ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شرکت TSMC تولید تراشه‌های ۳ نانومتری را در نیمه دوم ۲۰۲۲ کلید می‌زند

شرکت TSMC که تولید چیپ‌های اپل را برعهده دارد، برای شروع تولید تراشه‌های ۳ نانومتری در نیمه دوم ۲۰۲۲ آماده می‌شود. این کمپانی در ماه‌های آینده شروع به تولید چیپ‌های ۴ نانومتری خواهد کرد. اپل ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

شرکت TSMC که تولید چیپ‌های اپل را برعهده دارد، برای شروع تولید تراشه‌های ۳ نانومتری در نیمه دوم ۲۰۲۲ آماده می‌شود. این کمپانی در ماه‌های آینده شروع به تولید چیپ‌های ۴ نانومتری خواهد کرد.

اپل در گذشته ظرفیت اولیه TSMC برای تولید تراشه‌های ۴ نانومتری را رزرو کرده بود تا چیپ‌های آینده‌اش را با این فناوری تولید کند. مک‌ها و آیفون‌های آینده با تراشه‌های ۴ نانومتری از راه می‌رسند، هرچند چیپست A15 Bionic مورد استفاده در آیفون ۱۳ مبتنی بر لیتوگرافی ۵ نانومتری بهبودیافته خواهد بود.

حالا گزارش اخیر «دیجی‌تایمز»، اطلاعات بیشتری درباره برنامه‌های TSMC در اختیار ما قرار می‌دهد. طبق این گزارش، تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC تا ۱۵ درصد عملکرد بهتری خواهند داشت و مصرف انرژی آن‌ها تا ۳۰ درصد بهبود می‌یابد. تولید انبوه این چیپ‌ها در اواخر سال آینده میلادی آغاز می‌شود:

«TSMC ادعا می‌کند که N3 زمانی که در نیمه دوم ۲۰۲۲ وارد تولید انبوه شود، پیشرفته‌ترین فناوری جهان خواهد بود. این فناوری مبتنی بر معماری ترانزیستور FinFET برای بهترین عملکرد، بهره‌وری انرژی و هزینه است. فناوری N3 تا ۱۵ درصد باعث افزایش سرعت و ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتر نسبت به فناوری N5 می‌شود.»

تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC

اگرچه در این گزارش جزئیاتی درباره استفاده از چیپ‌های ۳ نانومتری در محصولات اپل وجود ندارد، اما انتظار نداریم تا سال ۲۰۲۳ شاهد استفاده از چنین تراشه‌هایی در دستگاه‌های کوپرتینویی‌ها باشیم.

در حال حاضر سری آیفون ۱۲ و آیپد ایر ۴ به چیپ A14 Bionic مجهز شده‌اند که با لیتوگرافی ۵ نانومتری توسعه پیدا کرده و البته تراشه M1 مورد استفاده در مک‌های اپل هم با چنین معماری تولید شده است. همانطور که بالاتر گفتیم، چیپ A15 Bionic هم با لیتوگرافی بهبودیافته ۵ نانومتری تولید می‌شود.

این احتمال وجود دارد که محصولات اپل در سال ۲۰۲۳ با تراشه‌های ۳ نانومتری از راه برسند و سال آینده شاهد استفاده از چیپ‌های ۴ نانومتری در دستگاه‌های کوپرتینویی‌ها باشیم. هرچند شاید آیفون‌های ۲۰۲۲ مجهز به چیپست‌های ۳ نانومتری باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی