ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آنچه از ویندوز ۱۱ و تغییرات احتمالی آن نسبت به نسل قبلی می‌دانیم

مایکروسافت قصد دارد به زودی نسل بعدی ویندوز را معرفی کند و بسیاری از کاربران تشنه معرفی ویندوز ۱۱ را دارند. اما باید انتظار چه تغییراتی را داشته باشیم و جزئیات آن شامل چه مواردی ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

مایکروسافت قصد دارد به زودی نسل بعدی ویندوز را معرفی کند و بسیاری از کاربران تشنه معرفی ویندوز ۱۱ را دارند. اما باید انتظار چه تغییراتی را داشته باشیم و جزئیات آن شامل چه مواردی می‌شود؟

«ساتیا نادلا»، مدیر اجرایی مایکروسافت، اخیرا اعلام کرد که ویندوز ۱۱ بزرگ‌ترین به‌روز‌رسانی ویندوز در یک دهه‌ اخیر محسوب می‌شود. برای ارزیابی میزان اهمیت چنین ادعایی باید مسیر سیستم عامل مایکروسافت در ده سال گذشته را دنبال کنیم. در سال ۲۰۱۱ ویندوز ۷ به عنوان سیستم عامل رسمی مایکروسافت در بازار وجود داشت اما تنها کمی بعد و در سال ۲۰۱۲ ویندوز ۸ منتشر شد. همچنین نسخه RT برای تبلت‌ها در نظر گرفته شده بود. در نهایت تمامی نسخه‌های گفته شده دچار شکست عظیمی شدند و هیچ وقت به محبوبیت چندانی میان کاربران دست پیدا نکردند. حذف استارت منو، معرفی حالت مترو، عدم اجرای برنامه‌های پیشین در نسخه‌ RT و رابط کاربری بیگانه از دلایل شکست محصولات گفته شده محسوب می‌شود. 

سرفیس RT یکی از محصولات سخت‌افزاری مایکروسافت بود که قربانی سیستم‌عامل ضعیف خود شد. همچنین نسل اول سرفیس پرو به دلیل طراحی زمخت، سنگین و عمر باتری ناامیدکننده، نتوانست فروش خوبی را شاهد باشد. پس از شکست‌های متوالی و عدم موفقیت ویندوز ۸.۱، مایکروسافت در فاصله‌ کوتاهی و در سال ۲۰۱۴ اقدام به معرفی ویندوز ۱۰ کرد. در سال ۲۰۱۵ امکان آپدیت رایگان دارندگان ویندوز ۷ و ۸ فراهم شد. اکنون مایکروسافت وارد رقابت داخلی با محصولات خود شده بود و سعی داشت تا کاربران را ترغیب به مهاجرت از ویندوز ۷ به نسخه‌ی جدید کند. استفاده از پلتفرم یونیورسال ویندوز و امکان استفاده از برنامه‌های مختلف در دسکتاپ‌ها در کنار دستگاه‌های لمسی مثل تبلت‌ها از مهم‌ترین دلایل موفقیت ویندوز ۱۰ محسوب می‌شد. 

مایکروسافت سعی دارد انحنای بیشتری به گوشه‌های تیز اپلیکیشن‌ها بدهد تا به طراحی اندروید و iOS نزدیک‌تر شود.

البته مایکروسافت در گذشته اعلام کرده بود که پس از ویندوز ۱۰ دیگر سیستم عامل جدیدی معرفی نمی‌کند و تنها به پشتیبانی از آن و انتشار آپدیت‌ها ادامه می‌دهد. اما با تغییر مدیران مایکروسافت، سیاست‌های شرکت نیز دچار تغییر شد و اکنون فرصتی فراهم شده است تا با یک تغییر برند در بخش سیستم عامل، بتوان رابط کاربری و قابلیت‌های جدید را در دسترس کاربران قرار داد. همچنین هیاهوی ایجاد شده می‌تواند به جلب توجه عموم کمک کند و نرخ نفوذ ویندوز را افزایش دهد. البته دیگر خبری از ویندوز 10X نخواهد بود و مایکروسافت توقف آن را به صورت رسمی اعلام کرده است. در عوض اکنون ویندوز ۱۱ به عنوان آپدیت رایگان برای کاربران کنونی ویندوز ۱۰ منتشر می‌شود و احتمال دارد در طی چند سال شاهد معرفی ویندوز ۱۲ نیز باشیم.

منوی استارت در ویندوز 10X

مایکروسافت سعی دارد درآمد بیشتری از توسعه‌دهندگان و اپلیکیشن‌ها مانند اپل در پلتفرم خود کسب کند. در همین راستا ساتیا نادلا اعلام کرده است که نسل بعدی ویندوز فرصت‌های بیشتری برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند و احتمال معرفی ویندوز استور جدید وجود دارد. همچنین پشتیبانی از اپلیکیشن‌های ۶۴ بیت روی پردازنده‌های ARM می‌تواند خبر خوشی برای علاقه‌مندان به استفاده از ویندوز برای تبلت‌ها و دستگاه‌های همراه باشد. تغییر کلی طراحی ویندوز ۱۱ هم موجب شده است تا ظاهر بسیار متفاوتی نسبت به نسل‌های قبلی داشته باشد. مایکروسافت سعی دارد انحنای بیشتری به گوشه‌های تیز اپلیکیشن‌ها بدهد تا به طراحی اندروید و iOS نزدیک‌تر شود. استفاده از عناصر رنگی‌تر در ابزارهایی مانند مدیریت فایل نیز از سایر تغییرات بصری محسوب می‌شوند. پشتیبانی بهتر از صفحات لمسی و فراهم کردن ژست‌های لمسی می‌تواند به استفاده‌ی راحت‌تر از ویندوز ۱۱ روی ابزارهای لمسی کمک کند. 

البته هیچ کدام از تغییرات گفته شده قطعی نیستند و تنها مواردی خواهند بود که احتمال حضور آن‌ها بیشتر است. در نهایت باید تا زمان کنفرانس رسمی مایکروسافت در سوم تیر ماه صبر کنیم تا از جزئیات نسل بعدی ویندوز مطمئن شویم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ubinotech
    Ubinotech | ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

    😍 😍

مطالب پیشنهادی