ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

مقایسه گلکسی A32 و گلکسی A31؛ وقتی نمایشگر حرف اول را می‌زند [تماشا کنید]

سامسونگ که مدت‌هاست رتبه اول بازار موبایل جهان را در اختیار دارد، بخش زیادی از موفقیت‌اش را مدیون گوشی‌های میان‌رده متنوعی است که تمام بازه‌های قیمتی را پوشش می‌دهند. کیفیت ساخت مطلوب در کنار پشتیبانی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

سامسونگ که مدت‌هاست رتبه اول بازار موبایل جهان را در اختیار دارد، بخش زیادی از موفقیت‌اش را مدیون گوشی‌های میان‌رده متنوعی است که تمام بازه‌های قیمتی را پوشش می‌دهند. کیفیت ساخت مطلوب در کنار پشتیبانی نرم‌افزاری درازمدت، باعث شده تا کاربران با اطمینان خاطر بیشتری محصولات این شرکت کره‌ای را انتخاب کنند، حتی اگر قیمت بالاتری نسبت به رقبا داشته باشند. در این مطلب می‌خواهیم یکی از گوشی‌های اقتصادی جدید سامسونگ یعنی گلکسی A32 را با مدل سال گذشته یعنی گلکسی A31 مقایسه کنیم تا ببینیم نسل جدید چه پیشرفت‌هایی داشته است. این دو گوشی هم‌اکنون در بازه قیمتی ۵ الی ۶ میلیون تومان در بازار حضور دارند.

گلکسی A31 اوایل سال ۱۳۹۹ معرفی شد و با صفحه سوپر امولد، دوربین چهارگانه و باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی به‌سرعت جایگاه خوبی را در بازار پیدا کرد. گلکسی A32 با پیشرفت‌هایی در بخش نمایشگر، دوربین و سخت‌افزار، عضو تازه‌وارد بازار محسوب می‌شود ولی با توجه به موفقیت نسل قبل، می‌توان آینده روشنی را برایش متصور شد. در جدول زیر مشخصات این دو گوشی را مرور می‌کنیم.

همان‌طور که می‌بینید برجسته‌ترین تفاوت بین این دو گوشی در بخش نمایشگر رخ داده است. گلکسی A32 اولین میان‌رده سامسونگ با نمایشگر ۹۰ هرتزی محسوب می‌شود و در این رده قیمتی، یکی از بهترین نمایشگرها را در اختیار دارد. در ادامه این دو گوشی را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

مقایسه ویدیویی سامسونگ گلکسی A32 و گلکسی A31

تماشای ویدیو از آپارات

تماشای ویدیو از یوتوب

طراحی و کیفیت ساخت

بسته به این‌که از کدام طرف به گلکسی A32 و گلکسی A31 نگاه کنید، تفاوت‌ها و شباهت‌های زیادی می‌بینید. از نمای روبرو هیچ تفاوتی بین این دو گوشی دیده نمی‌شود و بعید است بتوانید تشخیص دهید که کدام‌یک جدیدتر است. هر دو میان‌رده سامسونگ از نمایشگر ۶.۴ اینچی با حاشیه نسبتاً زیاد و ناچ قطره‌ای دوربین سلفی بهره می‌برند و سامسونگ هیچ تلاشی برای کاهش حاشیه اطراف صفحه، وزن و ضخامت نسل جدید نکرده است. البته از حق نگذریم؛ گلکسی A32 یک گرم سبک‌تر، ۰.۴ میلی‌متر کوتاه‌تر و ۰.۲ میلی‌متر باریک‌تر شده، ولی همه این ارقام می‌توانند خطای محاسباتی باشند.

با وجود تشابه مشخصات فیزیکی، گلکسی A31 بهتر در دست می‌نشیند و ارگونومی بهتری دارد. این تفاوت به فریم باریک‌تر و خمیدگی بیشتر پنل پشتی گلکسی A31 برمی‌گردد، در حالی که در گلکسی A32 طراحی تخت‌تری را شاهد هستیم. فریم و قاب پشت هر دو گوشی از پلاستیک ساخته شده‌اند و کیفیت بسیار خوبی دارند.

پنل پشتی جاییست که بیشترین تفاوت‌ها را می‌بینیم. ماژول دوربین گلکسی A31 همانند هم‌نسل‌های خودش به‌شکل یکپارچه طراحی شده اما در گلکسی A32 هر دوربین، بیرون‌زدگی مخصوص به خودش را دارد. همچنین دیگر خبری از خطوط مورب پشت بدنه نیست و با طراحی مینیمال‌تری در نسل جدید روبرو هستیم. این‌که کدام‌یک را می‌پسندید کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد ولی به‌نظر من گلکسی A32 در مجموع طراحی مدرن‌تری دارد و زیباتر به‌نظر می‌رسد.

هیچ‌کدام از این دو گوشی گواهی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار ندارند و اطلاعات دقیقی هم از روکش محافظ صفحه نمایش آنها نیست. البته این ویژگی‌ها در دنیای میان‌رده‌های خوش‌قیمت اهمیت زیادی ندارد و ما هم چنین انتظاری نداریم. آنچه این دو گوشی را از رقبا متمایز می‌کند، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر است که حس و حال یک گوشی مدرن را به شما می‌دهد. حتماً می‌دانید که حسگرهای اپتیکال -حداقل در دنیای میان‌رده‌ها- به‌اندازه کافی دقیق و سریع نیستند و باید حدود یک ثانیه برای باز کردن قفل گوشی منتظر بمانید.

نمایشگر

مهم‌ترین تفاوت بین این دو نسل در بخش نمایشگر دیده می‌شود. گلکسی A31 با صفحه سوپر امولد ۶.۴ اینچی و رزولوشن فول اچ‌دی در زمان خودش یکی از بهترین نمایشگرهای دنیای میان‌رده‌ها را داشت. حالا سامسونگ سنگ تمام گذاشته و گلکسی A32 را به‌عنوان اولین گوشی میان‌رده خودش با نمایشگر ۹۰ هرتزی معرفی کرده است.

نمایشگر ۹۰ هرتزی تجربه شما از اندروید را تا حد زیادی ارتقاء می‌دهد و یک‌تنه ارزش خرید گلکسی A32 را چند پله بالاتر می‌برد. البته این تنها پیشرفت نمایشگر این  گوشی نیست. حداکثر روشنایی صفحه گلکسی A32 در حالت خودکار به بالای ۸۰۰ نیت می‌رسد و پا در قلمرو پرچمداران می‌گذارد. این رقم در نسل قبل حدود ۶۴۰ نیت بود که رقم قابل قبولی محسوب می‌شد، اما سامسونگ برای بالا بردن انتظارات شما از یک گوشی خوش‌قیمت آرام نمی‌گیرد.

هر دو گوشی توانایی نمایش رنگ‌ها در حالت طبیعی و زنده را دارند که به‌ترتیب فضاهای رنگی sRGB و DCI-P3 را پوشش می‌دهند. حالت دوم رنگ‌ها را شاداب‌تر و غلیظ‌تر می‌کند ولی اگر به رنگ‌های طبیعی‌تر علاقه دارید حالت اول را انتخاب کنید. البته در هر دو حالت، گلکسی A31 رنگ سفید را دقیق‌تر نشان می‌دهد و نمایشگر گلکسی A32 هاله صورتی را روی تصویر می‌اندازد. همچنین گلکسی A32 در زوایای مختلف بیشتر تغییر رنگ می‌دهد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

گلکسی A32 با اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI 3.1 معرفی شد و با همین ترکیب به‌دست من رسید که به‌روزترین ترکیب نرم‌افزاری سامسونگ محسوب می‌شود، یعنی همان چیزی که در پرچمداران این شرکت هم می‌بینیم. گلکسی A31 در زمان عرضه به اندروید ۱۰ و One UI 2.5 مجهز شده بود اما به‌تازگی اندروید ۱۱ و One UI 3.1 را هم گرفته و در حال حاضر گوشی کاملاً به‌روزی است.

از آنجا که نرم‌افزار دو گوشی تفاوتی با یکدیگر ندارد، در مورد جزئیات رابط کاربری صحبت نمی‌کنم. این دو میان‌رده به‌خوبی رابط کاربری را اجرا می‌کنند و معمولاً شاهد لگ و کندی و تأخیر نیستیم اما نمایشگر ۹۰ هرتزی گلکسی A32 این حس را در شما به‌وجود می‌آورد که با گوشی به‌مراتب سریع‌تری روبرو هستید. نرخ رفرش بالا می‌تواند تجربه شما از اندروید و رابط کاربری را چند پله ارتقا دهد. البته سخت‌افزار گلکسی A32 گاهی اوقات برای پشتیبانی از این نمایشگر کم می‌آورد و برای مدت کوتاهی روی انیمیشن‌های سنگین گیر می‌کند ولی در مجموع، تجربه بسیار بهتری را به ارمغان می‌آورد.

نکته مهم دیگر این است که گلکسی A32 گوشی جدیدتری محسوب می‌شود و به احتمال زیاد مدت بیشتری از سوی سامسونگ پشتیبانی خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود در نهایت، این گوشی یک نسخه اندروید بیشتر از نسل قبل دریافت کند.

سخت‌افزار

سامسونگ در گلکسی A31 و گلکسی A32 از چیپ‌های ساخت مدیاتک استفاده کرده است. مدل سال قبل چیپ مدیاتک هلیو P65 دارد و مدل جدید از چیپ مدیاتک هلیو G80 بهره می‌برد. هر دو چیپ با فناوری ۱۲ نانومتری ساخته شده‌اند و مشخصات مشابهی دارند، با این تفاوت که در هلیو G80 فرکانس هسته‌های کم‌مصرف پردازنده اصلی از ۱.۷ به ۱.۸ گیگاهرتز رسیده و فرکانس پردازشگر گرافیکی هم از ۸۲۰ به ۹۵۰ مگاهرتز ارتقاء یافته است. بدین‌ترتیب باید انتظار عملکرد مشابهی از سخت‌افزار این دو گوشی داشته باشیم.

نتایج تست‌ها هم این موضوع را تأیید می‌کنند. بنچمارک آنتوتو ۹ با نسخه لایت تست گرافیکی روی دو گوشی به نتیجه یکسانی رسید. نتایج تست گیک‌بنچ ۵ هم یکسان هستند و جالب این‌که در تست پی‌سی مارک، گلکسی A31 حدود ۵ درصد بهتر از گلکسی A32 عمل می‌کند. نتایج این سه تست را در زیر می‌بینید.

از نظر کارآیی پردازشگر گرافیکی، کفه ترازو اندکی به سمت گلکسی A32 سنگینی می‌کند. این گوشی در تست‌های تری‌دی مارک اسلینگ‌شات، اسلینگ‌شات اکستریم و اسلینگ‌شات اکستریم آنلیمیتد به‌ترتیب ۴ و ۱۰ و ۱۳ درصد قوی‌تر از نسل قبل عمل می‌کند. نتایج این تست‌ها را در ادامه می‌بینید.

طبق تجربه‌ای که از کار کردن با این دو گوشی داشتم، در شرایط واقعی هم تفاوت محسوسی از نظر کارآیی سخت‌افزاری با یکدیگر ندارند. البته نمایشگر ۹۰ هرتزی این احساس را در شما به‌وجود می‌آورد که گلکسی A32 سریع‌تر کار می‌کند. هر دو گوشی بازی‌های نه‌چندان سنگین را به‌خوبی اجرا می‌کنند ولی از عهده اجرای بازی‌های سنگین مثل آسفالت ۹ برنمی‌آیند. کال آو دوتی موبایل روی این دو گوشی میان‌رده با تنظیمات گرافیکی متوسط قابل اجراست اما گاهی اوقات با لگ‌های جزئی روبرو می‌شوید. هنگام اجرای بازی برای مدت طولانی هم هر دو گوشی به یک اندازه گرم می‌شوند ولی نه در حدی که نگران‌تان کنند.

برای افزایش ظرفیت حافظه داخلی در این دو گوشی درگاه اختصاصی کارت حافظه تعبیه شده تا بتوانید هم‌زمان از دو سیم‌کارت و یک کارت حافظه استفاده کنید. تنها اسپیکر گلکسی A32 و گلکسی A31 روی لبه پایینی قرار گرفته و مانند اکثر میان‌رده‌ها، کیفیت و حجم صدای متوسطی دارد. البته جک هدفون می‌تواند رضایت علاقه‌مندان به موسیقی را جلب کند.

دوربین

گلکسی A32 و گلکسی A31 از ترکیب دوربین مشابهی بهره می‌برند ولی دوربین اصلی آنها با یکدیگر تفاوت دارد. اگرچه گلکسی A31 با دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی در زمان خودش سرآمد بود، اما حالا گلکسی A32 با دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی در دنیای گوشی‌های اقتصادی خودنمایی می‌کند. دوربین‌های اولتراواید ۸ مگاپیکسلی، ماکرو و عمق‌سنج ۵ مگاپیکسلی و سلفی ۲۰ مگاپیکسلی در هر دو گوشی مشترک هستند.

رابط کاربری دوربین این دو گوشی هم تفاوتی با یکدیگر ندارد و احتمالاً بدون هیچ مشکلی می‌توانید از آنها استفاده کنید. البته گلکسی A32 چند حالت اضافه مانند اسلوموشن، هایپرلپس و نایت‌مود را در اختیار شما می‌گذارد. دو مورد اول کاربرد زیادی ندارند اما نایت‌مود می‌تواند عکاسی شبانه با گلکسی A32 را کمی راحت‌تر کند.

دوربین اصلی این دو گوشی با وجود اختلاف رزولوشن، ابعاد یکسانی دارند و به همین دلیل از نظر کیفیت، تفاوت محسوسی بین خروجی عکس‌های آنها دیده نمی‌شود. گلکسی A32 و گلکسی A31 از ترکیب چهارگانه پیکسل‌ها برای دوربین اصلی بهره می‌برند، در نتیجه عکس‌های نهایی آنها به‌ترتیب ۱۶ و ۱۲ مگاپیکسلی خواهد بود. طبق تجربه من، عکس‌های دوربین اصلی این دو گوشی در شرایط نوری مناسب برای این رده قیمتی بسیار باکیفیت هستند. گلکسی A32 کمی بازه دینامیکی بیشتری دارد و جزئیات سایه‌ها را کمی بهتر درمی‌آورد. البته پردازش نرم‌افزاری هم در این زمینه نقش دارد و نرم‌افزار گلکسی A32 ترجیح می‌دهد عکس‌ها را روشن‌تر ثبت کند. هر دو گوشی قابلیت HDR را به‌شکل خودکار فعال می‌کنند و عکس ثبت  شده، بسیار بهتر از آن چیزیست که هنگام عکاسی روی خود گوشی می‌بینید. عکس‌های زیر با دوربین اصلی این دو گوشی گرفته شده‌اند (عکس سمت راست با گلکسی A32 و عکس سمت چپ با گلکسی A31).

image
image
image
image
image

در محیط تاریک عملکرد دوربین اصلی این دو گوشی تعریفی ندارد که برای گوشی‌های میان‌رده در این بازه قیمتی چندان عجیب نیست. جالب این‌که در حالت عادی گاهی اوقات گلکسی A31 بهتر از گلکسی A32 عکس می‌گیرد. نایت‌مود در گلکسی A32 به‌اندازه کافی تأثیرگذار نیست و جز کراپ کردن قاب تصویر، تفاوت زیادی در خروجی ایجاد نمی‌کند، به‌خصوص اگر محیط خیلی تاریک باشد. عکس‌های زیر در محیط تاریک با این دو گوشی گرفته شده‌اند (عکس سمت راست با گلکسی A32 و عکس سمت چپ با گلکسی A31).

image
image
image
image
image

با توجه به تصاویر فوق، نمی‌توان دوربین اصلی گلکسی A32 را به‌عنوان یکی از مزایای مهم این گوشی نسبت به نسل قبل در نظر گرفت. بقیه دوربین‌های این دو گوشی نیز تفاوتی از نظر کیفیت عکس و قابلیت‌های عکاسی ندارند و مقایسه آنها بی‌فایده است.

باتری و شارژ

گلکسی A32 و گلکسی A31 هردو باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارند. با توجه به نرخ رفرش بالاتر نمایشگر گلکسی A32 و اندکی قدرت بیشتر سخت‌افزاری، انتظار داشتم که شارژدهی مدل سال گذشته بیشتر باشد. در عمل هم همین‌طور بود ولی این اختلاف چندان چشمگیر نیست. در واقع هر دو گوشی شارژدهی بسیار خوبی دارند و به‌راحتی یک روز کامل را جواب می‌دهند. حتی با استفاده متعادل ممکن است شارژدهی به اواسط روز دوم هم برسد. تست باتری این دو گوشی با اپلیکیشن پی‌سی مارک در حالت روشنایی ۵۰ درصدی نمایشگر و وای‌فای روشن این موضوع را تأیید می‌کند.

این دو گوشی از شارژ سریع ۱۵ واتی هم پشتیبانی می‌کنند ولی سرعت شارژ آنها در مقایسه با رقبای جدید، کمی کند محسوب می‌شود. گلکسی A32 و گلکسی A31 طی نیم ساعت حدود ۳۰ درصد شارژ می‌شوند و شارژ کامل آنها هم به حدود ۲:۳۰ الی ۳:۰۰ ساعت زمان نیاز دارد که رقم زیادیست.

جمع‌بندی

گلکسی A32 و گلکسی A31 دو میان‌رده ارزشمند بازار کشور هستند و در محدوده قدرت خرید اکثر کاربران قرار دارند. با توجه به رده قیمتی حدود ۵.۵ میلیون تومان، نمی‌توان ایراد خاصی به آنها گرفت. هر دو گوشی سخت‌افزار مناسب برای اجرای برنامه‌های روزمره و بازی‌های سبک را دارند و نمایشگر آنها هم در زمره بهترین‌ها قرار می‌گیرد. با این حال اگر قصد خرید گوشی سامسونگ در این رده قیمتی را دارید، گلکسی A32 طبیعتاً انتخاب بسیار بهتری محسوب می‌شود. این گوشی جدید با نمایشگر ۹۰ هرتزی و دوربین اصلی بهتر، پیشرفت محسوسی نسبت به نسل قبل داشته و از آنجا که گوشی جدیدتریست، از نظر نرم‌افزاری هم پشتیبانی طولانی‌تری خواهد داشت. البته پیشنهاد می‌کنم مدل ۶/۱۲۸ گیگابایتی گلکسی A32 را بخرید که عملکرد بهتری نسبت به مدل پایه دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • vilaa
    vilaa | ۲۶ خرداد ۱۴۰۰

    جواب این سوال که از روی تیتر هم مشخص است، کاش مقایسه بین همین A32 با رم ۶ فرضا و A51 انجام می‌گرفت

مطالب پیشنهادی