ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان موفق به توسعه الیاف دیجیتالی با قابلیت جمع‌آوری، ذخیره و پردازش داده‌ها شدند

پژوهشگران MIT پس از ده سال تلاش بی‌وقفه، موفق به توسعه الیاف دیجیتالی شده‌اند که می‌تواند داده‌ها را جمع آوری، ذخیره و پردازش کند. امید آن می‌رود این الیاف دیجیتالی بتوانند آینده صنایع وابسته به ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

پژوهشگران MIT پس از ده سال تلاش بی‌وقفه، موفق به توسعه الیاف دیجیتالی شده‌اند که می‌تواند داده‌ها را جمع آوری، ذخیره و پردازش کند. امید آن می‌رود این الیاف دیجیتالی بتوانند آینده صنایع وابسته به پوشاک و مُد را متحول کنند. 

تاکنون پیشرفت‌های متنوعی مانند پارچه‌های کشسان با قابلیت تولید انرژی از عرق، پارچه با امکان ذخیره انرژی حرکات فرد یا الیاف قابل انعطاف LED برای نمایش متن و تصویر صورت گرفته است. «یول فینک»، سازنده‌ پارچه‌ دیجیتال، در گذشته نیز به کمک همکارانش الیافی با قابلیت دریافت صوت و تبدیل لباس به یک میکروفن بسیار بزرگ را توسعه داده بودند. اکنون تیم وی موفق شده است الیافی با قابلیت انتقال سیگنال الکتریکی به صورت آنالوگ طراحی کند. آن‌ها از صدها تراشه‌ سیلیکونی دیجیتال برای ساخت الیاف پلیمری استفاده کرده‌اند. در نهایت با نظارت دقیق بر فرایند ساخت، موفق شدند تا رشته‌ای به طول ده‌ها متر متشکل از تراشه‌های سیلیکونی بسازند که قطر کافی برای عبور از سوزن معمولی خیاطی را دارد.

امکان استفاده از الیاف گفته شده برای بافت پارچه دیجیتال وجود دارد و حتی می‌توان تا ۱۰ بار پیش از خراب شدن، آن را شست‌وشو داد. دانشمندان اعلام کرده‌اند که کاربرد اصلی چنین الیافی می‌تواند برای نوشتن و ذخیره‌ فایل‌ها به شیوه‌ جدیدی باشد. آن‌ها توانسته‌اند یک فیلم رنگی کوتاه ۷۶۷ کیلوبیتی را در کنار یک فایل موسیقی ۰.۴۸ مگابایتی روی الیاف بدون استفاده از انرژی برای دو ماه نگهداری کنند. حتی امکان استفاده از شبکه‌ عصبی متشکل از ۱۶۵۰ اتصال برای استفاده از هوش مصنوعی نیز در این میان مطرح شده است. با دوختن الیاف دیجیتال به قسمت آستین یک لباس، امکان جمع‌آوری داده‌های مرتبط با دمای بدن در طی ۲۷۰ دقیقه فراهم شده است. چنین سیستمی حتی می‌تواند داده‌های مرتبط با تعریق فرد یا فعالیت‌های فیزیکی را ثبت کند و با کمی تمرین می‌تواند با احتمال ۹۶ درصد نوع فعالیت کاربر را به درستی حدس بزند.

ممکن است در آینده‌ نزدیک شاهد استفاده از پارچه دیجیتال برای پایش وضعیت سلامت افراد در طولانی مدت و شناسایی علائم اولیه بیماری‌ها مانند ضربان قلب نامنظم یا مشکلات تنفسی باشیم. دانشمندان قصد دارند تا یافته‌ی جدید خود را بیشتر گسترش دهند تا امکان بهره‌گیری از آن در سایر زمینه‌ها هم فراهم شود. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی