ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا برای اولین بار محموله‌‌هایی را در سمت پنهان ماه فرود می‌آورد

ناسا به تازگی اعلام کرده که سه محموله جدید به ماه خواهد فرستاد که این ماموریت‌ها بخشی از پروژه آرتمیس و بازگشت انسان به ماه خواهد بود. از این ماموریت‌ها، دو محموله در سمت پنهان ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

ناسا به تازگی اعلام کرده که سه محموله جدید به ماه خواهد فرستاد که این ماموریت‌ها بخشی از پروژه آرتمیس و بازگشت انسان به ماه خواهد بود. از این ماموریت‌ها، دو محموله در سمت پنهان ماه فرود می‌آیند.

ماه در یک قفل گرانشی با زمین قرار دارد و به همین دلیل است که ما همیشه یک سمت آن را می‌بینیم. نیمه‌ای را که هیچ وقت از زمین دیده نمی‌شود، نیمه دور یا پنهان ماه می‌گویند. این اولین باری است که ناسا ماموریتی را به سمت پنهان ماه می‌فرستد. هدف این ماموریت‌ها، جمع‌آوری داده از آن نواحی است تا به عنوان مقصدی برای ماموریت آرتمیس مورد بررسی قرار بگیرد.

تا چندی پیش هیچ رباتی به نیمه دور ماه نرفته بود، تا اینکه چین در سال ۲۰۱۹ ماموریت چانگ-۴ را در این نیمه فرود آورد. با این حال، قبل از انجام ماموریتی سرنشین‌دار به این سمت ماه، باید تحقیق و بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد. ناسا یکی از این ماموریت‌ها را به حوضه شرودینگر می‌فرستد تا فعالیت صفحه‌های تکتونیکی آن سوی ماه را مطالعه کند.

سمت پنهان ماه
سمت پنهان ماه

یکی از این ماموریت‌ها که «سنجش لرزه‌ای نیمه دور» نام دارد، متعلق به آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا است و چندین ماه را در آن سوی این همسایه زمین با دو لرزه‌سنج سپری می‌کند تا داده‌های مورد نظر را جمع‌آوری کند. به علاوه، انتظار می‌رود که این ماموریت بتواند اطلاعاتی از دهانه‌های برخوردی نیمه دور ماه و ساختار درونی آن نیز به ما بدهد. داده‌های این ماموریت با ماموریت حوضه شرودینگر کامل می‌شوند و پروژه «مواد و دمای درونی ماه» را شکل می‌دهند. ماموریت سنجش لرزه‌ای دو ابزار علمی خواهد داشت که با آن‌ها می‌تواند جریان گرمایی و رسانش الکتریکی درون ماه را اندازه‌گیری کند.

آخرین ماموریت به نام «راس ماه» به دهانه رینر گاما خواهد رفت که یکی از واضح‌ترین پیچ‌های ماه از روی زمین است. هنوز نمی‌دانیم که پیچ‌های ماه چگونه به وجود آمده‌اند، اما احتمالا به ناهنجاری‌های میدان مغناطیسی ماه مربوط می‌شود. ماموریت «راس ماه» شامل یک سطح‌نشین و ماه‌نورد است که می‌تواند میدان مغناطیسی ماه را اندازه‌گیری کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی