ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

در جستجوی منشا کرونا؛ فاوچی خواستار انتشار اطلاعات بیماری معدنچیان چینی در ۲۰۱۲ شد

بیش از یکسال است که کووید-۱۹ زندگی بشر را مختل کرده و میلیون‌ها نفر را به کام مرگ کشانده. در همین مدت، تئوری‌های مختلفی درباره منشا کرونا شکل گرفته که یکی از آن‌ها، انتشار آن ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

بیش از یکسال است که کووید-۱۹ زندگی بشر را مختل کرده و میلیون‌ها نفر را به کام مرگ کشانده. در همین مدت، تئوری‌های مختلفی درباره منشا کرونا شکل گرفته که یکی از آن‌ها، انتشار آن از طریق آزمایشگاهی در ووهان است. حالا یکی از دانشمندان ارشد آمریکا یعنی «آنتونی فاوچی» خواستار انتشار اطلاعات درباره بیماری ۶ معدنچی شده که در سال ۲۰۱۲ پس از بازدید از یک غار خفاش به آن مبتلا شدند.

آنتونی فاوچی از دولت چین خواسته اطلاعات پزشکی ۹ نفری که به بیماری مشابه کرونا پیش از همه‌گیری این ویروس مبتلا شده‌اند را منتشر کند.۶ نفر از معدنچیان پس از ورود به این غار بیمار می‌شوند و ۳ نفر آن‌ها جانشان را از دست می‌دهند. سپس پژوهشگران آزمایشگاه ووهان از این غار نمونه‌برداری می‌کنند که ظاهرا منجر به بیماری ۳ نفر در ۲۰۱۹ می‌شود.

این داده‌ها احتمالا می‌توانند درباره منشا کووید-۱۹ اطلاعات جدیدی در اختیار دانشمندان قرار دهند و البته مشخص کنند که این ویروس از طریق آزمایشگاه در جهان شیوع پیدا کرده یا خیر.

فاوچی، مشاور ارشد پزشکی دولت جو بایدن در مصاحبه‌ای تازه گفته که این اطلاعات می‌توانند به سوالات مهمی درباره منشا کرونا پاسخ دهند. این ویروس که ابتدا در ووهان چین گسترش پیدا کرد، تا به امروز بیش از ۳.۷ میلیون نفر را در سراسر جهان کشته است.

به گفته فاوچی، باید دید پژوهشگران و معدنچیان به چه دلیلی بیمار شده‌اند:

«می‌خواهم سوابق پزشکی این سه نفری که گفته می‌شود در سال ۲۰۱۹ بیمار شده‌اند را ببینم. آیا آن‌‌ها واقعا بیمار شده‌اند، در اینصورت، چه چیزی باعث بیماری آن‌ها شده است؟ چنین موضوعی درباره معدنچیان هم صادق است، افرادی که سال‌ها پیش بیمار شدند. سوابق پزشکی این افراد به ما چه می‌گویند؟»

منشا کرونا

فاوچی در گذشته گفته بود که باور دارد کووید-۱۹ به طور طبیعی ایجاد شده، البته در همان زمان از عدم اطمینانش به این موضوع خبر داده بود. حالا این دانشمند آمریکایی اعلام کرده که احتمال اینکه منشا کرونا در غار یا آزمایشگاه بوده، وجود دارد:

«کاملا امکان‌پذیر است که منشا کرونا در غار وجود داشته و بطور طبیعی یا از طریق آزمایشگاه شیوع پیدا کرده باشد.»

چین بطور کامل نشت ویروس از آزمایشگاه را رد می‌کند و آمریکا را به انتشار تئوری‌های توطئه متهم می‌کند تا توجهات از آمار مرگ و میر در این کشور دور شود. علاوه بر گفته چین، مدارک کمی برای اثبات نشت کرونا از آزمایشگاه ووهان وجود دارد.

منشا طبیعی کرونا که توسط تیم متخصصان سازمان بهداشت جهانی که از چین بازدید کرده، مطرح شده می‌گوید این ویروس در خفاش‌ها ایجاد شده و سپس به انسان سرایت کرده است.

با وجود تمام این گزارش‌ها، هنوز بطور دقیق از منشا کووید-۱۹ اطلاع نداریم و احتمالا تا ماه‌ها این تئوری‌ها که کرونا بطور طبیعی گسترش پیدا کرده و یا از طریق آزمایشگاه به محیط بیرون منتقل شده، محل بحث دانشمندان خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • peyman17
    peyman17 | ۱۷ خرداد ۱۴۰۰

    فائوچی خودش زیر سوال رفته با ایمیل های فاش شده که به دولت چین زده

مطالب پیشنهادی