ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

AMD از گرافیک‌های رادئون RX 6000M با معماری RDNA 2 برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد

پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره شرکت AMD در رویداد کامپیوتکس ۲۰۲۱ از جدیدترین گرافیک‌هایش برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد. کارت‌های گرافیک رادئون RX 6000M از معماری RDNA 2 بهره می‌برند. این سری شامل سه کارت گرافیک ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰

پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره شرکت AMD در رویداد کامپیوتکس ۲۰۲۱ از جدیدترین گرافیک‌هایش برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد. کارت‌های گرافیک رادئون RX 6000M از معماری RDNA 2 بهره می‌برند.

این سری شامل سه کارت گرافیک می‌شود که بالاترین آن‌ها، RX 6800M با توان حرارتی ۱۴۵ وات و بالاتر است. به گفته AMD، این کارت گرافیک سریع‌ترین GPU این کمپانی برای لپ‌تاپ‌ها تا به امروز است و می‌تواند بازی‌های باکیفیت را با فریم ریت مشابه انویدیا RTX 3080 یا بالاتر اجرا کند. علاوه بر این، در هنگام اجرای بازی با باتری، عملکردی بهتر از رقیبش دارد. فرکانس این GPU برابر ۲۳۰۰ مگاهرتز است و ۱۲ گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR6 دارد.

رادئون RX 6000M

گرافیک بعدی با نام RX 6700M و توان طراحی حرارتی حداکثر ۱۳۵ وات، در رزولوشن 1440p می‌تواند بازی‌های محبوب را با فریم ریت ۱۰۰ فریم بر ثانیه اجرا کند. فرکانس این کارت گرافیک برابر ۲۳۰۰ مگاهرتز است و 10 گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR6‌ دارد.

در نهایت با گرافیک RX 6600M روبه‌رو هستیم که توان طراحی حرارتی حداکثر ۱۰۰ وات دارد و می‌تواند بازی‌ها را با رزولوشن 1080p اجرا کند. AMD‌ برای این GPU فرکانس ۲۱۷۷ مگاهرتز و ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 درنظر گرفته است. با وجود چنین گفته‌هایی، باید تا عرضه آن‌ها و بررسی عملکردشان صبر کنیم.

AMD می‌خواهد با یک طرح جدید سازندگان لپ‌تاپ‌ها را ترغیب به افزودن برخی ویژگی‌ها به سیستم‌های مجهز به CPUها و GPUهای خود کند. ظاهرا این شرکت ایده‌ای مانند Evo را مدنظر دارد، اما برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ نه اولترابوک‌ها. انتظار می‌رود این قابلیت‌ها به شرح زیر باشند:

  • پردازنده موبایل رایزن ۵۰۰۰، گرافیک‌های رادئون ۶۰۰۰ و نرم افزار رادئون
  • پشتیبانی از فناوری‌های دسترسی حافظه هوشمند و اسمارت شیفت AMD
  • حداقل روشنایی ۳۰۰ نیت نمایشگر، پشتیبانی ۱۰۰ درصدی گاموت sRGB یا ۷۲ درصدی NTSC، حداقل رفرش ریت ۱۴۴ هرتز با تاخیر کم و پشتیبانی از AMD Freesync
  • وجود حداقل یک حافظه SSD نسل سوم NVME PCIE Express
  • حفظ دمای کمتر از ۴۰ درجه برای کلیدهای WASD
  • بیش از ۱۰ ساعت شارژدهی در هنگام پخش ویدیو

در حال حاضر نمی‌دانیم چه تعداد لپ‌تاپ چنین ویژگی‌هایی را رعایت خواهند کرد، مخصوصا اینکه لپ‌تاپ‌های گیمینگ اکثرا کمتر از ۱۰ ساعت شارژدهی در هنگام پخش ویدیو دارند و همچنین روشنایی کمتر از ۳۰۰ نیت دارند.

گرافیک‌های جدید AMD از همین امروز در دسترسی تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و اولین لپ‌تاپی که از این گرافیک و ویژگی‌های بالا بهره می‌برد، ایسوس راگ Strix G15 جدید است که گیمرها می‌توانند آن را با پردازنده رایزن 9 5900Hx، گرافیک رادئون RX 6800M و نمایشگر ۱۵ اینچی WQHD با رفرش ریت ۱۶۵ هرتز و ۳ میلی‌ثانیه زمان پاسخگویی سفارش دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی