ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ورود استارتاپ‌ها به بورس
تکنولوژی

رییس سازمان بورس: موانع تحمیلی عامل عدم ورود استارتاپ‌ها به بورس هستند

رییس سازمان بورس اعلام کرده آنها در این سازمان به دنبال ورود پنج استارتاپ به بورس بودند، اما موانعی که عمدتا از بیرون تحمیل شده‌اند از به نتیجه رسیدن این موضوع، جلوگیری به عمل آورده‌اند. ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۰

رییس سازمان بورس اعلام کرده آنها در این سازمان به دنبال ورود پنج استارتاپ به بورس بودند، اما موانعی که عمدتا از بیرون تحمیل شده‌اند از به نتیجه رسیدن این موضوع، جلوگیری به عمل آورده‌اند.

«محمدعلی دهقان دهنوی» امروز سه‌شنبه 26 خرداد ماه در بیست و چهارمین نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران، در مورد چرایی عدم ورود استارتاپ‌ها به بورس گفته است: «هدف ما این بوده که پنج استارتاپ را وارد بورس کنیم اما این اقدام با موانع زیادی همراه است که از بیرون تحمیل شده که اگر این موانع برطرف نشود آسیب‌هایی را به استارتاپ‌ها وارد می‌کند.»

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تأکید بر اینکه باید مکانیزمی طراحی شود تا نوآوری به همه بازار سرمایه منتشر شود، گفت: «اکنون اقدام جدیدی به نام طرح تحول بازار سرمایه آغاز کرده‌ایم  که شامل محورهای مختلف مانند تسهیل فرآیندها، توسعه نهادهای مالی، تقویت بازار اولیه، ایجاد نهادهای مالی، افزایش شفافیت در بازار سرمایه و تقویت جریان اطلاعات از سمت شرکت‌ها به سهامداران می‌شود و این موضوع به عنوان نقشه راه به ما کمک خواهد کرد.»

ورود استارتاپ‌ها به بورس

شایان ذکر است که مسئله ورود استارتاپ‌ها به بورس و چالش‌های آن، مسئله جدیدی نیست و پیش از این دیگر مسئولان کشوری نظیر وزیر ارتباطات بارها در مصاحبه‌های مختلف در مورد آن اظهار نظر کرده ‌اند. «محمد جواد آذری جهرمی» در لایو اینستاگرامی سال گذشته خود درباره دلایل مانع‌تراشی برای استارتاپ‌هایی که قصد ورود به بورس را دارند گفته بود:

چند بحث وجود دارد؛ یکی بحث دارایی‌های نامشهود است که بورس روی این مسئله حساس است. از باب اینکه بعدا صدمه‌ای به مال مردم وارد نشود که البته راه‌حل هم دارد. دستورالعمل دارد و ما هم دستورالعملش را به سازمان بورس داده‌ایم.

بخشی هم برمی‌گردد به نوع نگرانی که بعضا برخی از دستگاه‌ها دارند در برابر بزرگ‌شدن اقتصاد شرکت‌هایی که وابستگی به نهاد حکومتی ندارند. برخی از وجود سرمایه‌دار بزرگ در کشور می‌ترسند. این بحث سنتی در نظام حکومتی ایران است و هر‌کس می‌خواهد بزرگ شود، باید به جایی وصل شود و اگر وصل نشود، کارش پیش نمی‌رود.

از صحبت‌های رییس سازمان بورس و وزیر ارتباطات می‌توان اینطور برداشت کرد که بعضی دستگاه‌ها و نهادها در کشور، بابت ورود استارتاپ‌ها به بورس و استقبالی که از آن‌ها به عمل می‌آید واهمه دارند و به نظر می‌رسد مشکلات و موانعی در این راه وجود دارد. پاییز سال گذشته تپسی از بین ۵ استارتاپی که اعلام شده بود قصد ورود به بورس دارد اعلام کرده بود که به زودی وارد تابلوی فرابورس خواهد شد اما تا امروز و پس از گذشت بیش از ۶ ماه از این موضوع، این اتفاق نیفتاده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی