ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هلیکوپتر «نبوغ» ناسا هفتمین پرواز موفق خود را در مریخ انجام داد

هلیکوپتر «نبوغ» ناسا به‌تازگی هفتمین پرواز خود را با موفقیت در سیاره سرخ به سرانجام رسانده است. در حال حاضر دقیقا مشخص نیست که این پرواز چه زمانی انجام شده اما ناسا از موفقیت‌آمیز بودن ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

هلیکوپتر «نبوغ» ناسا به‌تازگی هفتمین پرواز خود را با موفقیت در سیاره سرخ به سرانجام رسانده است. در حال حاضر دقیقا مشخص نیست که این پرواز چه زمانی انجام شده اما ناسا از موفقیت‌آمیز بودن آن خبر داده است.

آزمایشگاه پیشران جت ناسا (JPL) در توییتی نوشت: «یک پرواز موفق دیگر. هلیکوپتر مریخ هفتمین پرواز و دومین عملیات در فاز دمو را به انجام رساند. این هلیکوپتر به مدت ۶۲.۸ ثانیه پرواز و مسافتی تقریبا ۱۰۶ متری را به جنوب به سمت محل فرود جدیدش طی کرد. نبوغ این تصویر سیاه و سفید را هم در طول پرواز به ثبت رساند.»

اطلاعات بیشتر درباره پرواز هفتم احتمالا به‌زودی اعلام خواهد شد. با این حال، اطلاعات منتشر شده در این توییت تایید می‌کند که جدیدترین پرواز «نبوغ» از نظر زمان یا مسافت طولانی‌ترین پرواز آن نبوده است. این هلیکوپتر در ششمین پروازش ۱۳۰ ثانیه در آسمان مریخ معلق بود و در چهارمین پروازش یک مسافت ۲۶۶ متری را طی کرد.

بر اساس پیش‌نمایش پروازی که هفته پیش از سوی JPL منتشر شد، نبوغ باید در محلی متفاوت با محلی که قبلا در آن حضور داشت فرود آمده باشد. این دومین باری است که هلیکوپتر ناسا پس از پرواز به محل اولیه خود برنمی‌گردد. تیم JPL با کمک اطلاعات به دست آمده از دوربین ماهواره HiRISE محل فرود را پیدا کرد و اطمینان یافت که منطقه‌ای مسطح و بدون مانع را برای فرود نبوغ انتخاب کرده است.

هلیکوپتر ناسا چند هفته پیش در یکی از پروازهای خود دچار نوسانی غیرقابل کنترل شد. تیم JPL بعدا اعلام کرد که این مشکل مربوط به خطایی در سیستم‌های حرکت و پایداری بوده است. ناسا هنوز اعلام نکرده که موفق به رفع این اشکال شده یا نه، ولی با توجه به انجام موفق پرواز هفتم به نظر نمی‌رسد که دیگر مشکلی در عملکرد نبوغ وجود داشته باشد.

آزمایشگاه پیشران جت حالا در حال آزمایش سناریوهای پروازی مختلف برای نبوغ است و سعی دارد دریابد که چگونه می‌توان از این هلیکوپتر یا نمونه‌های پیشرفته‌تر آن در ماموریت‌های آتی مریخ یا سایر سیاره‌ها استفاده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی