ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف سیاره فراخورشیدی جدیدی با دمای مشابه زمین

یک تیم بین‌المللی متشکل از ستاره‌شناسان و دانشمندان از کشف سیاره فراخورشیدی «TOI-1231b» خبر دادند که برخی ویژگی‌های آن از جمله درجه حرارتش، شبیه به کره زمین است. سیاره کشف شده توسط این تیم که ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

یک تیم بین‌المللی متشکل از ستاره‌شناسان و دانشمندان از کشف سیاره فراخورشیدی «TOI-1231b» خبر دادند که برخی ویژگی‌های آن از جمله درجه حرارتش، شبیه به کره زمین است.

سیاره کشف شده توسط این تیم که TOI-1231b نامیده می‌شود مطمئنا مورد توجه بسیاری قرار خواهد گرفت، زیرا دمای این سیاره مشابه کره زمین است و جو انعطاف پذیر آن در آینده مورد بررسی‌های بیشتری قرار خواهد گرفت. این سیاره به دور ستاره کوتوله سرخی با نام NLTT 24399 که از خورشید بسیار سردتر است می‌چرخد.

از این سیاره به عنوان «sub-Neptune» یاد می‌شود، به این معنی که کوچکتر از نپتون و بزرگتر از زمین است. در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که در درجه اول با یک سیاره سنگی مواجه باشیم، بنابراین ایده ابر زمین در نظر گرفته نمی‌شود اما جو این سیاره همچنان می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی برای دانشمندان فراهم کند.

ستاره‌شناسان

«دیانا دراگومیر» یکی از دانشمندان گروه می‌گوید:

«چگالی کم TOI 1231b نشان می‌دهد که بیش از اینکه یک سیاره سنگی باشد، توسط جو قابل توجهی احاطه شده است. اما ترکیب و گستردگی این جو در حال حاضر ناشناخته است. این سیاره می‌تواند دارای جو عظیم هیدروژن، هیدروژن-هلیم یا جو بخار آب متراکم‌تری باشد. هر یک از این موارد به منشا متفاوتی اشاره دارد و این امکان را به ستاره‌شناسان می‌دهد تا تفاوت سیارات اطراف ستاره کوتوله سرخ و سیارات اطراف خورشید را متوجه شوند. مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل آینده ما به این سوالات پاسخ می‌دهد و تلسکوپ فضایی جیمز وب نگاه دقیق‌تری به جو سیاره ارائه خواهد کرد.»

یکی از دلایل کشف سیاره TOI-1231b اندازه ستاره آن بود. دانشمندان وقتی به اعماق فضا نگاه می‌کنند، به دلیل تاثیری که سیارات روی ستاره‌ها دارند، بسیار راحت‌تر می‌توانند سیارات را در مدار ستاره‌های کوچکتر کشف کنند. در این مورد، سیاره‌ زیر نپتون کوچکی که به دور یک ستاره کوتوله قرمز می‌چرخد، هنگام عبور از مقابل ستاره خود سایه بزرگی روی آن ایجاد می‌کند که ابزارهایی مانند ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران (TESS) ناسا با دقت بیشتری می‌توانند آن‌ها را تشخیص دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی