ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فروش حافظه رم DDR5 احتمالا در سال ۲۰۲۳ از DDR4 پیشی می‌گیرد

مهاجرت از DDR4 به DDR5 سریع‌تر از آن‌چه انتظار داریم اتفاق خواهد افتاد. پیش‌بینی شده که گذار به DDR5 در سال ۲۰۲۲ در بازار سرورها و شرکت‌های تجاری جدی می‌شود و فروش حافظه‌های DDR5 در ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۵

مهاجرت از DDR4 به DDR5 سریع‌تر از آن‌چه انتظار داریم اتفاق خواهد افتاد. پیش‌بینی شده که گذار به DDR5 در سال ۲۰۲۲ در بازار سرورها و شرکت‌های تجاری جدی می‌شود و فروش حافظه‌های DDR5 در سال ۲۰۲۳ از حافظه‌های DDR4 بیشتر خواهد شد.

به گزارش شرکت Yolle Developpement، در سال ۲۰۲۳ با پذیرش حافظه‌های DDR5 در بازارهای جریان اصلی از جمله بازار موبایل، لپ‌تاپ و کامپیوترهای شخصی، این فناوری از نسل قبلی خود پیشی می‌گیرد.

آمارهای دقیق‌تر حاکی از آن است که پذیرش فناوری DDR5 در سال ۲۰۲۲ به لطف بازار سرورها حدود ۲۵ درصد افزایش می‌یابد، سپس جهش اصلی از نظر سهم بازار با یک افزایش بیش از ۵۰ درصدی در سال ۲۰۲۳ رقم می‌خورد. در نهایت، سایر بازارها هم در طول سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ به استفاده از فناوری DDR5 روی می‌آورند و سهم بازار DDR4 را به ۵ درصد محدود می‌کنند.

علی‌رغم وضعیت اشباع بازار در سال ۲۰۱۹، حرکت به سمت DDR5 با تقاضای گسترده‌تر کاربران شتاب بیشتری پیدا خواهد کرد. شرکت Yolle Developpement پیش‌بینی می‌کند که ارزش بازار DRAM به رکورد ۱۲۰ میلیارد دلار و بازار NAND به ۶۸ میلیارد دلار خواهد رسید. این حرکت تا سال ۲۰۲۶ ادامه پیدا می‌کند و در نهایت ارزش بازار حافظه‌ها به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

فناوری DDR5 پیشرفت زیادی نسبت به نسل فعلی یعنی DDR4 داشته است. DDR5 دو برابر DDR4 پهنای باند و چهار برابر آن تراکم «دای» (Die) دارد. به این ترتیب، ظرفیت DIMMS در آن بسیار بالاتر است و در عین حال با ولتاژ بسیار کمتری کار می‌کند.

این معماری به‌صورت داخلی از ECC پشتیبانی می‌کند تا اعتمادپذیری بهتری داشته باشد، اما پشتیبانی از ECC در سطح دای عمل می‌کند و به همین خاطر دارای پیش‌نیازهایی نیست که حافظه‌های ECC با کمک آن‌ها از انتقال اطلاعات محافظت می‌کنند. در نتیجه، احتمالا فروش حافظه‌های DDR5 را در هر دو مدل استاندارد و با پشتیبانی از ECC خواهیم داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی