ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۱۰ راه برای غلبه بر استرس و تبدیل شدن به یک رهبر تجاری حرفه‌ای

یکی از ارزشمندترین ویژگی‌های رهبر خوب و حرفه‌ای یک کسب و کار این است که بتواند رخداد‌های احساسی مهم را کنترل کند تا اعتبار و احترام خود را به حداکثر برساند و صحت و سلامت ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

یکی از ارزشمندترین ویژگی‌های رهبر خوب و حرفه‌ای یک کسب و کار این است که بتواند رخداد‌های احساسی مهم را کنترل کند تا اعتبار و احترام خود را به حداکثر برساند و صحت و سلامت خود را حفظ کند. با استفاده از استراتژی‌هایی که در ادامه مطلب به شما معرفی خواهیم کرد، می‌توانید بر استرس خود در حین کار غلبه کرده و به یک رهبر کسب و کار بالغ تبدیل شوید.

۱. به خودتان آموزش دهید که همیشه به دنبال نکات مثبت و منفی باشید

رهبران خوش‌بین در هر چالش جدیدی برای کسب و کار خود به جای استرس و ریسک، ارزش‌های آن را می‌بینند. شما باید تشخیص دهید که تغییر یک امر عادی در تجارت است، بنابراین مشکلات بیانگر فرصت‌هایی برای یادگیری امور جدید و بهبود سودآوری و رقابت‌پذیری کسب و کار شما محسوب می‌شوند.

۲. پنج معیار اصلی خود را یادداشت و آن‌ها را مرتبا مرور کنید

فشار و احساسات در کسب و کار، اغلب نشان‌دهنده تعارضات اصلی است. تصمیم‌گیری، ارائه پاسخ منطقی یا حذف آسان خود از نقش زمانی آسان می‌شود که تعارضات را مشاهده و درک کرده باشید. بنابراین بهتر است خود و نقش خود را بشناسید.

۳. در ابتدای هر روز یک لیست کوتاه برای انجام کارها ایجاد کنید

ذهنی که روی لیست بزرگی از کارهای مهم و در حال رشد متمرکز شده، کارآمد نیست و مستعد فرسودگی شغلی و ایجاد رخداد‌های احساسی خواهد بود. در ابتدا سعی کنید یک لیست از سه مورد که اولویت بیشتری دارند، انتخاب و سپس سایر موارد غیرضروری آن را محدود کنید. با اینکار می‌توانید به طور موثر و راحت به هر کدام از موارد رسیدگی کنید.

۴- تفویض مسئولیت و مقام را انجام دهید و درخواست‌های غیر معقول را رد کنید

نحوه رد کردن مودبانه درخواست‌های خارج از حیطه مسئولیت‌های خود را بیاموزید و در صورت نیاز آن‌ها را به سایر افراد واجد شرایط پیشنهاد کنید. برجسته‌ترین رهبران، محدودیت‌های خود را می‌دانند و از پذیرفتن آن‌ها ترسی ندارند.

۵- هرگز برای بیش از ۸۰ درصد وقت خود برنامه‌ریزی نکنید

زمانی که برنامه شما بیش از حد شلوغ باشد، فشار و احساسات به کار غالب می‌شوند. البته بیشتر افراد حرفه‌ای خوش‌بین هستند، بنابراین تمایل دارند بیش از اندازه کار انجام دهند و شرایط کار موردنیاز را دست کم بگیرند.

۶. تمرکز بیشتری بر ایجاد روابط مناسب داشته باشید

با توجه به اینکه تجارت عموما علم موشک نیست، روابط با سایر همتایان، شرکا و مشتریان اغلب مهم‌تر از مهارت است. در برنامه کاری خود، زمانی را برای شبکه‌سازی (برقراری ارتباط با دیگران) و برگزاری کنفرانس‌های تجاری اختصاص دهید زیرا با این موارد می‌توانید ایده‌های خود را آزمایش کنید، ایده‌های جدید بیاموزید و برای خود پشتیبانی ایجاد کنید.

۷. بین کار و فعالیت‌های خصوصی فاصله مشخصی تعریف کنید

یک رسم خاص مانند نوشیدن فنجان قهوه با همسالان خود در شروع روز کاری یا نوشیدن چای با همسرتان در زمان برگشت به خانه مشخص کنید. سپس اجاره ندهید که این دو رویه مختلف با یکدیگر تداخل داشته باشند، مگر در موارد اضطراری. سپس از تغییر به وجود آمده برای بازسازی احساسات و فشارهای استرس‌زا استفاده کنید.

۸- هرگز از احساسات به عنوان جایگزینی برای آمادگی استفاده نکنید

متخصصان کارآمد همیشه با انجام تحقیقات خود و مشورت با کارشناسان و مربیان، خود را برای مسائل سخت و جلسات مهم آماده می‌کنند. آن‌ها نه تنها وظایف خود را انجام می‌دهند، بلکه از نظر روحی و جسمی آماده می‌شوند تا در بهترین حالت خود باشند.

۹. از موفقیت‌ها حس رضایت داشته باشد تا در برابر شکست‌ها تعادل برقرار کنید

هیچ‌ کس همیشه در چالش‌ها پیروز نمی‌شود، بنابراین ناامیدی در هر مسئله باید با موفقیت‌های دیگر جبران شود. برای اکثر ما، این کار مستلزم کنار گذاشتن زمان قابل‌ تاملی برای اندازه‌گیری میزان پیشرفت و لذت بردن از موفقیت‌های کوچک است.

۱۰. برای تعادل انرژی خود حداقل روی یک اشتیاق غیر کاری تمرکز داشته باشد

هرکسی برای رهایی از فشارهای کاری و بازسازی احساسات خود به تمرکز روی مسائل خارج از کار مانند سرگرمی یا ورزش نیاز دارد. رخدادهای مهم عاطفی و از دست دادن خونسردی اغلب نشان‌دهنده فرسودگی شغلی هستند. بنابراین انرژی خود را به خانواده و همچنین کار گسترش دهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی