ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسپیس ایکس برای اولین بار در ماموریت نظامی آمریکا از راکت جدیدی استفاده نمی‌کند

اسپیس ایکس روز پنجشنبه ۲۷ خردادماه ماهواره GPS III را با موشک فالکن ۹ به فضا می‌فرستد. این نخستین باری است که موشک‌ استفاده شده‌ اسپیس ایکس در ماموریت امنیت ملی آمریکا مورد استفاده قرار ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

اسپیس ایکس روز پنجشنبه ۲۷ خردادماه ماهواره GPS III را با موشک فالکن ۹ به فضا می‌فرستد. این نخستین باری است که موشک‌ استفاده شده‌ اسپیس ایکس در ماموریت امنیت ملی آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد و با موشک جدیدی روبه‌رو نخواهیم بود.

اسپیس ایکس بارها و بارها از موشک‌های چندبار مصرف فالکن ۹ برای انجام ماموریت‌های تجاری استفاده کرده، اما تاکنون موشکی که قبلا مورد استفاده قرار گرفته، در ماموریت‌های امنیت ملی آمریکا کاربرد نداشته است.

سال گذشته نیروی فضایی پنتاگون با ایده پرتاب محموله‌های نظامی با موشک‌های قابل استفاده مجدد موافقت کرد و در همان مقطع زمانی مشخص شد که ماهواره GPS III قرار است در سال ۲۰۲۱ به فضا برود. آماده‌سازی شرایط انجام چنین کاری ماه‌ها زمان برده و اکنون به نظر می‌رسد شرایط مهیاست تا اسپیس ایکس بتواند برای اولین بار ماهواره امنیت ملی آمریکا را با چنین راکتی به فضا ببرد.

اسپیس ایکس در قراردادی ۴۷۰ میلیون دلاری پنجمین ماهواره GPS III را فضا می‌فرستد. در قرارداد اولیه، اجازه استفاده از موشک‌های با قابلیت استفاده مجدد وجود نداشت،‌ اما ارتش آمریکا سال گذشته قرارداد را تغییر داد تا چنین امکانی وجود داشته باشد. با این رویکرد، رقمی در حدود ۶۴ میلیون دلار در هرینه‌ها صرفه جویی می‌شود.

با توجه به اینکه اسپیس ایکس تمرکز خود را روی توسعه و ساخت موشک استارشیپ گذاشته و حتی ممکن است دیگر تمایلی به ساخت موشک‌های فالکن ۹ نداشته باشد، چنین تغییر رویه‌ای بسیار منطقی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر باید در نظر داشت که ساخت موشک‌های جدید برای پرتاب‌های اول کار ساده‌ای نیست و دشواری‌های زیادی دارد. باید دید این ماموریت به چه شکل انجام خواهد شد و چه مسایلی را به دنبال خواهد داشت.

چنین قراردادی نشان می‌دهد که پنتاگون اعتماد زیادی به اسپیس ایکس دارد. با وجودی که تاکنون ماموریت‌های دیگری انجام شده ، اما قرارداد جدید می‌تواند سطح دیگری از اعتماد به این شرکت را نشان دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی