ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توسعه نشانگر زیستی که افسردگی ناشی از زوال عصبی را تشخیص می‌دهد

محققان اخیرا در مطالعه‌ای متوجه شدند که یک نشانگر زیستی خونی می‌تواند حضور ۱۳ اختلال زوال عصبی را از فراموشی پیشانی گیجگاهی تا اختلال نورون حرکتی تشخیص دهد. این آزمایش مستقیما نمی‌تواند هر کدام از ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

محققان اخیرا در مطالعه‌ای متوجه شدند که یک نشانگر زیستی خونی می‌تواند حضور ۱۳ اختلال زوال عصبی را از فراموشی پیشانی گیجگاهی تا اختلال نورون حرکتی تشخیص دهد. این آزمایش مستقیما نمی‌تواند هر کدام از این اختلالات را مشخص کند، تنها می‌تواند تشخیص دهد که کسانی که مشکلات حافظه دارند دچار اختلال زوال عصبی هستند یا خیر.

رشته عصبی NfL (neurofilament light chain) پروتئینی در مایع مغزی نخاعی است که هنگام آسیب دیدن سلول‌های مغز آزاد می‌شود. این پروتئین را می‌توان در خون تشخیص داد و محققان مدت‌هاست که با این نشانگر زیستی بیماری‌های مربوط به اختلال زوال عصبی مانند آلزایمر را تشخیص می‌دهند.

رشته‌های عصبی

پژوهشگران در مطالعه اخیر با بررسی سه هزار نمونه خونی از گروه‌های مختلف توانستند نشان دهند که سطح NfL موجود در خون می‌تواند نمونه‌های سالم را از نمونه‌هایی با اختلالات زوال عصبی تفکیک کند. با وجود سطحی از NfL در خون می‌توان ۱۳ اختلال زوال عصبی مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)، فراموشی پیشانی گیجگاهی و آلزایمر را تشخیص داد. علاوه بر این، می‌توان با وجود NfL افسردگی متوسط و حاد را در اولین مراحل زوال عصبی تشخیص داد. چنین چیزی به این معنی است که پزشکان می‌توانند تشخیص دهند که افسردگی در یک بیمار ناشی از زوال عصبی است یا به مشکلات روانی دیگری مربوط می‌شود.

این اولین باری است که محققان توانسته‌اند طیف گسترده‌ای از اختلالات نشانگر زیستی را پیدا کنند که بتواند اختلالات زوال عصبی را با دقت بالایی تشخیص دهد. گرچه سطح NfL خون نمی‌تواند دقیقا مشکل خاصی را تشخیص دهد، با این حال می‌تواند تفاوت‌های ظریفی را در بیماران نشان دهد. برای مثال، سطح بالای NfL خون در بیماران مبتلا به سندروم داون روابطی را با زوال عقل یا دمنس نشان داد.

در حالی که NfL خون با افزایش سن بیشتر می‌شود، این مطالعه جدید توانست سطح NfL مربوط به افزایش سن را نیز وارد محاسبات کند و سطح عادی و غیر عادی را از یکدیگر تشخیص دهد. چنین نتیجه‌ای به پزشکان کمک می‌کند تا سطح NfL خون را نشانه‌ای از زوال عصبی تشخیص دهند یا متوجه شوند که فقط تجمعی طبیعی از این پروتئین‌ها در بدن است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی