ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رکود شدید بازار خودرو خرداد ۱۴۰۰
اخبار خودرو

بازار خودرو در رکود کامل؛ بلاتکلیفی مشتریان و خودروسازان ادامه دارد

در طی روزهای اخیر قیمت دلار تغییراتی را تجربه کرده است و همین موضوع سبب شده که بازار خودرو با تکان‌های قیمتی در انواع خودروهای داخلی و خارجی روبه‌رو شود. در حال حاضر و در ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

در طی روزهای اخیر قیمت دلار تغییراتی را تجربه کرده است و همین موضوع سبب شده که بازار خودرو با تکان‌های قیمتی در انواع خودروهای داخلی و خارجی روبه‌رو شود. در حال حاضر و در اواسط خرداد ماه سال ۱۴۰۰ بازار خودرو با رکود شدید مواجه است و نه خریداران و نه فروشندگان تمایلی به معامله خودرو خود ندارند.

از جمله عواملی رکود شدید بازار در اواسط خرداد ماه سال ۱۴۰۰ می‌توان به پارامتر‌هایی همچون نوسانات نرخ ارز، زمزمه آزادسازی قیمت خودرو و روند افزایشی قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان اشاره کرد. تا پیش از این و با اعلام قیمت‌های جدید خودروها بازار از خود واکنشی نشان نداده اما حالا که بازار ارز تغییراتی را تجربه کرده است بازار خودرو نیز واکنش نشان داده است. همین موضوع از تاثیر بالای نرخ ارز بر بازار خودرو می‌گوید.

پیگیری ماجرای احیای برجام و لغو تحریم‌های اعمالی علیه کشورمان سبب شده که امیدها برای بهبود شرایط افزایش یابد. به همین دلیل نیز بسیاری از خریداران بازار خودرو ترجیح می‌دهند صبر کنند تا شاید قیمت‌ها کاهش یابد. تمامی این عوامل سبب شده تا معاملات بازار خودرو بسیار محدود شود و تنها معاملاتی در اندازه تقاضاهای مصرفی آن هم بسیار کم صورت پذیرد.

از طرف دیگر اگر تحریم‌ها لغو شود علاوه‌بر کاهش شیب قیمتی بازار خودرو شاهد حضور خودروسازان خارجی نیز خواهیم بود. خودروسازانی که گفته می‌شود اینبار بناست تولید و مونتاژ را جایگزین واردات کنند.

رکود شدید بازار خودرو خرداد ماه ۱۴۰۰

آخرین قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی

در اواسط خردادماه قیمت خودرو پراید ۱۳۱ در بازار آزاد چیزی در حدود ۱۳۱ میلیون تومان است. تیبا ۲ رینگ فولادی نیز نزدیک به ۱۳۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ سال قیمتی برابر با ۲۰۶ میلیون تومان داشته و تیپ ۵ این خودرو نیز بهایی برابر با ۲۵۷ میلیون تومان دارد. ساینا سال این روزها برچسب قیمتی برابر با ۱۴۵ میلیون تومان به خود گرفته و کیا سراتو آپشنال نیز با افزایش ۵ میلیون تومانی قیمت، با بهایی برابر با ۷۸۵ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

قیمت محصولات گروه‌ خودروسازی ایران‌خودرو نیز در اکثر موارد ثابت مانده است. سمند ال‌ایکس سال این روزها بهایی برابر با ۱۹۲ میلیون تومان دارد. پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز نیز برچسب قیمتی ۱۹۱ میلیون تومانی را به خود اختصاص داده است.

همچنین پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۳۹۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ در حدود ۳۹۰ میلیون تومان، رانا پلاس ۲۳۳ میلیون تومان و دنا پلاس تیپ یک ۳۲۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

معاون ویز صنعت:‌ در صورت کاهش فاصله قیمتی بازار و کارخانه٬‌ قرعه‌کشی متوقف می‌شود

فعالین بازار خودرو توان خرید اکثر مردم را زیر ۱۰۰ میلیون تومان توصیف می‌کنند و این در شرایطی است که قیمت اغلب خودروهای تولیدی کارخانه‌ها از ۲۰۰ میلیون تومان هم عبور کرده است. در این حالت اکثر افرادی که به دنبال خرید خودرو هستند حتی توان خرید خودروهای دست دوم زیر ۱۰۰ میلیون تومان را نیز ندارند و به همین دلیل است که روزبه‌روز خودرو با سرعت بیشتری از عموم مردم دور می‌شود.

با این حال خودروسازان همچنان محصولات خود را به صورت نقدی و آن هم با سیستم قرعه‌کشی در اختیار مردم قرار می‌دهند. این کار بدین معنی است که حتی اگر شما شانس برنده شدن در قرعه‌کشی خودروسازان را نیز بدست آورید، باید در فرصت کمی رقمی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان را به حساب خودروسازان واریز کرده و چند ماه هم در انتظار بمانید تا خودرو شما بدست‌تان برسد.

معاون وزیر صمت در اینباره می‌گوید:

«فعال‌ شدن شرکت‌های لیزینگی و فروش با تسهیلات زمانی رخ خواهد داد که ما بحث قرعه‌کشی برای فروش خودرو را نداشته باشیم. خودروسازان و دستگاه‌های سیاست گذار در سیاست‌های کلان خود به دنبال اجرای روش قرعه‌کشی نیستند. به محض نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار به یکدیگر روش قرعه‌کشی حذف خواهد شد.»

https://static.digiato.com/digiato/2021/06/1D99C8F3-6EA7-43AC-B326-802689EA4281.jpeg

چشم‌انداز ریزش 35 درصدی قیمت خودروهای وارداتی در صورت لغو تحریم‌ها

در مورد بازار خودروهای وارداتی باید به رکود سنگین و چشم انداز کاهش قیمت‌ها در صورت حضول توافق اشاره کرد. براین اساس پیش بینی می‌شود که با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار دست‌ کم بین ۳۰ تا ۳۵ درصد ریزش کند.

رییس اتحادیه نمایشگاه ‌داران خودروی پایتخت در گفت‌وگویی با خبرآنلاین اعلام کرد:‌

«اکنون جدیدترین خودروهای خارجی موجود در بازار با مدل ۲۰۱۷ و به تعداد انگشت‌ شمار با مدل ۲۰۱۸ هستند که به دلیل ممنوعیت واردات در چند سال گذشته قیمت‌های بالایی پیدا کرده‌اند. در واقع٬ قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار آن‌ قدر بالاست که با نرخ کنونی دلار، همخوانی ندارد، بنابراین در صورت لغو تحریم‌ها افت قیمت شدیدی را تجربه خواهند کرد.»

به سرانجام رسیدن برجام، برداشته شدن احتمالی تحریم ها و انتخابات آینده ریاست جمهوری، دلایلی است که بازار خودروهای خارجی را نیز با یک رکود و سکون همراه کرده است و همه به نوعی منتظرند ببینند بالاخره نتیجه این اتفاقات چه خواهد شد.

از سوی دیگر مطرح شدن عواملی نظیر تعیین مالیات برعایدی سرمایه که شامل خودرو نیز می‌شود باعث شده تا واسطه‌گران نیز محتاط تر از قبل وارد بازار خودرو شوند. همین عامل به تنهایی باعث کاهش قیمت‌ها و سرعت نقد شوندگی خودرو به عنوان یک کالای شبه سرمایه‌ای می‌شود.

معاون وزیر صمت: با توقف قرعه‌کشی‌های خودروسازان، شرکت‌های لیزینگی فعال خواهند شد

از سوی دیگر خودروسازان نیز مثل همیشه از زیان‌ده بودن خود گله‌مندند و سودای آزاد شدن قیمت‌ها را در سر می‌پرورانند٬ حال آنکه در صورت آزادشدن قیمت‌ها و با توجه به نرخ‌های فعلی٬‌ احتمالا در بلند مدت خریدار چندانی برای محصولات آن‌ها وجود نخواهد داشت چرا که عمده مشتریان عملا قدرت خرید خود را از دست داده‌اند و حتی توان خرید ساده‌ترین و ارزان‌قیمت‌ترین خودروهای تولید داخل نظیر تیبا و ۲۰۶ تیپ ۲ را نیز ندارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی