ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نسل دوم لکسوس NX معرفی شد؛ تغییرات گسترده برای کراس‌اوور کامپکت و لوکس ژاپنی‌ها

کمپانی لکسوس طبق وعده قبلی خود با رسیدن به روز یازدهم ژوئن از نسل دوم کراس‌اوور NX رونمایی کرد. این نسل هم از لحاظ نمای ظاهری و هم در داخل کابین کاملا بازطراحی شده و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

کمپانی لکسوس طبق وعده قبلی خود با رسیدن به روز یازدهم ژوئن از نسل دوم کراس‌اوور NX رونمایی کرد. این نسل هم از لحاظ نمای ظاهری و هم در داخل کابین کاملا بازطراحی شده و دامنه تغییرات در آن را می‌توان گسترده دانست. نسل دوم NX از لحاظ پیشرانه و تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز دست پر به میدان آمده تا در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت لوکس به یک گزینه ایده‌آل تبدیل شود.

نمای بیرونی متحول شده

بر اساس استراتژی جدیدی که مدیران لکسوس تدوین کرده‌اند، این برند لوکس تا سال 2025 باید 20 مدل جدید یا بروزآوری شده را راهی بازار کند. نسل جدید NX ماحصل این سیاست محسوب می‌شود. از لحاظ طراحی این نسل از NX را می‌توان نسخه کراس‌اوور شده از سدان اسپرت IS دانست.

در نمای روبرو چراغ‌ها اینک ساختاری یک تکه دارند و LED روشنایی در روز دیگر جدا از چراغ اصلی نیست. جلوپنجره حجیم دوکی شکل لکسوس در NX 2022 کمی تغییر حالت داده و دو ضلع کوچک به لبه پایینی آن اضافه شده است، بافت شبکه نیز ساختار سه بعدی‌تری دارد. در طرفین جلوپنجره ورودی‌های بزرگ هوا تعبیه شده که البته به نظر می‌رسد بخش اعظمی از آنها صرفا جنبه تزئینی داشته باشد!

لکسوس NX 2022؛ با تغییر ساختار چراغ‌ها، NX دیگر یک تبلیغ برای برند نایکی نیست!
لکسوس NX 2018

در نمای جانبی روندی تکاملی طی شده و تغییرات موجود چندان زیاد و پررنگ نیستند. شاخص‌تر شدن خط شانه و تاکید بیشتر بر این المان را می‌توان بارزترین تغییر در این نما توصیف کرد.

لکسوس NX 2022
لکسوس NX 2018

در نمای عقب با همان سبک پیچیده و آشنایی که خاصِ لکسوس است، روبرو هستیم. چراغ‌ها در این نسل همانند بسیاری از مدل‌های جدید دیگر ساختاری سرتاسری پیدا کرده و از طریق یک نوار باریک به هم متصل شده‌اند. محل نصب پلاک حالا عمق بیشتری دارد و سپر هم تغییراتی جزئی را به خود دیده است. نکته جالب اینکه در این نما لوگوی لکسوس جای خود را به حروف بزرگ انگلیسی داده است.

لکسوس NX 2022
لکسوس NX 2018

کابینی جذاب‌تر با نمایشگر بزرگ و سیستم اینفوتینمنت جدید

در داخل کابین تحولات بنیادینی رخ داده و گرد بودن غربیلک فرمان تنها وجه اشتراک نسل قبلی و فعلی NX است! در کنار انقلاب در طراحی، لکسوس می‌گوید کیفیت مواد به کار رفته نیز ارتقا یافته و در ساخت اجزای کابین NX 2022 از مرغوب‌ترین متریال‌ها استفاده شده است.

لکسوس NX 2022
لکسوس NX 2018

بی‌تردید جذاب‌ترین ویژگی NX 2022 در داخل کابین نمایشگرهای دیجیتال آن هستند. در پشت فرمان این کراس‌اوور لوکس یک نمایشگر 7 اینچی وظیفه ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده را بر عهده دارد. در حالت استاندارد سیستم اینفوتینمنت از طریق نمایشگر 9.8 اینچی حاضر در قسمت میانی داشبورد مدیریت می‌شود؛ برای کسانی که خواهان نمایشگری بزرگ‌تر هستند، نمونه 14 اینچی به عنوان یک آپشن قابل سفارش است.

خوشبختانه دکمه‌های فیزیکی به طور کامل از NX 2022 حذف نشده‌اند و برخی امکانات به وسیله چنین دکمه‌هایی کنترل می‌شوند

لکسوس در طراحی صندلی‌های NX 2022 بازنگری کرده و در حالت استاندارد آنها را با گرم‌کن به دست مشتریان می‌رساند. از نظر فضای سر، پا و همچنین ظرفیت قسمت بار نیز بهبودهایی صورت گرفته و سرنشینان NX بطور کلی از فضای بیشتری برخوردار هستند.

برای این نسل از NX آپشن‌های متعددی در نظر گرفته شده که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از مونروف پانورامیک، آینه عقب دیجیتال، هداپ دیسپلی 10 اینچی، شارژر بی‌سیم تلفن همراه و صندلی‌های عقب گرم‌شونده. به غیر از این‌ها نورپردازی جذاب داخلی با 14 تم و 64 رنگ متنوع هم برای NX 2022 قابل سفارش است.

تجهیزات ایمنی جدید و پرشمار

لکسوس NX 2022 با تجهیزات ایمنی زیادی راهی بازار خواهد شد. یکی از این تجهیزات دستگیره در دیجیتال با دستیار خروج امن است. این دستیار در صورت تشخیص نزدیک شدن دوچرخه‌سوار یا خودرو از پشت، از باز شدن درب و وقوع برخورد جلوگیری می‌کند.

نسل جدید NX به آخرین نسخه از پکیج ایمنی Safety System+ 3.0 لکسوس مجهز است. این پکیج دربردارنده سیستم‌های متعددی است که عبارتند از نوربالای هوشمند، دستیار تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی، دستیار حفظ خودرو در بین خطوط و سیستم بروز شده Pre-Collision با قابلیت تشخیص خودروهای حاضر در روبرو و ترمز اضطراری خودکار.

علاوه‌بر موارد فوق باید به سیستم‌های دیگری مثل دستیار فرمان اضطراری برای جلوگیری از خطرات احتمالی، سامانه تشخیص خودروهای حاضر در سمت چپ با امکان ترمز خودکار، تشخیص عابرین پیاده و کروز کنترل با رادار داینامیک اشاره کنیم.

لیست متنوع پیشرانه‌ها

لکسوس NX 2022 با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های مختلف از جمله یک موتور جدید قابل انتخاب خواهد بود. این موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر 203 اسب بخار قدرت و 249 نیوتن متر گشتاور تولید نموده و نیروی تولیدی آن به وسیله گیربکس 8 سرعته خودکار به سمت چرخ‌ها هدایت می‌شود. با اتکا به این موتور، نسخه دیفرانسیل جلو از تریم NX 250 قادر است در عرض 8.2 ثانیه سرعت خود را به 96 کیلومتر در ساعت برساند. در صورت سفارش آپشن انتقال قدرت به هر چهار چرخ، شتاب این تریم به 8.6 ثانیه افزایش می‌یابد.

تریم NX 350 نیروی خود را از موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ دریافت می‌کند. این موتور 275 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن متر گشتاور دارد و با همکاری همان گیربکس 8 سرعته خودکار با چرخ‌ها در ارتباط است. صفر تا 96 کیلومتر این تریم 6.8 ثانیه طول می‌کشد.

برای کسانی که به دنبال مدلی دوستدار محیط زیست هستند، لکسوس تریم هیبریدی NX 350h را پیشنهاد می‌دهد. این تریم به موتور 2.5 لیتری بنزینی و یک موتور برقی روی محور عقب مجهز بوده و هر چهار چرخ آن محرک هستند. پیشرانه این تریم در مجموع 239 اسب بخار قدرت دارد که در مقایسه با تریم مشابه از نسل قبلی 20 درصد قوی‌تر است. به لطف این پیشرانه قدرتمندتر، NX 350h برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر در ساعت به 5.7 ثانیه زمان نیاز دارد که در مقایسه با تریم مشابه نسل قبل 1.5 ثانیه سریع‌تر است. این تریم در صد کیلومتر ترکیبی 6.5 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

اما برای نخستین بار در بین محصولات لکسوس، NX 2022 با پیشرانه هیبریدی شارژی هم قابل انتخاب خواهد بود. این پیشرانه در تریم NX 450h+ به کار گرفته شده و هسته اصلی آن را موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر تشکیل می‌دهد. مکمل این موتور بنزینی، موتور برقی است که روی محور عقب نصب شده و از طریق پک باتری لیتیوم یونی تغذیه می‌شود.

پیشرانه NX 450h+ در حقیقت از تویوتا RAV4 Prime به امانت گرفته شده، هر چند تغییراتی جزئی در آن اعمال شده است

با اتکا به این پیشرانه، NX 450h+ شتابی در حدود 6 ثانیه دارد و در حالت تمام الکتریکی، می‌تواند تا 58 کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد. باتری این نسخه با شارژر استاندارد 3.3 کیلوواتی در عرض 4.5 ساعت پر می‌شود. در صورت استفاده از باتری 6.6 کیلوواتی، این زمان به 2.5 ساعت کاهش می‌یابد.

سیستم چهار چرخ محرک از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر NX 450h+ به شمار می‌رود. به گفته لکسوس این سیستم جدید بوده و رانندگی مطمئن و اسپرت را تضمین می‌کند. در رابطه با جزئیات دقیق این سیستم جدید حرفی به میان نیامده، اما لکسوس افزوده توزیع بهینه گشتاور بین محور جلو و عقب بر اساس شرایط مسیر یکی از خصوصیات آن است.

لکسوس NX 450h+ از سیستم Predictive Efficient Drive نیز سود می‌برد. این سیستم عادت‌های رانندگی مالک را یاد گرفته، مسیر مقابل را پیش‌بینی نموده و با تحلیل داده‌های لحظه‌ای مربوط به ترافیک، گزارش‌های مفیدی را درباره شارژ باتری ارائه می‌کند. همچنین در نقاطی که راننده عادت به توقف یا کاهش سرعت دارد، این سیستم با فعال‌سازی سامانه بازیابی انرژی ترمز، به شارژ خودکار باتری می‌پردازد.

بهره‌گیری از پلتفرمی جدید و عرضه نسخه F اسپرت

نسل دوم لکسوس NX بر مبنای پلتفرم TNGA-K توسعه یافته و در مقایسه با نسل قبلی 91 کیلوگرم سبک‌تر است. این نسل همچنین از مرکز ثقل پایین‌تری برخوردار بوده و مقاومت پیچشی شاسی آن به لطف جوش لیزری بهبود پیدا کرده است.

خبر خوش برای طرفداران هیجان اینکه لکسوس پکیج F اسپرت را برای این نسل از NX تدارک دیده است. این پکیج شامل سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر با کمک‌فنرهای اسپرت، جلوپنجره متفاوت، سپرهای عضلانی‌تر و رینگ‌های 20 اینچی آلومینومی با رنگ مشکی براق می‌شود. پکیج مورد بحث، فرمان و صندلی‌های اسپرت با رنگ دوگانه، پدال‌های آلومینیومی و روکش مشبک NuLuxe را به داخل کابین اضافه می‌کند.

آنطور که لکسوس اعلام کرده، NX 2022 سه ماهه سوم امسال وارد خطوط تولید خواهد شد. ژاپنی‌ها هنوز درباره قیمت اطلاعاتی را در اختیار رسانه‌ها قرار نداده‌اند و برای آگاهی از آن باید منتظر بیانیه‌های بعدی ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی