ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افزایش ۱۰ برابری ظرفیت ذخیره‌سازی هارد دیسک‌ها با کمک گرافین فشرده

گروهی از محققان در دانشگاه کمبریج توانستند با ایجاد فشار در گرافین به جهش بزرگی در تکنولوژی ذخیره اطلاعات دست یابند. با این طراحی جدید در ساختار هارد دیسک‌ها یا HDDها، می‌توان به چگالی باورنکردنی ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

گروهی از محققان در دانشگاه کمبریج توانستند با ایجاد فشار در گرافین به جهش بزرگی در تکنولوژی ذخیره اطلاعات دست یابند. با این طراحی جدید در ساختار هارد دیسک‌ها یا HDDها، می‌توان به چگالی باورنکردنی از داده‌ها رسید. محققان ادعا می‌کنند که چگالی داده‌های این تکنولوژی جدید تقریبا ده برابر تکنولوژی کنونی است. همچنین این هارد دیسک‌های جدید می‌توانند تا دماهای بالاتری نیز کار کنند.

در یک هارد دیسک، داده‌ها روی صفحه‌ای که با سرعت بالا می‌چرخد با یک هد مغناطیسی نوشته می‌شود. لایه‌های مخصوصی به نام لایه‌های بر پایه کربن یا COCها روی این صفحه‌ها وجود دارند که از آن‌ها در برابر آسیب‌های مکانیکی و خورده شدن محافظت می‌کند. با این حال، این لایه‌ها تا یک دمای خاصی کار می‌کنند و همچنین فضای زیادی را اشغال می‌کنند.

ساختار هارد دیسک

محققان کمبریج توانستند COCهای درون یک هارد دیسک را با یک تا چهار لایه گرافین عوض کنند. گرافین آلوتروپی از کربن است که از یک صفحه دو بعدی مشبک از اتم‌های کربن ساخته شده و استحکام و انعطاف پذیری بالایی دارد. نازکی گرافین در این تکنولوژی توانست به کوچک‌تر کردن هارد دیسک‌ها کمک زیادی کند. همچنین توانست در مقایسه با COCها، حدود ۲.۵ برابر فرسودگی را کاهش دهد و ۲ برابر آن‌ها اصطکاک را کمتر کند.

علاوه بر این، حضور لایه‌های گرافین در این تکنولوژی به عملکرد هارد دیسک‌ها در دماهای بالاتر کمک کرد. توانایی افزایش دما به محققان اجازه داد تا از تکنولوژی نوشتاری ضبط مغناطیسی با کمک گرما یا HAMR استفاده کنند. این تکنولوژی لایه‌های نوشتاری را به دماهای بالاتری می‌رساند تا بتواند اطلاعات را به صورت پایدار در فضای کوچکتر و فشرده‌تری بنویسد.

تکنولوژی HAMR با تکنولوژی امروزی COC قابل مقایسه نیست، با این حال لایه‌های گرافین می‌توانند دمای آن را تحمل کنند. محققان با این تکنولوژی و کم حجم کردن هارد دیسک‌ها توانستند در هر اینچ مربع ۱۰ ترابایت داده را ذخیره کنند که چیزی حدود ده برابر هارد دیسک‌های امروزی است. این تکنولوژی می‌تواند در آینده برای تولید هارد دیسک‌ها با چگالی بالا استفاده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی