ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محوطه یافت شده در سوریه می‌تواند قدیمی‌ترین بنای یادبود جنگی در جهان باشد

باستان‌شناسان می‌گویند که بنای یادبود سفید در تل بنات ادای احترامی به کشته‌شدگان جنگ در هزاره سوم پیش از میلاد بوده است. این محوطه که تحت عنوان بنای یادبود سفید هم شناخته می‌شود در شهر ...

رومینا آتش رزم
نوشته شده توسط رومینا آتش رزم | ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵

باستان‌شناسان می‌گویند که بنای یادبود سفید در تل بنات ادای احترامی به کشته‌شدگان جنگ در هزاره سوم پیش از میلاد بوده است. این محوطه که تحت عنوان بنای یادبود سفید هم شناخته می‌شود در شهر تل بنات قرار دارد و قبلا تصور می‌شد که گوری دسته‌جمعی متعلق به جنگویان دشمن باشد. اما طبق گزارشی که به تازگی در ژورنال Antiquity منتشر شده است، آن را یک بنای یادبود برای کشته‌شدگان جنگی در هزاره سوم پیش از میلاد معرفی می‌کند.

نویسندگان این گزارش می‌گویند که قرارگیری سیستماتیک مردگان حاکی از آن است که این تپه مصنوعی احتمالا بنای یادبودی برای ارتش دولتی بوده است که در جنگ از ارابه استفاده می‌کردند. همچنین این احتمال را پیش می‌آورد که کشته‌شدگان دشمن نیز در میان افراد دفن‌شده قرار داشته باشند.

محوطه‌های مشابه دیگری نیز در دیگر نقاط شمال سوریه یافت شده و تصور می‌شود که برخی از آن‌ها بناهای یادبودی برای فتوحات در جنگ باشند، که شامل گورهایی دسته جمعی است که از ارتش‌های مغلوب به صورت غیر منظمی دفن کرده‌اند. خیلی از آن‌ها نیز کتیبه‌های بین‌النهرینی به نشانه پیروزی دارند.

اما محوطه تل بنات هم از نظر سازماندهی اجساد و هم از نظر ترکیب‌ خود تپه متفاوت است؛ چیدمان دقیق آن حاکی از آن است که به عنوان مکانی برای ادای احترام به کشته‌شدگان جنگ شکل گرفته است.

پروفسور «آن پورتر» (Anne Poerter) از دانشگاه تورنتو و نویسنده اصلی این پژوهش می‌گوید: «مردم دوران باستان، درست مثل ما، به کشته‌شدگان جنگی احترام می‌گذاشتند. ما نمی‌دانیم که آن‌ها در آن نبرد پیروز شده بودند یا نه. اما می‌دانیم که شاید مدت‌ها پس از این رویداد، اجساد این افراد را از جایی دیگر آورده‌اند و سپس آنان را در این تپه باستانی که از چندین مایل آن طرف‌تر نیز قابل رویت بود، دفن کرده‌اند.»

چنین یافته‌ای به نظر می‌آید که اولین بنای یادبود جنگی سازمان‌یافته‌ای است که شناخته شده. این گزارش حاکی از آن است که ساخت این بنای یادبود، پیامی برای جوامع مجاور بوده است. همچنین این احتمال را برمی‌انگیزد که اهمیت دیگر محوطه‌های موجود در شمال و مرکز سوریه به قدر کافی درک نشده و می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای دیگر تحقیقات باستان‌شناختی را فراهم کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی