ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا یک بار دیگر پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب را به تعویق انداخت

ناسا می‌خواست تلسکوپ فضایی «جیمز وب» را در تاریخ ۳۱ اکتبر مصادف با ۹ آبان به فضا بفرستد، اما به نظر می‌رسد که سفر این تلسکوپ یک بار دیگر به تاخیر خواهد افتاد. البته خوشبختانه ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

ناسا می‌خواست تلسکوپ فضایی «جیمز وب» را در تاریخ ۳۱ اکتبر مصادف با ۹ آبان به فضا بفرستد، اما به نظر می‌رسد که سفر این تلسکوپ یک بار دیگر به تاخیر خواهد افتاد. البته خوشبختانه این تاخیر آن قدرها زیاد نیست و احتمالا چند هفته پس از این تاریخ یعنی در ماه نوامبر یا اوایل دسامبر می‌توانیم منتظر پرتاب تلسکوپ جیمز وب باشیم.

ناسا هنوز تاریخ جدیدی برای پرتاب این تلسکوپ اعلام نکرده و برای اطلاع از تاریخ پرتاب باید تا تابستان یا پاییز صبر کنیم. عوامل مختلفی در تعیین تاریخ پرتاب جدید تاثیر می‌گذارند. «بئاتریز رومرو»، مدیر پرتاب تلسکوپ جیمز وب به مطبوعات اعلام کرده که خود تلسکوپ، آمادگی موشک‌ها و مرکز پرتاب همگی از عوامل تاثیرگذار در این تصمیم‌گیری به حساب می‌آیند.

ناسا و «نورت‌روپ گرومن»، پیمانکار اصلی این پروژه پس از آزمایش‌های بسیار حالا بیش از گذشته قابلیت بسته‌بندی تلسکوپ در داخل یک محموله باری را پیدا کرده‌اند. بسته‌بندی تلسکوپ جیمز وب احتمالا در اوایل شهریور انجام می‌شود. این تلسکوپ پس از رسیدن به مرکز پرتاب در «گویان فرانسه» حدود ۵۵ روز برای این ماموریت آماده‌سازی می‌شود. در نتیجه، در بهترین حالت باید در اواخر آبان منتظر پرتاب باشیم.

تلسکوپ جیمز وب

یکی از مشکلات این ماموریت به موشک Ariane 5 مربوط است که وظیفه انتقال تلسکوپ به فضا را برعهده خواهد داشت. این موشک از تابستان پارسال به خاطر مشکلی در مخروط فوقانی خود زمین‌گیر بوده است. شرکت Arianespace، سازنده این موشک می‌گوید با بازطراحی Ariane 5 مشکل آن را برطرف کرده است. اکنون در ماه‌های ژوئیه و اوت آزمایش‌هایی صورت خواهد گرفت تا از عملکرد صحیح تلسکوپ اطمینان حاصل شود. منتها همچنان باید احتمال تاخیر بر اثر مشکلات موشک را هم در نظر داشت.

از سوی دیگر، همه‌گیری ویروس کرونا بر فعالیت‌های مرکز پرتاب تاثیر گذاشته است، چون واکسن هنوز به‌صورت گسترده در گویان فرانسه توزیع نشده. به‌علاوه، وقتی به این فکر می‌کنیم که تلسکوپ جیمز وب ابتدا قرار بود در سال ۲۰۰۷ پرتاب شود، دیگر این تاخیر چند هفته‌ای چندان عجیب به نظر نمی‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی