ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پایان ذخایر واکسن کرونا در برخی استان‌ها؛ چشم به انتظار محموله‌های جدید

طی یک هفته گذشته خبرهایی که از مراکز سلامت و بهداشت به گوش می‌رسد، حکایت از توقف واکسیناسیون دارد؛ چراکه واکسن جدیدی وارد نشده است و خبری از تولید انبوه واکسن‌های داخلی نیست. با این ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۲

طی یک هفته گذشته خبرهایی که از مراکز سلامت و بهداشت به گوش می‌رسد، حکایت از توقف واکسیناسیون دارد؛ چراکه واکسن جدیدی وارد نشده است و خبری از تولید انبوه واکسن‌های داخلی نیست. با این وجود سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان این که واردات یک محموله واکسن شامل 3 میلیون دوز با تاخیر مواجه شده، توقف تزریق واکسن کرونا در کشور را رد کرده است.

به گزارش همشهری، اواخر اردیبهشت ماه بود که برخی از مراکز استان‌ها از اتمام یا کاهش شدید موجودی واکسن کرونا خبر دادند و در انتظار واردات محموله‌های جدید نشستند. این در حالی است که براساس آمارهای وزارت بهداشت و گمرک تاکنون ۵ میلیون ۷۴۷ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن وارد کشور و تزریق شده است.

اگر چه مسئولان در برخی از مراکز استان‌ها مانند شیراز از توقف واکسیناسیون کرونا تا اطلاع ثانوی خبر داده‌اند، اما علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا توقف تزریق واکسن کرونا در کشور را رد کرد و گفت: «اوایل هفته گذشته قرار بود یک محموله واکسن شامل ۳ میلیون دوز از یکی از کشورها وارد شود، اما با تاخیر مواجه شده است.»

براساس اعلام وی، تا رسیدن محموله جدید واکسینه شدن گروه‌های سنی پرخطر ادامه خواهد داشت. البته تزریق دوز اول برای سالمندان بالای ۷۰ سال بسیار کند انجام می‌شود و دوز دومی‌ها هم باید فعلا منتظر فراخوان وزارت بهداشت بمانند.

توقف واکسیناسیون

استان‌ها در انتظار واکسن

با وجود صحبت‌های رئیسی، اما خبرهایی که از برخی استان‌ها به گوش می‌رسد، نشان‌دهنده توقف واکسیناسیون به‌دلیل نبود واکسن است. امرالله مردانی، رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز با تایید این موضوع می‌گوید که از اواسط هفته گذشته، واکسیناسیون در این بخش، متوقف شده و تنها تعداد محدودی واکسن برای تزریق به بیماران خاص موجود است.

پیمان فیضی، روابط‌عمومی علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی نیز از اتمام سهمیه این استان برای واکسیناسیون کرونا در روزهای آینده خبر می‌دهد:

«سهمیه ما در مرکز استان نزدیک به صفر است. در بقیه شهرستان‌ها هم تعداد محدودی واکسن موجود است. روند واکسیناسیون متوقف نشده، اما اگر محموله جدید وارد نشود، در روزهای آینده، سیر واکسیناسیون متوقف می‌شود.»

آرش نظیمی، سخنگوی علوم‌پزشکی اصفهان نیز معتقد است سرعت واکسیناسیون براساس پیش‌بینی‌ها صورت نگرفته است:

«برای تزریق نوبت اول با کمبود مواجه هستیم، البته در تزریق دوز دوم برای برخی واکسن‌ها مشکلی نداریم و به‌عنوان مثال برای سینوفارم دوز دوم حفظ شده و در زمان نوبت افراد تزریق می‌شود، اما درباره واکسن‌هایی مثل اسپوتنیک روس نوبت دوم به‌دست ما نرسیده است.»

در تهران هم وضعیت به همین صورت است. امیرعلی فریدون‌فر، رئیس مرکز بهداشت شرق تهران، با اشاره به این که ورود محموله‌های واکسن با تاخیر مواجه شده است از توقف تزریق دوز دوم واکسن سینوفارم به علت پایان ذخایر آن خبر داد.

مسئول یکی از مراکز بهداشت در تهران که نخواست نامش را اعلام کند، می‌گوید که تا یکی، ‌دو روز آینده، موجودی واکسن به صفر می‌رسد؛ هر چند خبرهایی به گوش می‌رسد که احتمالا تا پایان هفته محموله جدیدی وارد شود.

این خبر را یک منبع آگاه در هلال‌احمر نیز تایید می‌کند، اما می‌گوید که ورود این محموله فعلا با مشکل مواجه شده است:

«از یک هفته پیش محموله جدید واکسن از مبدا به سمت ایران با مشکل بارگیری مواجه شده است، اما در تلاش هستند تا در روزهای آینده این مشکل برطرف شود.»

از جای دیگری خبر رسیده که محموله جدید واکسن از طریق هلال‌احمر به‌زودی وارد کشور می‌شود. پیش از این از طریق این ارگان، ۲ محموله یک میلیون دوزی واکسن و یک محموله ۴۰۰ هزار دوزی واکسن وارد شده است. هلال‌احمر، با یکی از کشورها، برای واردات ۱۰ میلیون دوز قرارداد دارد که با میزان محموله‌ وارد شده تاکنون، ۷ میلیون‌ و ۶۰۰ هزار دوز دیگر باقی مانده است.

بلاتکلیفی دوز دوم

کمبود واکسن در کشور و توقف تزریق دوز دوم برای گروهی که دوز اول را دریافت کرده‌اند، نگرانی‌هایی را مبنی بر ایمنی ایجاد شده و اثربخشی واکسن ایجاد کرده است که وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد تاخیر چندروزه تا چند هفته و برای برخی از واکسن‌ها تا چندماه، تاثیری بر اثربخشی و ایمنی‌زایی واکسن ندارد.

اما حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، در پاسخ به این سوال که فاصله میان دوز اول و دوم چه تاثیری روی ایمنی افراد دارد می‌گوید هر چه فاصله زمانی بین تزریق 2 دوز واکسن بیشتر شود، دیگر نمی‌توان گفت که دوز دوم، یادآور است، بلکه دوز شروع‌کننده خواهد بود.

با توجه به کمبود واکسن در کشور، شاهد پیشنهاد استفاده از واکسن‌های ترکیبی هستیم، یعنی دوز اول و دوم از 2 شرکت متفاوت تولیدکننده واکسن تزریق شود. مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره تغییر نوع واکسن با توجه به کمبودهایی که در کشور به‌وجود آمده است، آن را با مبنای علمی دانست و گفت:

«هر دو واکسن سینوفارم و برکت ویروس غیرفعال شده یا کشته شده کرونا هستند. با توجه به این شرایط کسانی که دوز اول را سینوفارم زده‌اند، می‌توانند در دوز یادآور برکت تزریق کنند. این مساله حتی درباره واکسن اسپوتنیک‌وی هم صادق است؛ یعنی اگر دوز اول از این واکسن ترزیق شده، دوز دوم را می‌توانند واکسن مشترک پاستور – کوبا بزنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی