ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اپل
نقد و بررسی‌

بررسی آی‌مک ۲۰۲۱؛ همان چیپ ام‌وان، حالا در آل‌این‌وان [تماشا کنید]

وقتی پای نوستالژی به دنیای تکنولوژی باز می‌شود، آیفون‌ها تخت می‌شوند و آی‌مک‌ها رنگارنگ. آی‌مک جدید اپل با تمام آی‌مک‌های قبل فرق دارد؛ از طراحی منحصربه‌فرد و فوق باریک‌اش گرفته تا چیپ M1 که فصل ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

وقتی پای نوستالژی به دنیای تکنولوژی باز می‌شود، آیفون‌ها تخت می‌شوند و آی‌مک‌ها رنگارنگ. آی‌مک جدید اپل با تمام آی‌مک‌های قبل فرق دارد؛ از طراحی منحصربه‌فرد و فوق باریک‌اش گرفته تا چیپ M1 که فصل جدیدی از کارآیی را برای کامپیوترهای شخصی رقم می‌زند. اپل نوستالژی را مانند پوسته‌ای روی مدرن‌ترین کامپیوتر دسکتاپ یکپارچه دنیا کشیده است؛ کامپیوتری که مثل آن را پیدا نخواهید کرد.

آی‌مک جدید اپل که آی‌مک ۲۴ اینچی یا آی‌مک ۲۰۲۱ یا آی‌مک M1 هم نام گرفته، آی‌مک جی۳ را به ذهن می‌آورد. بیست و چند سال قبل در آگهی تبلیغاتی این دستگاه، اپل از سادگی اتصال به اینترنت با آی‌مک صحبت می‌کرد. این روزها دسترسی به اینترنت به اندازه آن زمان دشوار نیست، ولی اصل سادگی همچنان برقرار است. کافیست آی‌مک جدید را از جعبه بیرون آورید و به برق وصل کنید تا یک کامپیوتر تمام‌عیار داشته باشید.

در قلب آی‌مک جدید، سخت‌افزاری قرار گرفته که شاید برای اولین بار در دنیای تکنولوژی، حد و مرزی برای قالب و فرم نمی‌شناسد. از چیپ M1 صحبت می‌کنم، همان چیپی که می‌تواند در لپ‌تاپ، تبلت، مینی پی‌سی یا دسکتاپ به‌یک اندازه کارآمد باشد. اپل با طراحی چیپ M1 هم کار خودش را راحت کرد و هم خیال کاربران را. حالا شما سخت‌افزاری قدرتمند و در عین حال، کم‌مصرف در اختیار دارید که به پلتفرم خاصی محدود نیست. فقط باید بدانید لپ‌تاپ می‌خواهید یا تبلت؛ مینی پی‌سی می‌خواهید یا دسکتاپ. اگر دسکتاپ یا همان آل-این-وان را می‌پسندید، آی‌مک جدید با مشخصات زیر در اختیار شماست:

  • نمایشگر ۲۴ اینچی رتینا
  • چیپ M1
  • ۸ گیگابایت حافظه رم (قابل سفارش تا ۱۶ گیگابایت)
  • ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی (قابل سفارش تا ۲ ترابایت)
  • وزن ۴.۵ کیلوگرم
  • قیمت مدل پایه ۱۲۹۹ دلار (قابل افزایش تا ۲۴۹۹ دلار)

مدلی که برای بررسی در اختیار دارم مدل ۱۶۹۹ دلاری است که ۸ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی دارد و در حال حاضر در بازار ایران حدود ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. برای خریدن آی‌مک جدید در رنگ‌های مختلف می‌توانید به اپل استور الماس پایتخت مراجعه کنید. الماس پایتخت یکی از مطمئن‌ترین فروشگاه‌ها برای خرید محصولات اپل است و خدمات مناسبی را به خریداران‌اش ارائه می‌دهد. در ادامه با بررسی آی‌مک جدید با دیجیاتو همراه باشید.

بررسی ویدیویی آی‌مک ۲۴ اینچی

تماشای ویدیو از آپارات

تماشای ویدیو از یوتوب

طراحی

اپل بار دیگر به ریشه‌هایش بازگشته تا نشان دهد که سادگی، عین زیبایی است. آی‌مک جدید به‌سادگی هرچه تمام‌تر چشم‌ها را به خود خیره می‌کند و حضورش روی میز می‌تواند رضایت شما از کار و زندگی را چند پله ارتقاء دهد. البته توان مالی برای خریدن چنین دستگاهی هم در رضایت از زندگی بی‌تأثیر نیست.

آی‌مک ۲۴ اینچی باریک‌ترین کامپیوتر یکپارچه دسکتاپ دنیاست و فقط ۱۱.۵ میلی‌متر ضخامت دارد. برای مقایسه کافیست بدانید ضخامت اپل واچ ۱۰.۴ میلی‌متر است. اگر همین حالا ضخامت مانیتور خودتان را اندازه بگیرید به ارقامی به‌مراتب بیشتر از این می‌رسید. از نمای روبرو شیشه یکپارچه‌ای را می‌بینید که روی نمایشگر و حاشیه‌های اطراف‌اش را پوشانده است. حاشیه‌های سفید رنگ اطراف نمایشگر ضخامتی به‌اندازه بدنه آی‌مک دارند و پایین نمایشگر هم چانه‌ای به پهنای آیفون SE جدید قرار گرفته است.

اپل می‌گوید حاشیه‌های سفید اطراف صفحه با دیوارهای سفید به‌خوبی جفت‌وجور می‌شوند ولی می‌دانید که این رنگ، بدترین انتخاب ممکن برای تماشای محتواست، به‌خصوص اگر بخواهید در محیط کم‌نور فیلم ببینید. طی چند روز گذشته تلاش زیادی کردم تا به این حاشیه سفید عادت کنم اما موفق نشدم. به‌نظر من تنها دلیل استفاده از رنگ سفید، همخوانی بیشتر با طراحی کلی آی‌مک بوده است وگرنه همین حالا بین محصولات اپل هم نمی‌توانید محصولی با حاشیه سفید اطراف نمایشگر پیدا کنید.

چانه زیر نمایشگر هم بخش دیگری در طراحی آی‌مک است که شاید حضورش چندان خوشایند نباشد، به‌خصوص حالا که لوگوی اپل را هم روی آن نمی‌بینیم. اگر اپل می‌توانست این بخش را حذف کند و سخت‌افزار دستگاه را به‌نحوی پشت نمایشگر قرار دهد، نتیجه فوق‌العاده‌ای می‌داشتیم. البته در این حالت ضخامت دستگاه کمی بیشتر می‌شد ولی آی‌مک حتی با ضخامت ۲ سانتی‌متری هم در دسته باریک‌ترین کامپیوترهای جهان جای می‌گرفت.

بدنه آی‌مک ۲۴ اینچی از آلومینیوم بسیار باکیفیت ساخته شده که حتی دست کشیدن روی آن هم لذت‌بخش است. پایه دستگاه با ظرافت هرچه تمام‌تر ساخته شده و توسط لولای باریکی به بدنه وصل می‌شود. وسط پایه، حفره‌ای تعبیه شده که کابل برق از میان آن عبور می‌کند. اتصال این کابل به‌شکل مغناطیسی انجام می‌شود و اپل آهنرباهای بسیار قدرتمندی را برای این بخش به‌کار گرفته است، به‌شکلی که جدا کردن کابل از بدنه با یک دست ممکن نیست. ترکیب این اتصال محکم، وزن کم دستگاه (۴.۵ کیلوگرم) و پدهای صیقلی زیر پایه می‌تواند امنیت آی‌مک را به‌خطر بیندازد. اگر پای کسی به کابل برق گیر کند، سقوط آی‌مک روی زمین حتمی خواهد بود.

رنگ‌بندی آی‌مک جدید هم در دنیای تکنولوژی منحصربه‌فرد است. محصولات حرفه‌ای اپل معمولاً با رنگ‌های نقره‌ای یا خاکستری عرضه می‌شوند اما آی‌مک ۲۴ اینچی علاوه بر رنگ نقره‌ای، رنگ‌های شاد و متنوع دیگری هم دارد: بنفش و آبی و سبز و زرد و نارنجی و قرمز. بنابراین به‌راحتی می‌توانید آی‌مک جدیدتان را با دکوراسیون منزل خود هماهنگ کنید، یا این‌که همه رنگ‌ها را بخرید و رنگین‌کمان بسازید.

حالا که از رنگ‌ها گفتیم، کمی هم از توجه اپل به جزئیات صحبت کنیم؛ جزئیاتی که هیچ شرکتی به آنها توجه نکرده و نخواهد کرد. در همان نگاه اول می‌بینید که رنگ آی‌مک روی جعبه با رنگ خود دستگاه یکیست. حتی دستگیره برزنتی جعبه هم‌رنگ دستگاه است. نوشته‌های داخل جعبه، تصاویر گرافیکی داخل دفترچه‌ها، استیکرهای لوگوی اپل، کابل شارژ USB-C به لایتنینگ، کابل برق، همگی با رنگ آی‌مک مطابقت دارند. حتی اگر مشخصات دستگاه را داخل مک اواس نگاه کنید، شمایل آی‌مک با همان رنگی که خریده‌اید نشان داده می‌شود. طبیعتاً مجیک کیبورد و مجیک ماوس (یا مجیک ترک‌پد، بسته به انتخاب شما) نیز هم‌رنگ دستگاه هستند. توجه به این جزئیات فقط از اپل برمی‌آید.

در مجموع آی‌مک ۲۴ اینچی یکی از زیباترین کامپیوترهای دسکتاپ دنیاست و حتی نگاه کردن به آن، سطح دوپامین را در مغزتان افزایش خواهد داد. اگر ظاهر برایتان اولویت دارد، هیچگاه از خریدن این دستگاه پشیمان نخواهید شد. البته انتخاب رنگ مناسب آی‌مک جدید بسیار دشوار است.

درگاه‌های ارتباطی

اگر قصد خرید محصولات اپل را دارید، باید خودتان را برای محدودیت‌های ارتباطی و تهیه انواع لوازم جانبی‌تر برای اتصال دیگر لوازم جانبی آماده کنید. آی‌مک ۲۴ اینچی بیشتر از این‌که درگاه و پورت داشته باشد، درگاه و پورت ندارد. بخشی از این محدودیت به طراحی باریک و ظریف‌اش برمی‌گردد و بخشی دیگر هم به استراتژی‌های اپل مربوط می‌شود.

مدل پایه آی‌مک ۲۴ اینچی فقط ۲ درگاه تاندربولت ۴ از نوع USB-C و یک جک هدفون در اختیار شما می‌گذارد. خبری از درگاه شبکه، درگاه USB-A، کارت‌خوان، خروجی HDMI و مانند این‌ها نیست. اگر کمی بیشتر پول بدهید، ۲ درگاه USB 3.1 از نوع USB-C و یک درگاه شبکه به این مجموعه اضافه می‌شود.

درگاه شبکه روی آداپتور برق تعبیه شده که ابتکار خوبیست. شاید بعدها اپل از آداپتور برق آی‌مک به‌عنوان هاب استفاده کند و تا درگاه‌های حذف شده مثل USB-A و کارت‌خوان را از این طریق در اختیار کاربران حرفه‌ای‌تر قرار دهد. حالا این‌که برای این فیچرها (یا باگ‌های تبدیل شده به فیچر) چقدر باید پول اضافه بدهید را نمی‌دانیم. همین حالا برای این‌که مدل پایه آی‌مک ۲۴ اینچی را با درگاه شبکه بخرید باید ۳۰ دلار بیشتر بپردازید.

آی‌مک جدید از نظر قابلیت‌های ارتباطی بی‌سیم چیزی کم ندارد. این دستگاه به بلوتوث ۵.۰ و وای‌فای ۶ با پشتیبانی از استاندارد 802.11ax مجهز شده که تمام نیاز کاربران خانگی و حرفه‌ای را برآورده می‌کنند.

نمایشگر

آی‌مک جدید اپل از نمایشگر ۲۳.۵ اینچی IPS با رزولوشن 4.5K برای نمایش محتوا بهره می‌برد. این نمایشگر با رزولوشن ۲۵۲۰ در ۴۴۸۰ پیکسل و تراکم ۲۱۸ پیکسل در هر اینچ، با استاندارد رتینا سازگار است. از دیگر مشخصات فنی این نمایشگر می‌توان به حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت، پشتیبانی از فضای رنگی وسیع DCI-P3 و پشتیبانی از True Tone اشاره کرد.

تمام مشخصاتی که گفتم جدید نیستند، یعنی آی‌مک‌های قبلی هم همین ویژگی‌ها را داشتند. نمایشگر آی‌مک همیشه یکی از بهترین‌های دنیای تکنولوژی بوده و آی‌مک ۲۰۲۱ هم این‌گونه است. این نمایشگر با رزولوشن بسیار بالا، محتوا را کاملاً شفاف و واضح نمایش می‌دهد و بعید است از فاصله معمول، مشکلی در خوانش ریزترین متن‌ها داشته باشید. رنگ‌ها بسیار شاداب و چشم‌نواز نمایش داده می‌شوند و در عین حال، دقت بسیار بالایی هم دارند. زاویه دید هم بسیار خوب است، اگرچه همانند تمام پنل‌های IPS در زوایای تند شاهد کاهش جزئی کنتراست و روشنایی هستیم.

حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیتی نمایشگر هم رکوردی را جابجا نمی‌کند اما برای استفاده در تمام محیط‌های اداری و خانگی کافیست. البته روکش براق نمایشگر ممکن است در محیط‌های بسیار روشن، کمی آزاردهنده باشد. روشنایی نمایشگر به‌شکل خودکار تنظیم می‌شود و سنسور نور هم سرعت بسیار بالایی دارد. این نمایشگر به‌شکل رسمی گواهی استاندارد HDR را دریافت نکرده ولی هنگام تماشای ویدیو از یوتوب، گزینه HDR را در تنظیمات کیفیت تصویر خواهید دید.

وب‌کم و اسپیکر

وب‌کم آی‌مک جدید در مقایسه با آی‌مک ۲۱.۵ اینچی قبلی ارتقاء پیدا کرده و حالا می‌تواند ویدیوهای فول اچ‌دی ضبط کند. البته آی‌مک ۲۷ اینچی هم وب‌کم فول اچ‌دی دارد ولی آی‌مک ۲۴ اینچی به لطف چیپ M1 و پردازشگر تصویر پیشرفته‌اش، ویدیوهای بسیار بهتری می‌گیرد. وقتی اپلیکیشن دوربین را باز می‌کنید و تصویر خودتان را روی نمایشگر بزرگ و باکیفیت آی‌مک جدید می‌بینید، کمی شگفت‌زده خواهید شد، به‌خصوص اگر تجربه استفاده از وب‌کم بی‌کیفیت مک‌بوک پرو جدید را داشته باشید.

اپل در مراسم رونمایی آی‌مک ۲۴ اینچی زمان زیادی را به تکنولوژی اسپیکر شش‌گانه و میکروفون سه‌گانه این دستگاه اختصاص داد. اپل همیشه اسپیکرهای باکیفیت و پرقدرتی را در محصولاتش تعبیه می‌کند. حتی مک‌بوک ایر و آیپد هم از نظر کیفیت صدا برتری محسوسی نسبت به رقبا دارند. با این حال کیفیت صدای آی‌مک جدید بسیار بیشتر از انتظارم بود. شفافیت و بلندی صدای این بلندگوها در حدیست که می‌توانید برای گوش دادن به موسیقی هم از آنها استفاده کنید. با این حال به‌خاطر محدودیت فضا، فقط در ولوم‌های بالا صدای بیس را می‌شنوید و حجم کلی صدا هم اندکی کمتر از آی‌مک ۲۷ اینچی است.

میکروفون‌های سه‌گانه آی‌مک ۲۴ اینچی وظیفه دریافت صدای شما و حذف نویزهای محیط را بر عهده دارند. البته در نمونه ویدیویی که ما ضبط کردیم، مشخص شد این میکروفون‌ها عملکرد دقیقی در حذف صدای جریان هوا و باد ندارند ولی هم‌چنان صدای شما را واضح و شفاف دریافت می‌کنند.

کارآیی

چیپ ام‌وان اپل حالا به محصولات مختلفی از جمله لپ‌تاپ، تبلت، مینی پی‌سی و کامپیوتر دسکتاپ نیرو می‌بخشد. از آنجا که مشخصات سخت‌افزاری تمام این دستگاه‌ها یکسان است، عملکرد آنها نیز تفاوتی با یکدیگر نخواهد داشت. من از اپلیکیشن‌های بنچمارک همیشگی یعنی Geekbench و Cinebench و 3DMark و GFXBench برای ارزیابی کارآیی آی‌مک جدید استفاده کردم. نتایج حاصل از این بنچمارک‌ها، تقریباً همان نتایجی بودند که در بررسی مک‌بوک پرو M1 به‌دست آورده بودم. برای اطمینان همین اپ‌ها را روی آیپد پرو جدید اپل با چیپ M1 هم اجرا کردم و باز هم نتایج تکرار شدند. این نتایج را در ادامه می‌بینید.

تجربه استفاده از آی‌مک ۲۰۲۱ کاملاً شبیه دیگر محصولات جدید اپل است. تمام برنامه‌هایی که برای چیپ M1 بهینه شده‌اند یا به اصطلاح نیتیو هستند، با سرعت فوق‌العاده‌ای اجرا می‌شوند و با وجود ۸ گیگابایت رم، اجرای هم‌زمان چند برنامه هیچ خللی در کارآیی سیستم به‌وجود نمی‌آورد. بازی‌های مخصوص این چیپ از جمله آسفالت ۹ و World of Tanks را هم می‌توانید به روان‌ترین شکل ممکن اجرا کنید. در حال حاضر اکثر برنامه‌های کاربردی مک با چیپ M1 سازگار شده‌اند، به‌ویژه اپلیکیشن‌های ادوبی که همگی نسخه مخصوص M1 دارند. بنابراین مشکل سازگاری برنامه‌ها که هنگام بررسی مک‌بوک پرو M1 وجود داشت، اکنون تا حد زیادی مرتفع شده است.

اگرچه آی‌مک ۲۴ اینچی برای استفاده روزمره و حتی نیمه حرفه‌ای کاملاً توانمند است، اما نباید برای کار حرفه‌ای و سنگین از جمله رندرگیری‌های سه‌بعدی روی آن حساب کنید. چیپ M1 با تمام قدرتی که دارد، هنوز در برابر پردازنده‌های رده‌بالای اینتل و کارت‌های گرافیک حرفه‌ای کم می‌آورد. اپل دست شما را برای ارتقاء سخت‌افزاری هم چندان باز نمی‌گذارد. به‌خاطر یکپارچگی سخت‌افزار این دستگاه، پیشرفته‌ترین آی‌مک ۲۴ اینچی فقط با ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۲ ترابایت حافظه SSD عرضه می‌شود. برای مقایسه می‌توان به آی‌مک ۲۷ اینچی اشاره کرد که در بالاترین مدل با پردازنده ۱۰ هسته‌ای اینتل Core i9 و ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم و ۸ ترابایت حافظه SSD و کارت گرافیک رادئون پرو 5700XT با ۱۶ گیگابایت رم گرافیکی از نوع GDDR6 به‌فروش می‌رسد و طبیعتاً انتخاب مناسب‌تری برای استفاده حرفه‌ای خواهد بود.

جمع‌بندی

آی‌مک ۲۴ اینچی اپل را می‌توان زیباترین کامپیوتر یکپارچه دنیا دانست که با رنگ‌بندی جذاب و طراحی منحصربه‌فرد، فصل نوینی را در این حوزه آغاز کرده است. این دستگاه در عین سادگی، بی‌نهایت زیباست و حتی می‌تواند به یکی از وسایل تزئینی اصلی منزل یا محل کار شما تبدیل شود. زیر این پوسته زیبا، پیشرفته‌ترین چیپ دنیای کامپیوتر برای استفاده عمومی قرار گرفته که عملکردی بی‌نظیر در اجرای برنامه‌های مخصوص خود دارد. این ویژگی‌ها در کنار نمایشگر بزرگ و باکیفیت و اسپیکرهای قدرتمند، از آی‌مک ۲۴ اینچی یک کامپیوتر تمام‌عیار برای استفاده عمومی و نیمه حرفه‌ای می‌سازد.

البته همانند دیگر محصولات اپل، قیمت آی‌مک هنوز در بازار ایران بسیار بالاست و به‌همین دلیل در حال حاضر نمی‌توان خرید این محصول را توصیه کرد. احتمالاً پس از چند هفته شاهد کاهش قیمت آی‌مک ۲۴ اینچی خواهیم بود. شاید تا آن زمان مدل مجهز به ۱۶ گیگابایت رم این دستگاه هم به بازار بیاید که انتخاب بسیار بهتری نسبت به مدل‌های کنونی محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید به‌روز باشید و با پرداخت ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومان مشکلی ندارید، از خریدن آی‌مک جدید پیشمان نخواهید شد اما اگر عجله ندارید، می‌توانید صبر کنید تا این دستگاه به قیمت واقعی برسد. حتی اگر صبورتر هستید، می‌توانید منتظر آی‌مک بعدی با چیپ پیشرفته‌تر اپل باشید که بدون شک برای کاربران حرفه‌ای‌تر ساخته خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • مسعود
    مسعود | ۲۹ خرداد ۱۴۰۰

    خیلی عالی بود ممنون
    لطفا آیپد پرو m1رو هم سریع تر بررسی کنید 😉

  • هادی آذرنسب
    هادی آذرنسب | ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

    سرعت عملتون خیلی بالاست دم شما خیلی گرم.
    سپاس از سایت(و البته نرم‌افزار) خوبتون👌
    یه سوال داشتم، اپ موبایل با چی ساخته شده؟

مطالب پیشنهادی