ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمبود جهانی تراشه می‌تواند باعث افزایش قیمت برخی دستگاه‌های الکترونیکی شود

معضل کمبود جهانی تراشه در حال حاضر صنایع مختلفی از جمله تولید گوشی‌های هوشمند،‌ سیستم‌های کامپیوتری و حتی خودروسازی را تحت تاثیر قرار داده است. به نظر می‌رسد این مشکل می‌تواند در برخی بازارها باعث ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰

معضل کمبود جهانی تراشه در حال حاضر صنایع مختلفی از جمله تولید گوشی‌های هوشمند،‌ سیستم‌های کامپیوتری و حتی خودروسازی را تحت تاثیر قرار داده است. به نظر می‌رسد این مشکل می‌تواند در برخی بازارها باعث افزایش قیمت دستگاه‌هایی همچون رایانه‌های شخصی، گوشی‌های موبایل و حتی لوازم خانگی شود.

طبق گزارش ارائه شده از سوی «ChinaDaily» این بازارها از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد تغییر قیمت بوده‌اند. همچنین اخبار مربوط به این گزارش اضافه می‌کند که میانگین قیمت عرضه لپ‌تاپ در کشور چین طی سه ماهه نخست سال جاری و در مقایسه با سه ماهه قبل ۶.۱ درصد افزایش داشته است. «لیو جون» مدیر نمایندگی شعبه چین لنوو نیز در جلسه مالی خود عنوان کرده است که « در ادامه سال جاری انتظار می‌رود صنعت کامپیوتر نیز شاهد افزایش قیمت باشد.»

کمبود تراشه

«جیتش اوبرانی» محقق IDC نیز اضافه می‌کند «بازار همچنان با موانعی از جمله کمبود قطعات و مشکلات تامین برخی قطعات دست به گریبان است که این موارد در افزایش میانگین قیمت‌ فروش دستگاه‌ها بی تاثیر نیست.»

برای مثال قیمت مدل‌های خاصی از لپ‌تاپ‌های میت‌بوک‌ هواوی طی چند ماه گذشته تقریبا از ۴۷ دلار به ۹۴ دلار افزایش قیمت داشته است. برخی شرکت‌های تولید‌کننده رایانه‌های شخصی مانند ایسوس، ایسر و لنوو نیز به دلیل کمبود تراشه مجبور شده‌اند قیمت لپ‌تاپ‌ها و محصولات خود را افزایش دهند.

آمار و مستندات ارائه شده مشخص می‌کند که بیش از ۳۰ شرکت در صنعت نیمه‌هادی قیمت محصولات خود را از سه ماهه دوم سال حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش داده‌اند. «رایان ریث» معاون برنامه IDC اعلام می‌کند «کمبودهای پی در پی در بازار نیمه‌رسانا باعث شده است که تولید کنندگان نتوانند قطعات مورد نیاز خود را تامین کنند. در نتیجه نمی‌توانند نیاز مشتریان را پاسخگو باشند. با افزایش تقاضا و ناتوانی در پاسخگویی به نیاز بازار،‌ بی‌شک اولین اتفاقی که می‌افتد اافزایش قیمت خواهد بود.»

البته باید در نظر داشت که با وجود کمبود جهانی چیپ، درآمد حاصل از بازار نیمه‌هادی در بازاهای جهانی طی سال گذشته میلادی به ۴۶۴ میلیارد دلار رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ubinotech
    Ubinotech | ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

    🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

مطالب پیشنهادی