ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهش جدید: تست ادرار می‌تواند تومور مغزی را با دقت بالایی تشخیص دهد

نتایج اولیه تحقیقات دانشمندان ژاپنی نشان می‌دهد آزمایش ادرار ساده می‌تواند ابتلا به تومور مغزی را در مراحل اولیه بیماری با دقت بالایی تشخیص دهد. تومور مغزی را می‌توان با علائمی مانند سردردهای نامنظم، حالت ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

نتایج اولیه تحقیقات دانشمندان ژاپنی نشان می‌دهد آزمایش ادرار ساده می‌تواند ابتلا به تومور مغزی را در مراحل اولیه بیماری با دقت بالایی تشخیص دهد.

تومور مغزی را می‌توان با علائمی مانند سردردهای نامنظم، حالت تهوع و یا اختلال در گفتار تشخیص داد، اما این علائم معمولا تا پیشرفت کامل بیماری مشخص نمی‌شوند. همین مساله تشخیص اولیه را سخت می‌کند، با این حال آزمایشات اولیه می‌تواند در روند درمان بیمار تاثیر زیادی داشته باشد.

وقتی صحبت از روش‌های غیر تهاجمی و کارآمد در تشخیص سرطان می‌شود، آزمایش ادرار در کنار آزمایش خون، راهکار هیجان‌انگیزی به شمار می‌رود. محققان می‌توانند با بررسی آن، نشانگرهای زیستی را در بدن تشخیص دهند که می‌تواند به این بیماری‌ مرتبط باشد. با این روش، آن‌ها می‌توانند چنین بیماری‌هایی را قبل از بروز نشانه‌های بالینی بیماری تشخیص دهند. این مطالعات نشان داد که این روش برای تشخیص سرطان‌های پروستات، پانکراس، مثانه و حتی ریه می‌تواند امیدوارکننده باشد.

حالا این تیم تحقیقاتی امیدوارند تا با آزمایش ادرار و بررسی میکروآر‌ان‌ای‌ها (microRNA) بتوانند تومورهای مغزی را نیز تشخیص دهند. میکروآر‌ان‌ای‌ها رشته‌های کوتاه آر‌ان‌ای غیر کد ژنی هستند که نقش مهمی در بیان ژن دارند و با وجود سلول‌های سرطانی در بدن می‌توانند اشکال منحصربفردی را به وجود آورند.

محققان توانستند دستگاهی را توسعه دهند که با ۱۰۰ میلیون سیم از جنس روی اکسید با ابعاد نانومتری بتواند میکروآر‌ان‌ای‌های یک نمونه به کوچکی  یک میلی‌لیتر را نیز تشخیص دهد. این نمونه‌ها از دو گروه سالم و با تومور مغزی جمع آوری شد که نشان داد این ماده ژنتیکی می‌تواند با وجود سلول‌های تومور در مغز به وجود آید.

آن‌ها با داده‌هایی که از میکروآر‌ان‌ای‌ها جمع آوری کردند توانستند مدل تشخیصی را طراحی کنند که بتواند تومور مغزی را تشخیص دهد. این مدل توانست با حساسیت صد درصد و تشخیص ۹۷ درصد، بیماران را از افراد سالم تشخیص دهد. بدخیمی و اندازه تومورها در این مدل هیچ تاثیری روی نتایج نداشت. دانشمندان امیدوارند با انجام مطالعات آینده، این نوع تکنولوژی بتواند ابزاری برای تشخیص تمامی سرطان‌ها باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی