ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشی جدید علت تاثیرگذاری متفاوت ورزش روی افراد مختلف را مشخص می‌کند

در حالی که تاثیر ورزش بر سلامتی بر کسی پوشیده نیست،‌ نتیجه ورزش کردن از فردی تا فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. حالا مطالعه‌ای جدید علت این تفاوت را توضیح می‌دهد. به طور کلی ورزش ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

در حالی که تاثیر ورزش بر سلامتی بر کسی پوشیده نیست،‌ نتیجه ورزش کردن از فردی تا فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. حالا مطالعه‌ای جدید علت این تفاوت را توضیح می‌دهد.

به طور کلی ورزش کردن برای سلامتی مفید است، اما همه افرادی که ورزش می‌کنند،‌ نتایج مشابه و یکسانی از ورزش کردن نمی‌گیرند و در واقع  ورزش کردن می‌تواند به شکل‌های متفاوتی روی سلامت افراد مختلف تاثیرگذار باشد.

همانطور که گفته شد، تاثیر ورزش از فردی تا فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. مثلا ورزش به برخی افراد کمک می‌کند تا بتوانند به افزایش سطح استقامت خود کمک کنند، در حالی که به بهبود سطح قند خون برخی دیگر کمک می‌کند. دانشمندان در تلاشند تا دلایل پنهان پشت این مساله را کشف کنند. اما چرا چنین تفاوت‌هایی وجود دارد؟

محققان برای پاسخ به این سوال در مطالعه جدید، به ۶۵۴ فرد بزرگسال که تحرک بدنی نداشتند، برنامه ورزش استقامتی ۲۰ دقیقه‌ای دادند و سطح بیش از ۵۰۰۰ پروتئین مختلف در خون آنها را به مدت یک هفته بررسی کردند.

تاثیر ورزش

محققان موفق شدند صدها پروتئین متناسب با تاثیر ورزش بر سلامتی را شناسایی کنند. این یافته‌ها می‌تواند برای طراحی برنامه‌های آموزشی ورزشی کاربرد خوبی داشته باشد. همچنین برای ورزش درمانی و مقابله با برخی بیماری‌ها نیز مناسب خواهد بود.

«رابرت گرزستن»، متخصص قلب و عروق می‌گوید:

«در حالی که ورزش کردن به صورت کلی ‌می‌تواند برای سلامت مفید باشد، اما به صورت خاص نیز اثرات متفاوتی را روی افراد مختلف دارد. از نتایج این تحقیق می‌توان برای تجویز برنامه‌های مناسب ورزشی با توجه به مشکلات و بیماری‌های جسمی استفاده کرد و می‌توان پیش‌بینی کرد که چه کسی می‌تواند بهره بیشتری از تمرینات ورزشی برای سلامت قلب و حتی بیماری‌های تنفسی ببرد.»

براساس تحقیقات، در مجموع ۱۴۷ پروتئین مرتبط با تنفس و قلب توسط محققان شناسایی شد. همچنین تیم تحقیقاتی توانست برنامه ورزشی را که می‌تواند روی سطح ۱۰۲ پروتئین مرتبط با سلامتی تاثیرگذار باشد، طراحی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • m8saeed
    m8saeed | ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

    چرا احساس میکنم مطلب نیمه‌کاره تموم شد 😅

مطالب پیشنهادی