ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

مروری بر کانسپت پژو RC 908 پس از 15 سال؛ رویایی که هرگز محقق نشد

پانزده سال پیش و در نمایشگاه خودروی پاریس 2006، پژو با رونمایی از یک مفهومی بسیار متفاوت همه را انگشت به دهان گذاشت! این کانسپت 908 RC نامگذاری شده بود و هم از لحاظ طراحی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

پانزده سال پیش و در نمایشگاه خودروی پاریس 2006، پژو با رونمایی از یک مفهومی بسیار متفاوت همه را انگشت به دهان گذاشت! این کانسپت 908 RC نامگذاری شده بود و هم از لحاظ طراحی و هم از لحاظ فنی در سطح بالایی قرار داشت. این مفهومی خاص و لوکس نیروی خود را از یک موتور V12 دیزلی دریافت می‌کرد، موتوری که در حقیقت برای نماینده پژو در مسابقات 24 ساعته لمان 2007 توسعه یافته بود و در این پروژه به عنوان قلب تپنده یک سدان فوق لوکس نقش بازی میکرد٬ خودرویی که هیچ‌گاه به بازار راه نیافت.

با گذشت زمانی نسبتا طولانی، پژو 908 RC هنوز هم که هنوز است، جذابیت‌های خاص خود را دارد. در آن مقطع پژو با مدل‌های موفقی مثل 307 و 407 دوران خوشی را سپری می‌کرد. اما این شرکت تصمیم گرفت با رونمایی از کانسپت مذکور رده‌های بالایی بازار را نشانه گرفته و برداشت خود از یک سدان لوکس و اشرافی را به نمایش بگذارد.

نکته جالب توجه اینکه برخلاف دیگر سدان‌ها که در آنها موتور معمولا در جلو نصب می‌شود، موتور 908 RC در قسمت میانی قرار دارد. این موتور حجمی برابر با 5.5 لیتر داشته و می‌تواند 691 اسب بخار قدرت و 1200 نیوتن متر گشتاور تولید کند. با این خروجی، راندمان موتور 908 RC بسیار بیشتر از موتورهای دیزلی عصر خود بوده و قابل مقایسه با هیچ یک از آنها نیست.

برای اینکه درک بهتری از خروجی موتور پژو 908 RC داشته باشید، باید بگوییم گشتاور این کانسپت 15 ساله بیشتر از سوپر اتومبیل‌های بروزی چون پاگانی هوایرا رودستر BC و یا پورشه تایکان توربو S است!

سیلندرهای موتور 908 RC با آرایش V شکل و زاویه 100 درجه چیده شده‌اند. این موتور مرکز ثقل بسیار پایینی داشته و بخاطر دو فیلتر بزرگ یک اتومبیل دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود، البته با در نظر گرفتن استانداردهای زمان معرفی.

نیروی تولیدی توسط موتور V12 دیزلی از طریق یک گیربکس شش سرعته سکوئنشال (ترتیبی) که به صورت الکترونیکی کنترل می‌شود، در اختیار چرخ‌ها قرار می‌گیرد. این گیربکس در زیر موتور تعبیه شده و برای اینکه بتواند گشتاور عظیم را تحمل کند، بازنگری‌های زیادی در آن صورت گرفته است.

شاسی لانه‌زنبوری ساخته شده از کامپوزیت کربن و آلومینیوم، میله ضد واژگونی، سیستم تعلیق دوبل جناغی برگرفته از 407، رینگ‌های 20 اینچی کرومی چند پره، تایرهای میشلن پایلوت اسپرت SP2 و ترمز برمبو با دیسک‌های سرامیک کربنی از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر پژو 908 RC در بخش فنی هستند.

از لحاظ طراحی هم 908 RC شبیه هیچ یک از محصولات وقت پژو نیست و گویی به آینده تعلق دارد! شاید اگر لوگوی پژو روی این کانسپت نبود، بسیاری آن را با یک بوگاتی اشتباه می‌گرفتند!

شیشه خمیده بزرگ از ویژگی‌های خاص ظاهری این کانسپت است که میدان دید گسترده‌ای را به ارمغان می‌آورد

در داخل کابین، پژو توجه ویژه‌ای به تازه‌ترین تکنولوژی‌ها و بهره‌گیری از مواد مرغوب داشته و سعی کرده این کانسپت را هم‌ردیف پیشرفته‌ترین خودروهای عصر خود قرار دهد. در قسمت میانی داشبورد این مفهومی یک نمایشگر بزرگ لمسی تعبیه شده و تقریبا تمامی امکانات از طریق آن مدیریت می‌شوند. روی کنسول میانی عقب هم یک نمایشگر دیجیتال تدارک دیده شده تا سرنشینان حاضر در این قسمت بتوانند به وسیله آن امکانات مختلف را کنترل کنند.

در زمان رونمایی از 908 RC پژو مورد تحسین همه نشریات خودرویی و بازدیدکنندگان قرار گرفت. حتما خواهید پرسید پس چرا این شرکت با وجود دریافت بازخوردهای مثبت، کانسپت هیجان‌انگیز خود را راهی خطوط تولید نکرد؟ در پاسخ باید گفت این خودرو به علت هزینه ساخت بالا برای مشتریان گران تمام می‌شد و طبیعتا کسی دوست نداشت پول یک ابرخودرو را برای محصولی با لوگوی پژو پرداخت کند!

چهار سال بعد، پژو از المان‌های ظاهری 908 RC در طراحی کوپه اسپرت RCZ استفاده کرد. اما علی‌رغم طراحی جذاب، این خودرو از لحاظ عملکرد فاصله زیادی با رقبا داشت و نتوانست در جلب نظر مثبت افرادی که خواهان قدرت و هیجان هستند، موفق عمل کند. البته ذکر این نکته ضروری است RCZ از لحاظ فروش به موفقیت خوبی در اروپا رسید و حتی عنوان کوپه سال 2010 را از نشریه تاپ گیر دریافت کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۲۶ خرداد ۱۴۰۰

    شانس آوردن تولیدش نکردن، وگرنه چندسال بعد شاهد رسوایی پی اس آ در کنار دیزل گیت فولکس واگن می‌بودیم!

مطالب پیشنهادی