ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استفاده گسترده از ماسک می‌تواند به روند نابودی دو سویه‌ مهم آنفولانزا کمک کند

به نظر می‌رسد استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی نه تنها بر جلوگیری از گسترش بیماری کرونا کمک می‌کند، بلکه می‌تواند میزان ابتلا به آنفولانزا را به صورت محسوسی کاهش دهد. تا جایی که گفته ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

به نظر می‌رسد استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی نه تنها بر جلوگیری از گسترش بیماری کرونا کمک می‌کند، بلکه می‌تواند میزان ابتلا به آنفولانزا را به صورت محسوسی کاهش دهد. تا جایی که گفته می‌شود احتمالا این رویکرد می‌تواند دو سویه از ویروس آنفولانزا را به سمت ریشه کن شدن ببرد.

با اجرای واکسیناسیون گسترده در برخی کشورها، استفاده از ماسک در برخی اماکن کمرنگ‌تر شده است. با این حال بسیاری قصد دارند در آینده نیز از ماسک‌ها برای شرایط خاص مانند جلوگیری از بروز آلرژی استفاده کنند. شواهد جدید پیرامون مزایای استفاده از ماسک نشان می‌دهد که افراد بیشتری نسبت به ادامه‌ استفاده از ماسک تمایل دارند. البته تغییر شیوه‌ کلی زندگی مردم و نحوه‌ تعاملات آن‌ها با دیگر در کنار قوانینی منع سفر و توجه بیشتر به بهداشت فردی نیز تاثیر چشمگیری در کمک به کاهش نرخ شیوع آنفولانزا داشته است.

تصویر میکروسکوپی از ویروس آنفولانزا 

کارشناسان هشدار می‌دهند که در صورت کاهش استفاده از ماسک و چشم‌پوشی از اقدام محتاطانه، نرخ ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا در یک یا دو فصل سرد آینده دوباره افزایش خواهد یافت. اما تحقیقات صورت گرفته در زمینه‌ تولید واکسن کرونا می‌تواند راه برای تولید واکسن جامع‌تر آنفولانزا نیز هموار کند و شاید در آینده‌ نزدیک دیگر ترس ابتلا به آن در جوامع انسانی مطرح نباشد.

گفته می‌شود که ویروس H3N2 از خانواده‌ آنفولانزای A به مرز نابودی نزدیک شده است اما هنوز نمی‌توان به صورت قطعی پیرامون حذف کامل آن از جمعیت انسان‌ها سخن گفت. این ویروس در مقایسه با سویه‌های H1N1، نرخ جهش و تنوع بیشتری دارد در نتیجه ساخت واکسن برای آن دشوارتر است. دیتابیس جهانی برای پایش و نظارت بر موارد ابتلا به آنفولانزا اعلام کرده است که آخرین داده‌ مرتبط با H3N2 در ماه مارس سال ۲۰۲۰ دریافت شده است. همچنین برای مدت طولانی هیچ گزارشی از ابتلا به نوع B ویروس آنفولانزا در یاماگاتا ژاپن ثبت نشده است. 

ممکن است سویه‌های گفته شده از ویروس آنفولانزا همچنان در برخی مناطق در حال گسترش باشد و امکان ریشه کن کردن واقعی آنها وجود نداشته باشد. اما کاملاً محتمل به نظر می‌رسد که اقدامات پیشگیرانه در راستای کاهش گسترش کرونا موجب کاستن از تنوع ویروس‌های خانواده آنفولانزا نیز شده باشد. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی