ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران راه جدیدی برای مقابله با سرطان لوزالمعده پیدا کردند

سرطان لوزالمعده یا پانکراس یکی از بدترین سرطان‌هاست که نه تنها شناسایی آن سخت است، بلکه آمار مرگ‌ومیر بالایی هم دارد. اما حالا پژوهشگران متوجه شده‌اند که یکی از داروهای موجود می‌تواند برای برای مقابله ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

سرطان لوزالمعده یا پانکراس یکی از بدترین سرطان‌هاست که نه تنها شناسایی آن سخت است، بلکه آمار مرگ‌ومیر بالایی هم دارد. اما حالا پژوهشگران متوجه شده‌اند که یکی از داروهای موجود می‌تواند برای برای مقابله با این سرطان مورد استفاده قرار بگیرد.

جهش‌ها در ژنی به نام «KRAS» یکی از رایج‌ترین دلایل سرطان است که در سرطان‌هایی مانند پانکراس یا ریه به چشم می‌خورد. متاسفانه پروتئین‌های KRAS به علت شکلی که دارند، قابل درمان محسوب نمی‌شدند اما اخیرا یکی از داروهایی که می‌تواند به این پروتئین‌ها وصل شود، برای فاز دوم آزمایش‌های بالینی تاییدیه دریافت کرده است.

اما حالا پژوهشگران در دانشگاه «ویرجینیا کامنولث» راه جدیدی را برای حمله با سرطان‌های با جهش‌های KRAS پیدا کرده‌اند. محققان چهار پروتئین مختلف به نام‌های CDK1 و CDK2 به همراه CDK7 و CDK9 را پیدا کرده‌اند که ظاهرا در تومورهایی که نمی‌توانند بدون جهش KRAS زنده بمانند، نقش بالایی دارند. بنابراین می‌توان آن‌ها را هدف قرار داد.

سرطان لوزالمعده

برای چنین کاری، پژوهشگران ۲۹۴ دارویی که از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای اهداف مختلفی مورد تایید قرار گرفته‌اند را بررسی کردند. آن‌ها موفق به شناسایی دارویی شدند که می‌تواند تمام این چهار پروتئین CDK را مهار کند. این دارو که با نام «AT7519» شناخته می‌شود، در آزمایش‌های بالینی برای درمان سایر سرطان‌ها شکست خورده اما هنوز برای سرطان لوزالمعده مورد آزمایش قرار نگرفته بود.

برای تست عملکرد این دارو، محققان آن را در مقابله توموری که از طریق نمونه‌های سرطان لوزالمعده ۵ بیمار در آزمایشگاه رشد کرده بود، قرار دادند. AT 7519 توانست با موفقیت رشد سلول‌ها را سرکوب کند و نتایج یکسانی در مدل‌های انسانی و موش از خودش نشان داد. با وجود این موفقیت، هنوز نمی‌توان از آن برای تست‌های انسانی استفاده کرد، البته یک قدم مهم به حساب می‌آید.

به گفته پژوهشگران، اگر این تکنیک روی سرطان پانکراس کارایی داشته باشد، می‌توان امید داشت که روی دیگر سرطان‌های وابسته به جهش‌های KRAS مانند ریه و روده بزرگ تاثیر بگذارد. نتیجه کار محققان در ژورنال «Clinical Cancer Research» منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی