ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ماهواره MRO ناسا تصویری از مریخ‌نورد ژورنگ چین منتشر کرد

یکی از ماهواره‌های ناسا در مدار مریخ تصویر زیبایی را از مریخ‌نورد ژورنگ (Zhurong) چین در سطح مریخ ثبت کرد. این تصویر را مدارگرد شناسایی مریخ یا به اختصار MRO با ابزار کیفیت بالای خود ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

یکی از ماهواره‌های ناسا در مدار مریخ تصویر زیبایی را از مریخ‌نورد ژورنگ (Zhurong) چین در سطح مریخ ثبت کرد. این تصویر را مدارگرد شناسایی مریخ یا به اختصار MRO با ابزار کیفیت بالای خود یعنی HiRISE از ارتفاع ۲۸۸ کیلومتری از سطح مریخ و از جهت جنوبی سطح‌نشین چینی ثبت کرده است. ردهای آبی اطراف سطح‌نشین با نام «الگوهای انفجاری» شناخته می‌شود که هنگام فرود در سطح مریخ به وجود آمده‌اند.

در این تصویر ناحیه یوتوپیا پلانیتیا مریخ دیده می‌شود که تقریبا سطحی صاف و بدون پستی و بلندی دارد. نواحی روشنی که در تصویر دیده می‌شود برآمدگی‌های سطحی هستند که با بادهای مریخ به وجود آمده‌اند. در سمت چپ پایین تصویر چتر نجات سطح‌نشین دیده می‌شود که در مراحل آخر فرود از سطح‌نشین جدا شده و در چنین فاصله‌ای از سطح‌نشین سقوط کرده است.

در ماه گذشته،‌ سازمان فضایی چین تصویری از فرود سطح‌نشین قبل از جدا شدن مریخ‌نورد و پس از چند روز دومین عکس را از اولین قدم‌های ژورنگ در مریخ منتشر کرد. در حال حاضر در مریخ سه مریخ‌نورد فعال یعنی ژورنگ چین، کنجکاوی و استقامت ناسا در حال فعالیت هستند.

ژورنگ پس از خدای آتش در افسانه‌های چین نام‌گذاری شده است. این مریخ‌نورد شش چرخ دارد و وزن حدودی آن ۲۴۰ کیلوگرم است. این مریخ‌نورد چینی اولین ربات مریخی است که برای حرکت راحت‌تر در سطح سنگی این سیاره دارای سیستم تعلیق است.

ژورنگ بخشی از ماموریت تیانون-۱ سازمان فضایی چین است که در این ماموریت به طور همزمان یک مدارگرد، سطح‌نشین و مریخ‌نورد را با موفقیت به ثمر رسیده‌اند. ژورنگ در ماموریت خود به بررسی نشانه‌هایی از حیات باستانی در این سیاره خواهد پرداخت. مدارگرد نیز وظیفه دارد تا اتمسفر و اقلیم مریخ را بررسی کند و نقشه‌هایی از سطح این سیاره تهیه کند.

در همین بین، ناسا در مریخ تا کنون مشغول انجام پروازهای آزمایشی هلی‌کوپتر نبوغ بوده که با موفقیتی چشم‌گیر مواجه بوده است. مریخ‌نورد استقامت نیز از صحت ابزار علمی خود کاملا مطمئن شده است و به زودی ماموریت اصلی خود را آغاز خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی