و در سناریوهای مختلف تغییر می‌کند.

خودروهای الکتریکی هنگام حرکت تقریبا بی‌صدا هستند. این مساله اگر چه آلودگی صوتی را کاهش می‌دهد، ولی از نظر ایمنی می‌تواند خطرناک باشد، زیرا رهگذران و عابرین پیاده متوجه نزدیک شدن خودروهای برقی نمی‌شوند که آن هم ممکن است باعث وقوع تصادف شود. برای جلوگیری از حوادث این چنینی، اتحادیه اروپا خودروسازان را ملزم کرده به مدل‌های الکتریکی خود صدایی مصنوعی اضافه کنند.

از اول جولای 2021 (دهم تیر) تمامی خودروهای جدید برقی در اروپا، باید به یک تولیدکننده صدای ویژه مجهز بوده و هنگام حرکت با سرعتی کمتر از 20 کیلومتر در ساعت، صدایی با بلندی معین از خود پخش کنند. بلندی این صدا با سرعت حرکت ارتباط مستقیمی دارد و به اندازه‌ای تعیین شده که عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران به راحتی آن را بشنوند. برای نمونه در سرعت 20 کیلومتر در ساعت بلندی صدا باید حداقل 56 دسیبل باشد.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، صدای کامیون‌ها و کشنده‌های برقی ولوو در چهار نوع متفاوت طراحی شده و هنگام حرکت به جلو، شتابگیری، دنده عقب و درجا کار کردن تغییر پیدا می‌کند.

آنطور که خودروساز سوئدی اعلام کرده، صداهای موجود به اندازه کافی بلند هستند و وظیفه خود را در متوجه کردن عابرین پیاده به خوبی انجام می‌دهند؛ ضمن اینکه این صداها نمی‌توانند از دیوار عبور کنند، به همین خاطر برای ساکنین منازل و فروشگاه‌های اطراف خیابان‌ها آزاردهنده نخواهند بود.

با این سیستم هشداردهی جدید، ولوو امیدوار است کامیون‌ها و کشنده‌های برقی خود را ایمن‌تر از همیشه کند. البته مشخص و واضح است که عابرین پیاده و رهگذران نیز باید مراقب رفتارها و تصمیمات خود در مسیرهای عمومی و خیابان‌ها باشند تا آرزوی صفر شدن تصادفات توسط ولوو تحقق پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • KunGolabi
    KunGolabi | ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

    این مورد را تو موتورهای برقی هم دیدم که از کنارم رد شدند و من هیچ صدایی نشنیدم و بخاطر همین یکم شوکه شدم، بنظرم کار مفیدیه

مطالب پیشنهادی