ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

فناوری جدید موتور V6 مازراتی چگونه احتراق موتورهای درون سوز را تغییر داد؟

جدیدترین محصول شرکت مازراتی، یعنی MC20 از یک موتور کاملا جدید با نام نتونو نیرو می‌گیرد که یک واحد 3 لیتری V6 دو توربوشارژر است. این اولین بار در 20 سال گذشته است که مازراتی ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵

جدیدترین محصول شرکت مازراتی، یعنی MC20 از یک موتور کاملا جدید با نام نتونو نیرو می‌گیرد که یک واحد 3 لیتری V6 دو توربوشارژر است. این اولین بار در 20 سال گذشته است که مازراتی یک موتور کاملا جدید طراحی کرده است. این موتور از فن آوری پیشرفته محفظه پیش احتراق بهره می‌برد که در موتورهای فرمول 1 استفاده می‌شود. در نتیجه این فن آوری نسبت میزان قدرت به ازای هر لیر برابر با 207.6 اسب بخار است که بیش از دیگر رقیبان خود یعنی فراری، پورشه و مک لارن است.

در این فناوری٬‌ با تزریق مقداری سوخت در یک محفظه کوچک بالای هر محفظه احتراق یک انفجار کوچک ایجاد می‌شود. شعله های آتش از این محفظه کوچک خارج و درون سیلندر انتشار می‌یابد. در نتیجه موتور٬ احتراق‌های قدرتمندتر و سریع‌تری را تجربه می‌کند.

این فن آوری چیز کاملا جدیدی نیست و پیش از این شرکت هوندا در دهه 70 میلادی از این روش برای گذر از تست های سخت محیط زیستی آن زمان استفاده می‌کرد٬ تا خودروهای خود را بدون مبدل های کاتالیزوری روانه بازار کند.

شرکت مرسدس نیز از این فن آوری از سال 2014 میلادی در موتورهای فرمول 1 خود استفاده می‌کند.

گرچه مازراتی از این فن آوری در کنار 2 توربوشارژر سیستم سوخت رسانی مستقیم و غیر مستفیم استفاده می‌کند و در نتیجه موتور مازراتی اشتعال سریع تری را به نسبت موتورهای معمولی تجربه می‌کند. در نتیجه نسبت تراکم سوخت بالاتری دارد که به یازده به یک (11:1) می‌رسد٬ چنین عددی برای موتورهای فاقد توربو عدد بالایی نیست اما برای موتورهای توربو٬ رقم قابل تاملی محسوب می‌شود.

حداکثر فشار تولیدی توربوشارژرها برابر با 29 psi است و حداکثر قدرت تولیدی موتور برابر با 621 اسب بخار در حداکثر دور موتور 7500 rpm می‌رشد. همچنین حداکثر گشتاور نیز برابر با 730 نیوتن متر در بازه دور موتور 3000 تا 5500 rpm است.

نکته جالب توجه آنکه عر  در زمینه مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه‌ای نیز این موتور V6 دست بالا را به نسبت موتورهای V8 دارد.

اما این فن آوری پیش احتراق چگونه کار می‌کند؟

1. هوا و سوخت به صورت منفعلانه در مرحله فشرده سازی توسط پیستون به درون محفظه پیش احتراق وارد می‌شوند.

2 .شمع قرار گرفته در محفظه پیش احتراق شروع به جرقه زنی می‌کند. در نتیجه سوخت مشتعل شده از طریق روزنه ها وارد دیواره های سیلندر می‌شود و باعث ایجاد چندین اشتعال درون محفظه اصلی احتراق می‌شود. در نتیجه زمان سوختن کاهش پیدا می‌کند و سرعت جرقه زنی نیز در حدود 30 درصد بیشتر از موتورهای معمولی است.

3. در صورت عدم نیاز به محفظه پیش احتراق یک شمع دیگر درون محفظه اصلی احتراق قرار دارد که می‌تواند نقش جرقه زنی را برای موتور ایفا کند.

در حال حاضر تنها مک لارن از یک موتور V6 دو توربو مجهز به موتور برقی رونمایی کرده است و انتظار می رود در آینده نزدیک فراری نیز از موتور V6 دو توربو هیبریدی خود پرده برداری کند.

در نتیجه شاهد عصر تازه موتورهای 6 سیلندر در صنعت خودروسازی خواهیم بود که بازیگران اصلی آن را باید مازراتی، مک لارن، فراری و پورشه دانست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی