ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چین اولین مورد ابتلای انسانی به گونه H10N3 آنفلوانزای پرندگان را گزارش کرد

به گفته کمیسیون ملی بهداشت پکن (NHC)، این مرد ۴۱ ساله در استان شرقی «جیانگسو» چین به گونه نادر H10N3 آنفلوانزای پرندگان مبتلا شده است. گونه‌های زیادی از آنفلونزای پرندگان در چین وجود دارد که ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

به گفته کمیسیون ملی بهداشت پکن (NHC)، این مرد ۴۱ ساله در استان شرقی «جیانگسو» چین به گونه نادر H10N3 آنفلوانزای پرندگان مبتلا شده است.

گونه‌های زیادی از آنفلونزای پرندگان در چین وجود دارد که معمولا بطور پراکنده افرادی که با این حیوانات سروکار دارند را آلوده می‌کند و حالا گونه نادر آن به انسان سرایت کرده، هرچند هنوز نشانه‌ای مبنی بر گسترش راحت آن میان انسان‌ها وجود ندارد. با توجه به این موضوع، به احتمال زیاد نباید منتظر سرنوشتی مشابه کرونا برای آن باشیم، ویروسی که میلیون‌ها نفر را به کام مرگ کشیده است.

فرد مبتلا که در شهر «جنجیانگ» سکونت دارد، در تاریخ ۸ اردیبهشت در بیمارستان بستری می‌شود و در تاریخ ۷ خرداد پزشکان ابتلای وی به گونه H10N3 را تشخیص می‌دهند. کمیسیون ملی بهداشت جزئیاتی درباره نحوه ابتلای این فرد به این گونه از آنفلوانزای پرندگان منتشر نکرده است.

وضعیت این بیمار هم اکنون پایدار است و آمادگی لازم برای مرخص شدن را دارد. بررسی‌های انجام شده از عدم ابتلای نزدیکان این مرد ۴۱ ساله خبر می‌دهند. علاوه بر این، تا به امروز هیچ مورد ابتلای انسانی دیگری به H10N3 در سراسر جهان گزارش نشده است.

گونه H10N3 آنفلوانزای پرندگان

به گفته کمیسیون ملی بهداشت پکن، H10N3 بیماری‌زایی کمی دارد، بنابراین موجب بیماری شدیدی در طیور نمی‌شود و انتظار نمی‌رود با یک شیوع گسترده روبه‌رو شویم.

به گزارش رویتزر، سازمان بهداشت جهانی گفته از نحوه ابتلای این فرد به H10N3 اطلاعی ندارد:

«در حال حاضر منبعی که بیمار در معرض ویروس H10N3 قرار گرفته، نامشخص است و البته مورد ابتلای دیگری در جمعیت محلی گزارش نشده است. در حال حاضر نشانه‌ای مبنی بر انتقال انسان به انسان این ویروس وجود ندارد. تا زمانی که آنفلوانزای پرندگان در میان طیور وجود دارد، ابتلای پراکنده انسان‌ها به آن‌ها چندان تعجب‌برانگیز نیست، اما به ما یادآوری می‌کند که تهدیدات همه‌گیری آنفلوانزا وجود دارد.»

H10N3 گونه چندان رایجی نیست و تنها ۱۶۰ مورد قرنطینه در طی ۴۰ سال گذشته تا سال ۲۰۱۸ صورت گرفته که اکثر آن‌ها به پرندگان وحشی در آسیا و نقاط کمی در آمریکای شمالی محدود شده‌اند.

پژوهشگران باید به داده‌های ژنتیکی این ویروس دست پیدا کنند تا متوجه شباهت آن با ویروس‌های قدیمی‌تر شوند، البته شاید با یک گونه جدید حاوی ترکیباتی از ویروس‌های مختلف روبه‌رو باشیم. با این حال به گفته کارشناسان جای نگرانی برای انسان‌ها وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی