ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مطالعه جدید: قدرت برقراری ارتباط سگ‌ها با انسان می‌تواند منشا ژنتیکی داشته باشد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سگ‌ها از همان بدو تولد رابطه عاطفی قوی با انسان‌ برقرار می‌کنند که علت آن می‌تواند منشا ژنتیکی داشته باشد. در مطالعه انجام شده توانایی‌های اجتماعی و رفتارشناختی صدها توله ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سگ‌ها از همان بدو تولد رابطه عاطفی قوی با انسان‌ برقرار می‌کنند که علت آن می‌تواند منشا ژنتیکی داشته باشد.

در مطالعه انجام شده توانایی‌های اجتماعی و رفتارشناختی صدها توله سگ مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد آنها از همان زمان بدو تولد می‌توانند با انسان‌ها ارتباط خوبی برقرار کنند.

صدها توله سگ برای ارزیابی در آزمایش اخیر به صورت خاصی پرورش داده شدند. آن‌ها پس از تولد در کنار مادر خود باقی ماندند و تا شش هفتگی از شیر مادر تغذیه می‌کردند. سپس به محوطه‌ خاصی همراه با دیگر هم سن‌های خود منتقل شدند و کمترین ارتباط انسانی با آن‌ها صورت گرفت. تنها زمانی که توله سگ‌ها با انسان در ارتباط بودند هنگام معاینات دامپزشکی و دریافت واکسن‌های لازم بود.

سپس در طی آزمایش‌های متفاوت توله‌ها توانستند برای پیدا کردن غذا از فرآیندی را طی کنند. همچنین هنگام صحبت کردن یک فرد با توله‌ها، آن‌ها می‌توانستند تا هنگام اتمام سخن، به صورت وی توجه کنند. در مواردی نیز هنگام گیر افتادن توله‌ها در محفظه‌های مخصوص و پس از ناامید شدن از باز کردن درب آن، سعی داشتند با جلب توجه افراد تقاضای کمک کنند اگرچه تعداد رخدادها بسیار نادر بود.

 

با توجه به این که توله سگ‌های گفته شده کمترین ارتباط با انسان‌ها را داشته‌اند و یادگیری در توانایی‌های اجتماعی آن‌ها سهم بسیار کمی داشته است، انتظار می‌رود چنین رفتارهایی به صورت غریضی و ناشی از ژن‌ها باشد.

توله‌ها از سن بسیار پایین نسبت به دستورات فیزیکی یا گفتاری واکنش نشان می‌دهند و به نوعی می‌توانند با انسان تعامل اجتماعی داشته باشند. البته در موارد خاصی مانند کمک خواستن از انسان‌ها، سگ‌های بالغ توانایی بیشتری از خود نشان می‌دهند و به نظر می‌رسد یادگیری در بروز چنین رفتارهایی موثر است. ارزیابی ژنتیکی نشان داده است که حدود ۴۰ درصد از موارد پاسخگویی توله سگ‌ها به انسان‌ها می‌تواند ژنتیکی باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hamid Baneshi
    Hamid Baneshi | ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

    سگها فرگشت یافته گرگ ها هستن. از زمانی ک انسانها بلد شدن گرگهارو رام کنن از نسل همونها یواش یواش سگها فرگشت شدن. به همین دلیل سگها شکارچی ندارن. یعنی حیوونی نیست ک شکارچی سگ باشه. به این نوع فرگشت ک توسط انسان اتفلق افتاده میگن فرگشت مصنوعی

مطالب پیشنهادی