ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان با تکنیک سوپر رزولوشن می‌خواهند آلزایمر را در مراحل اولیه تشخیص دهند

تکنیک جدید تصویربرداری از مغز با ترکیب روش برش‌نگاری با گسیل پوزیترون (پت اسکن) و یک دستگاه اسکن حرکات خارجی می‌تواند از مغز تصاویر پرجزئیات ساخته و به شناسایی بیماری‌هایی مثل آلزایمر در مراحل اولیه ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

تکنیک جدید تصویربرداری از مغز با ترکیب روش برش‌نگاری با گسیل پوزیترون (پت اسکن) و یک دستگاه اسکن حرکات خارجی می‌تواند از مغز تصاویر پرجزئیات ساخته و به شناسایی بیماری‌هایی مثل آلزایمر در مراحل اولیه کمک کند. این تکنیک سوپر-رزولوشن نام گرفته است.

محققان در این مطالعه از سوپر رزولوشن برای مهار حرکات ناخواسته سر بیماران استفاده کرده و وضوح اسکن مغزی را افزایش داده‌اند. در روش کار جدید محققان از یک فانتوم متحرک (شبح تصویربرداری پزشکی) و مورد آزمایش غیرانسانی استفاده شد تا ترکیبی از پت اسکن و یک دستگاه ردیابی حرکات خارجی که حرکات سر را با دقت بالا اندازه‌گیری می‌کرد، آزمایش شود.

داده‌های خروجی از این آزمایش در نهایت با هم ترکیب شد و محققان دریافتند که تصویر نهایی وضوح بسیار بیشتری نسبت به پت اسکن‌های ایستا دارد. «یانس چملی»، پژوهشگر مرکز تصویربرداری پزشکی «گوردون» در ماساچوست آمریکا می‌گوید: «تکنیک ما نه تنها اثرات منفی حرکت سر در خروجی تصویر پت اسکن را خنثی می‌کند، بلکه اطلاعات نمونه‌های مربوط به تصویربرداری از سوژه‌های متحرک را افزایش می‌دهد تا وضوح بالاتری به وجود آید.»

با وجود این‌که تکنیک سوپر رزولوشن فقط در مطالعات فاز پیش‌بالینی آزمایش شده، محققان در حال تلاش برای توسعه این تکنیک روی انسان‌ها هستند. چملی با نگاه به آینده بر اثرات مهم استفاده از روش سوپر رزولوشن در تشخیص بیماری‌های مغزی از جمله آلزایمر تاکید می‌کند. او می‌گوید:

«بیماری آلزایمر با شناسایی درهم‌پیچیدگی‌های ناشی از پروتئین تاو تعریف می‌شود. این درهم‌پیچیدگی‌ها در مراحل اولیه بیماری آلزایمر بروز پیدا می‌کنند و گاها دهه‌ها قبل از خودنمایی علائم اصلی بیماری در بخش‌های کوچکی از مغز به وجود می‌آیند. هرچه بهتر بتوانیم از این ساختارهای کوچک مغزی تصویربرداری کنیم، زودتر می‌توانیم بیماری را تشخیص دهیم و حتی شاید در آینده آلزایمر را درمان کنیم.»

نتایج این تحقیق در جلسه مجازی سالانه «انجمن درمان هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی» به اشتراک گذاشته شده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی