ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

میکروارگانیسم چند سلولی در قطب شمال بعد از دوره انجماد ۲۴ هزار ساله زنده ماند

دانشمندان روسی ارگانیسم چند سلولی میکروسکوپی به نام «روتیفر بدلوئید» را یافته‌اند که با وجودی که در حدود ۲۴ هزار سال در قطب شمال در وضعیت انجماد قرار داشته، اکنون مجددا زنده شده و حتی ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

دانشمندان روسی ارگانیسم چند سلولی میکروسکوپی به نام «روتیفر بدلوئید» را یافته‌اند که با وجودی که در حدود ۲۴ هزار سال در قطب شمال در وضعیت انجماد قرار داشته، اکنون مجددا زنده شده و حتی می‌تواند خود را تکثیر کند.

دانشمندان روسی این ارگانیسم ذره بینی را از رودی به نام «آلایزا» در منطقه‌ای از قطب شمال در روسیه خارج کرده‌‌اند. معمولا این موجودات میکروسکوپی در محیط‌های حاوی آب زندگی می‌کنند و بسیار سخت جان بوده و قدرت بالایی برای زنده ماندن دارند.

زنده ماندن این میکروارگانیسم بعد از گذشت زمانی در حدود ۲۴ هزار سال، توجه دانشمندان را به خود جلب کرده و آنها در تلاش هستن د بدانند این موجود چند سلولی با استفاده از چه مکانیزمی توانسته در چنین شرایطی دوام بیاورد.

 

طی این بازه زمانی، این میکروارگانیسم در وضعیت «کریپتو بایوسنس» یا «نهان زیوی» زندگی می‌کرده که در چنین وضعیتی متابولیسم متوقف می‌شود.

 

تحقیقات قبلی دانشمندان حاکی از آن بود که روتیفرها می‌توانند در شرایط انجماد تنها به مدت ۱۰ سال زنده بمانند. اما یافته‌های جدید از دوام آوردن ۲۴ هزار ساله روتیفرها در شرایط سخت قطب شمال خبر می‌دهند. به علاوه گفته می‌شود روتیفرها یکی از مقاوم‌ترین موجودات  در مقابل تشعشعات رادیو اکتیو هستند و حتی در محیط‌هایی که با کمبود اکسیژن روبرو است یا در محیط‌هایی که به شدت اسیدی است نیز می‌توانند دوام بیاورند. علاوه بر این این موجودات چند سلولی مقاومت خوبی در برابر کم آبی یا حتی گرسنگی دارند.

محققان از طریق تاریخ گذاری رادیو اکتیو توانستن به صورت تقریبی متوجه شومد که میکروارگانیسم مذکور در حدود ۲۴ هزار سال قدمت دارد. محققان روسی با کمک دستگاه حفاری موفق شدند نمونه‌هایی از این موجود چند سلولی را از رودخانه آلازیا در قطب شمال جمع آوری کنند. سن نمونه‌ای که توسط تیم تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفته است بین ۲۳۹۶۰ تا ۲۴۴۸۵ هزار سال برآورد شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی