ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امیدی تازه برای درمان چاقی: FDA آمریکا یک داروی جدید کاهش وزن را تایید کرد

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) پس از چند سال برای اولین بار به داروی کاهش وزن جدیدی به نام «ویگووی» (سماگلوتید) مجوز داده است. این دارو نخستین بار در سال ۲۰۱۷ به عنوان دارویی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) پس از چند سال برای اولین بار به داروی کاهش وزن جدیدی به نام «ویگووی» (سماگلوتید) مجوز داده است. این دارو نخستین بار در سال ۲۰۱۷ به عنوان دارویی برای دیابت نوع ۲ مجوز گرفت و حالا چند وقتی است که به عنوان یک داروی سرنوشت‌ساز و دگرگون‌کننده برای چاقی و اضافه وزن شناخته می‌شود.

داروی ویگووی (Wegovy) عمل طبیعی هورمونی به نام GLP-1 را شبیه‌سازی می‌کند. این هورمون که در روده تولید می‌شود، با ارسال سیگنال به مغز احساس سیری را اعلام می‌کند. این دارو علاوه بر تاثیر روی سطح قند خون، موجب سرکوب اشتها می‌شود. آزمایش‌های فاز ۳ داروی ویگووی نشان می‌دهد که وزن افراد ۶۸ هفته پس از مصرف این دارو به طور میانگین ۱۵.۳ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است.

دوز سماگلوتیدی که در ویگووی استفاده می‌شود، تقریبا دو برابر مقدار مورد استفاده در درمان دیابت نوع ۲ است. این دارو هر هفته یک بار از طریق تزریق زیرجلدی به بدن بیمار می‌رسد و FDA آن را برای «مدیریت وزن بزرگسالان مبتلا به چاقی یا اضافه وزن با حداقل یک بیماری مرتبط (از جمله پرفشاری خون، دیابت نوع ۲ یا کلسترول بالا)» تایید کرده است.

البته باید گفت که محققان در آزمایش‌های خود علاوه بر تزریق سماگلوتید تمهیدات دیگری شامل رژیم غذایی مناسب و حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در هر هفته را در نظر گرفته بودند. «جان شرتز» (John Sharretts) از مرکز ارزیابی دارو و تحقیقات FDA می‌گوید: «مجوز امروز به بزرگسالان مبتلا به چاقی یا اضافه وزن کمک می‌کند تا درمان جدیدی را در برنامه مدیریت وزن خود داشته باشند. FDA به فراهم‌سازی شرایط لازم برای توسعه و تایید درمان‌های امن و موثر برای بزرگسالان مبتلا به چاقی و اضافه وزن متعهد باقی می‌ماند.»

شرکت داروسازی Novo Nordisk هنوز قیمت این دارو را اعلام نکرده اما با توجه به قیمت فعلی دوز ماهانه سماگلوتید برای دیابت نوع ۲ که بیش از ۸۵۰ دلار است، پیش‌بینی می‌شود که این دارو هم قیمت بالایی داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی