ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

گفتگو با مدیر پروژه «ایمپو»: می‌خواهیم سلامت زنان را با همراهی مردان ارتقا ببخشیم

مدیر پروژه ایمپو تاکید دارد که امروزه اپلیکیشن‌ها نقش مهمی در مدیریت زندگی روزمره ما ایفا می‌کنند و از آن‌ها می‌توان برای تابوشکنی هم استفاده کرد. او می‌گوید مساله زنان در بین استارتاپ‌های ایرانی کمتر ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

مدیر پروژه ایمپو تاکید دارد که امروزه اپلیکیشن‌ها نقش مهمی در مدیریت زندگی روزمره ما ایفا می‌کنند و از آن‌ها می‌توان برای تابوشکنی هم استفاده کرد. او می‌گوید مساله زنان در بین استارتاپ‌های ایرانی کمتر دیده شده و آنها سعی دارند که در حوزه سلامت زنان و مدیریت قاعدگی فعالیت و تلاش کنند تا کاربرانشان اعم از زن و مرد ضمن مراقبت‌های جسمی و روحی، دوران قاعدگی زنان را در یک رابطه به آرامی پشت سر بگذارند.

«معصومه همتی‌نیا»، مدیر پروژه ایمپو باور دارد حوزه خودمراقبتی و سلامت جسمانی و روانی، با وجود اهمیت بالایی که دارد هنوز میان مردان و زنان به اندازه کافی جدی گرفته نمی‌شود و با خلاهای بسیاری رو به رو است. از همین روی گروه اینترنتی تاک، شرکتی که ایمپو از دل آن برخاسته، سعی کرده به سهم خود قدمی در این حوزه بردارد و از اپلیکیشن پریود ترکر خود با مدل و هویتی متفاوت نسبت به موارد مشابه، رونمایی کرده است.

همتی‌نیا در گفت‌وگویی با دیجیاتو از چالش‌های این مسیر و تلاش برای تبدیل قاعدگی از تابو به یک تجربه طبیعی سخن می‌گوید.

«من مهم هستم»

ایمپو از دل جمله "I am IMPOrtant" برآمده و تلاش می‌کند تا به کاربرانش یادآوری کند که مهم هستند. همچنین به دنبال این است تا به همه افراد جامعه بگوید «پریود» فقط یک تجربه جسمی نیست و نباید در این دوران از مراقبت‌های روحی و روانی غافل شد.

همتی‌نیا درباره ایده اولیه شکل‌گیری ایمپو به دیجیاتو می‌گوید در گروه اینترنتی تاک، تیم‌های مختلف در حال تبدیل ایده‌ها به اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربردی هستند و با توجه به دغدغه‌ها و رویکردی که در تیم وجود داشت، ایده طراحی برنامه پریود ترکر با مدلی متفاوت نسبت به یک پریود ترکر ساده شکل گرفت تا شاهد تولد ایمپو باشیم.

به گفته وی درحال حاضر حدود 15 نفر به صورت ثابت در تیم ایمپو و در بخش‌های مختلف اعم از واحد نرم افزار، طراحی، اجرا، تولید محتوا و تحقیق و توسعه مشغول به فعالیت هستند. همچنین در کنار آن‌ها، مشاوران و متخصصان حوزه‌های روان‌شناسی، مامایی، پزشکی و ... نیز حاضرند.

بر اساس آمار سازمان‌های مختلف زنان بیشترین مشتریان فضای مجازی هستند اما آیا راه اندازی یک کسب و کار در حیطه بهداشت زنان نیز پرمخاطب است و چه چالش‌هایی دارد؟ مدیر پروژه ایمپو در پاسخ به این سوال گفت:

«بله زنان مخاطب‌های فعالی هستن و در ایمپو نیز این موضوع مصداق دارد. اصلی‌ترین چالشی که در چنین پروژه‌ای تجربه کردیم تلاش زیاد برای تبدیل قاعدگی از یک تابو به یک تجربه طبیعی بوده است و تا حد زیادی در این موضوع بین مخاطبان خود موفق بوده‌ایم.»

امکانات ایمپو بانوان و آقایان

از جمله امکاناتی که اپلیکیشن ایمپو بانوان در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد می‌توان به مدیریت چرخه قاعدگی، گذراندن دوره PMS با آرامش بیشتر، ارتباط با کارشناسان مامایی و روانشناسی، امکان جوین شدن با همسر یا پارتنر، آموزش خود مراقبتی و دریافت پیام‌های پیشنهادی مخصوص متناسب با چرخه قاعدگی اشاره کرد.

ایمپو

اما ایمپو تنها مخصوص زنان نیست و نسخه‌ای نیز برای آقایان دارد که می‌توانند به وسیله آن، داده‌های چرخه قاعدگی همسر یا پارتنر خود را مشاهده کنند. علاوه بر این پیام‌ها و محتواهای آموزشی مورد نیاز برای درک و همراهی پارتنر در اختیار آن‌ها قرار گرفته تا در چرخه قاعدگی بتوانند رابطه مشترک خود را بهتر مدیریت کنند.

همچنین امکانات متنوع دیگری برای ایمپو آقایان تعریف شده است که به زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. به گفته «همتی‌نیا»، آقایان مخاطب این قابلیت‌ها بوده و با هدف خودمراقبتی و رشد کیفیت زندگی آن‌ها تعریف شده است.

مدیر پروژه ایمپو در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر این که چرا خبری از نسخه آقایان در استورهای ایرانی نیست، گفت: «الزام برای پرداخت درصدی بالا از درآمد اپلیکیشن به استورها باعث شده ما تمایلی به همکاری با استورهای ایرانی نداشته باشیم.»

او در ادامه با بیان این که در ایمپو متخصصین حوزه‌های مختلف اعم از روان‌شناسی، پزشکی، مامایی و ... با ما همکاری می‌کنند، اذعان داشت تمام محتواهای ایمپو چه در اپلیکیشن، سایت و صفحه اینستاگرامی، بصورت تخصصی و توسط کارشناسان و متخصصان این حوزه تهیه می‌شود.

اما با توجه به این که قاعدگی در زنان مساله یکسانی نیست و خلق‌وخوی رفتاری افراد در این برهه زمانی با یکدیگر متفاوت است، توصیه‌های روانشناسانه ایمپو بر چه مبنایی در اختیار کاربرانش قرار می‌گیرد؟ همتی‌نیا در این باره به دیجیاتو می‌گوید با تعریف ابزاری در برنامه به نام چک لیست نشانه‌ها، کاربران می‌توانند نشانه‌هایی را که تجربه می‌کنند انتخاب و متناسب با آن‌ها، محتواها را دریافت کنند. علاوه بر این متغیرهایی مثل تاهل یا تجرد، گروه سنی، سوابق بیماری و ... نیز در نمایش محتواها موثر هستند.

180 هزار کاربر فعال در ایمپو

به گفته همتی‌نیا در حال حاضر این اپلیکیشن مجموعا حدود 180 هزار کاربر فعال دارد و روزانه با آن‌ها به خصوص در صفحه اینستاگرام، در تعامل و گفتگو هستند و فیدبک‌های انگیزه‌بخشی را دریافت می‌کنند.

مدیر پروژه این اپلیکیشن در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر این که سرمایه‌گذاری روی ایمپو به چه صورت بوده است می‌گوید سرمایه مورد نیاز این پروژه از داخل مجموعه و توسط سرمایه‌گذاران گروه اینترنتی تاک تامین شده و نیازی به جذب سرمایه‌گذار و مشارکت بیرون از مجموعه فعلا وجود ندارد.

او  با بیان این که ایمپو در حال حاضر به سوددهی رسیده است، درباره درآمدزایی آن گفت: «ایمپو در کنار خدمات پایه و رایگانی که در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، خدماتی مثل ارتباط با کارشناس یا قابلیت همدل من (ارتباط با پارتنر) دارد که مستلزم پرداخت هزینه هستند و درآمدها از این مسیر حاصل می‌شود.»

ایمپو

تلاش برای تبدیل جهان به جایی بهتر

اپلیکیشن‌های ایرانی و خارجی متعددی در حوزه مدیریت چرخه قاعدگی زنان وجود دارد، اما مزیت رقابتی ایمپو با این نمونه‌های جهانی در چیست؟ همتی‌نیا در پاسخ به این سوال گفت:

«ایمپو به دنبال کمک به جامعه هدف خود است تا موضوع قاعدگی را صرفا جسمانی نبینند و چند بعدی‌تر به این مساله بپردازند زیرا قاعدگی صرفا یک تجربه جسمانی نیست. همچنین ما ارزش‌هایی را ایجاد کردیم که باعث شده استقبال خوبی از ایمپو صورت گیرد. درواقع بخش عمده‌ای از کاربران ما، از طریق بازاریابی دهان به دهان و توسط خود کاربران جذب این اپ شده‌اند.»

او با تاکید بر این که انگیزه و بینش مشترک اعضای تیم ایمپو، تلاش در حد توان خود برای تبدیل جهان به جایی بهتر برای زندگی است، آن را ارزشمندترین دارایی این تیم دانست.

به دنبال تابو شکنی

مدیر پروژه ایمپو با بیان این که تبدیل ایده به کسب‌وکار همیشه چالش‌های متعددی دارد، می‌گوید با تیم‌سازی درست و اصولی، تعریف پلن‌های دقیق و چشم‌انداز برای خود، ارتباط با کاربران و بررسی نیازهای آن‌ها در کنار ایجاد اعتماد بین ایمپو و مخاطبانش، سعی کرده‌ایم تا چالش‌ها را به حداقل برسانیم و در این زمینه موفق بوده‌ایم.

وی در ادامه تبدیل قاعدگی از یک تابو به تجربه‌ای طبیعی را سخت‌ترین مسئولیت تیم ایمپو می‌داند. او در این باره به دیجیاتو گفت:

«فیدبک‌هایی که بعد از یک سال از مخاطبان‌مان دریافت می‌کنیم حاکی از آن است که در این زمینه اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است. قطعا ما به تنهایی نمی‌توانیم این تابو را به یک فرهنگ طبیعی و سالم تبدیل کنیم اما امیدواریم دیگر استارتاپ‌های فعال در حوزه زنان، روی این فرهنگ‌سازی بیشتر کار کنند.»

همتی‌نیا این تابو شکنی را رسالت این تیم می‌داند و معتقد است ایمپو بیشتر از آن که برخاسته از یک ایده بیزینسی باشد، برخاسته از یک سری دغدغه و احساس مسئولیت فردی است:

«ما به کاربران و مخاطبان خود صرفا به عنوان مشتری نگاه نمی‌کنیم بلکه تمام اعضای تیم نسبت به نیازها و رشد مخاطب دغدغه و احساس مسئولیت دارند. به همین دلیل است که با وجود کارهای متعددی که می‌توان برای درآمدزایی بیشتر ایمپو تعریف کرد، تا این لحظه تحت هیچ شرایطی از ارزش‌ها و خط قرمزهای خودمان عبور نکرده‌ایم.»

او با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای پروژه ایمپو، می‌گوید خدمات جذاب و متعددی به زودی تعریف خواهند شد که صرفا محدود به زنان نبوده و گروه‌های سنی مختلفی را پوشش خواهد داد. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی