ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آمریکا داروی مقابله با آلزایمر شرکت «بایوژن» را تایید کرد

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) بالاخره برای داروی مقابله با آلزایمر کمپانی «بایوژن» تاییدیه صادر کرد. این دارو بسیار بحث‌برانگیز است و در گذشته یکبار به عنوان یک شکست، توسعه‌اش متوقف شده بود ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) بالاخره برای داروی مقابله با آلزایمر کمپانی «بایوژن» تاییدیه صادر کرد. این دارو بسیار بحث‌برانگیز است و در گذشته یکبار به عنوان یک شکست، توسعه‌اش متوقف شده بود اما حالا مورد تایید قرار گرفته است.

این دارو که «آدوکانومب» نام دارد و البته با نام تجاری «Aduhelm» وارد بازار می‌شود، اولین داروی مقابله با آلزایمر است که FDA از سال ۲۰۰۳ تایید می‌کند. آدوکانومب برای مقابله با یکی از مشکلاتی که باعث ایجاد آلزایمر می‌شود، توسعه پیدا کرده است. این دارو رسوبات پروتئین «آمیلوئید بتا» را در مراحل اولیه بروز آلزایمر از مغز جدا می‌کند تا مانع از بروز عوارض شدید شود. آمیلوئید بتا ارتباطات نورون‌ها را مختل می‌کند.

داروی آلزایمر بایوژن با قیمت سالانه ۵۶ هزار دلار به فروش می‌رسد. با کسب تاییدیه از سوی FDA، ارزش سهام این کمپانی افزایش چشمگیری پیدا کرد و به نزدیکی ۴۰۰ دلار رسید.

داروی آلزایمر بایوژن

به گفته دکتر «رونالد پیترسن»، این دارو یک درمان نیست و فقط امید آن می‌رود که سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهد:

«کسب تاییدیه یک خبر خوب برای بیماران مبتلا به آلزایمر محسوب می‌شود. ما تا به امروز داروی اصلاح‌کننده بیماری را تایید نکرده بودیم. این دارو یک درمان نیست، بلکه امیدواریم بتواند سرعت پیشرفت بیماری را کم کند. فکر می‌کنم امروز، روز مهمی است، با این حال نمی‌توانیم بیش از حد به آن اطمینان داشته باشیم.»

آلزایمر یکی از دلایل مهم مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود، بنابراین هرگونه درمان برای آن می‌تواند برای شمار بالایی از مردم خبر خوشحال‌کننده‌ای باشد، هرچند به علت قیمت بالایش، افراد زیادی نمی‌توانند داروی آلزایمر بایوژن را تهیه کنند.

به گفته FDA، نتایج آزمایش‌ها مختلف بوده، با این وجود رسوبات آمیلوئید بتا را در مغز کاهش می‌دهد که به نفع بیماران تمام می‌شود. با وجود چنین تاییدیه‌ای، بایوژن باید طی چند سال آینده یک آزمایش بالینی تاییدی انجام دهد. البته در صورتی که این دارو نتواند عملکرد خوبی از خودش نشان دهد، از بازار جمع خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی